Чи законно Кабмін обмежує переміщення речей з/в окуповану територію - рішення ВС

Дата публікації: нд, 04/11/2021 - 10:52

 

Приписами підпункту 4 пункту 12.4 статті 12 Закону № 1636-VII «Про створення вільної економічної зони «Крим» та про особливості здійснення економічної діяльності на тимчасово окупованій території України» Кабінет Міністрів України наділений повноваженнями тимчасово обмежувати під час тимчасової окупації саме поставки окремих товарів (робіт, послуг), тобто постачання останніх у межах господарської діяльності відповідних суб'єктів, і, натомість, згідно з вказаними положеннями позбавлений повноважень на встановлення обмежень щодо переміщення особистих речей фізичними особами, які не є суб'єктами господарювання.

Відповідне положення міститься у постанові КАС ВС від 4 лютого 2021 року № 826/9502/16.

 

Обставини справи

Позивачка звернулася до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Кабінету Міністрів України (далі - відповідач), у якому просила визнати постанову Кабінету Міністрів № 1035 "Про обмеження поставок окремих товарів (робіт, послуг) з тимчасово окупованої території на іншу територію України та/або з іншої території України на тимчасово окуповану територію" незаконною та такою, що не відповідає правовому акту вищої юридичної сили (Конституції, Закону "Про захист прав внутрішньо переміщених осіб", Протоколу Першого до Конвенції з захисту прав людини та основоположних свобод) повністю, та скасувати її (з урахуванням уточненого адміністративного позову від 15.11.2016).

 

Позиція ВС

Верховний Суд вважає, що висновки судів попередніх інстанцій про наявність правових підстав для задоволення вимог позивачки є правильними, а прийнятті рішення є законними і обґрунтованим.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що Київським апеляційним адміністративним судом розглядалася справа № 826/27712/15, в якій предметом оскарження був пункт 1 Постанови Кабінету Міністрів № 1035 "Про обмеження поставок окремих товарів (робіт, послуг) з тимчасово окупованої території на іншу територію України та/або з іншої території України на тимчасово окуповану територію". За результатами перегляду ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 9 листопада 2016 року у визнанні вказаної Постанови протиправною та її скасуванні відмовлено.

Проте, як правильно встановлено судами попередніх інстанцій підстави для звернення до суду як і самі обґрунтування у справі № 826/9502/16 та № 826/27712/15 не є тотожними, а отже такі посилання відповідача є необґрунтованими.

Стаття 1 Протоколу 1 до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, ратифікованого Законом України від 17.07.97, передбачає захист права власності.

Невід'ємною частиною положень цієї статті є практика Європейського суду з прав людини, яка виробила критерії правомірності позбавлення власника його майна в інтересах суспільства (справа "Зубко та інші проти України").

Зокрема, позбавлення власника його майна повинно мати правомірну мету в "суспільному інтересі" (a legitimate aim "in the public interest"), обрані засоби мають бути належними (спроможні досягти мети в принципі) і пропорційними, що передбачає, зокрема, компенсацію при примусовому відчуженні (проте вимога щодо повної компенсації відсутня). Позбавлення власника його майна також має бути законним, а саме, відповідати не лише нормативно-правовим актам, а і принципу верховенства права, положенням Конвенції; складовою принципу "законності" є принцип "правової визначеності", що передбачає обов'язок органів влади при обмеженні права діяти відповідно до відомих (прозорих) та достатньо визначених правил ("передбачуваних" з точки зору застосування), що виключають свавілля (вибірковість та непередбачуваність дій).

У той же час позбавлення права на володіння своїм майном на погляд суду у спірних правовідносинах, не відповідає жодному з цих критеріїв.

 

Бізнес Ліга:Закон

Схожі публікації

НАВАНТАЖЕННЯ НА КП В'ЇЗДУ-ВИЇЗДУ НА ЛІНІЇ РОЗМЕЖУВАННЯ З ОРДЛО В 2017 РОЦІ
Позовні вимоги про зобов'язання виконати умови договору поставки та поставити товар мають вартісну оцінку та майновий характер
Пенсіонерам ОРДЛО та Криму виплатять всю суму пенсій відразу після звільнення окупованих територій – А. Рева
Письмове повідомлення продавця про відмову від прийняття поставленого товару не є обов’язковим
Вступив в силу новий Порядок перетину лінії розмежування з ОРДЛО - деталі
Відмова від прийняття поставленого товару: правова позиція Верховного суду
Незабаром зміняться правила в'їзду-виїзду дітей з окупованих територій
З 2020 року українцям компенсовуватимуть кошти за зруйноване житло внаслідок бойових дій
Встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території: позиція ВС
В додатку "ДІЯ" запрацювала послуга допомоги переселенцям та жителям ОРДЛО

відео / фото галерея