Електронна комерція: що для цього потрібно

Дата публікації: сб, 06/19/2021 - 20:52

 

За останні кілька років сектор електронної комерції в Україні розрісся. У 2017 році розмір ринку електронної комерції становив близько 2 млрд доларів США. За словами одного з гравців ринку у 2020 році українці здійснили покупки через Інтернет на суму майже 4 млрд доларів. Цей показник становить близько 9% від загального ринку роздрібної торгівлі.

 

Річний темп приросту 2020 року у порівнянні з 2019 роком становив 41%. Головним каталізатором такого швидкого динамічного зростання стало те, що минулого року було чимало обмежень на фізичне пересування громадян. Під час карантину українці почали робити покупки в Інтернеті набагато частіше. Останнім часом спостерігається тенденція того, що українські користувачі Інтернету стають все більш охочими купувати повсякденні продукти, такі як харчові продукти, побутову хімію та маски в Інтернеті.

Обсяг онлайн-платежів в електронній комерції також суттєво зріс, збільшившись на 50% у порівнянні з 2019 роком. Загалом, сьогодні близько15% онлайн-покупок оплачуються в Інтернеті. Експерти прогнозують, що протягом наступних кількох років післяплата готівкою за онлайн-покупки стане непопулярною, оскільки вона буде менш безпечною.

фото

 

За винятком національних ринків, Інтернет-магазинів та агрегаторів цін, українці також широко використовують іноземні платформи (переважно з Китаю, ЄС та США).

 

На що звернути увагу, налагоджуючи бізнесу електронну комерцію в Україні

1. Чи потрібна встановлена присутність іноземної компанії на місці, щоб розпочати продаж через Інтернет?

Українське законодавство не встановлює явних обмежень щодо можливості іноземних компаній продавати свої товари / послуги в Інтернеті в Україні. Вони можуть почати Інтернет-продажі з-за кордону без встановленої присутності в Україні.

Якщо комерційна діяльність конкретно націлена на українських споживачів, напр. реклама або маркетинг спрямовується на споживачів в Україні, діяльність повинна відповідати українським нормам захисту прав споживачів, реклами, мови та інших, навіть якщо суб’єкт господарювання не має постійної присутності в Україні. У такому випадку також слід перевірити вимоги щодо податкової присутності.

2. Чи існують вимоги до ліцензії / дозволу, що застосовуються до підприємств електронної комерції?

Українське законодавство не встановлює жодних додаткових вимог до ліцензування чи дозволу для електронної комерції у порівнянні з роздрібним продажем у звичайних магазинах. Для відкриття Інтернет-магазину не потрібна спеціальна ліцензія чи дозвіл.

Деякі вимоги до ліцензування / дозволу можуть застосовуватися до підприємств електронної комерції, як і до всіх інших роздрібних каналів, у випадках продажу певних видів продуктів, наприклад, алкоголю.

3. Які конкретні договори електронної комерції необхідно укласти перед початком електронного бізнесу?

Не існує конкретних вимог до контрактів, які повинні укладати підприємства електронної комерції. На практиці обсяг необхідних документів залежить від комерційної діяльності в Україні. На додаток до традиційних контрактів, які є загальними для будь-якого виду роздрібної торгівлі, наприклад, договорів постачання та логістики, підприємства електронної комерції, як правило, також повинні розглянути можливість укладення контрактів у таких сферах:

• послуги домену / веб-хостингу: якщо ви налаштовуєте платформу електронної комерції з українським розширенням домену (.ua, com.ua), підприємства повинні організувати відповідну реєстрацію домену та безпечний хостинг веб-сайтів;

• послуги хостингу даних: дані платформи електронної комерції повинні десь зберігатися, наприклад на наземних серверах або в хмарі;

• інші послуги, пов’язані з ІТ: бізнес електронної комерції повинен забезпечити відповідний рівень необхідних ІТ-послуг, таких як підтримка веб-сайтів, підтримка клієнтів в Інтернеті, інші дизайнерські та технічні аспекти різних додатків та функціональних можливостей;

• платежі: сучасна платформа електронної комерції повинна дозволити клієнтам використовувати широкий спектр варіантів онлайн-платежів, таких як банківські картки, електронні гаманці, мобільні гроші тощо.

4. Які обов’язкові елементи веб-сайту електронної комерції?

Українське законодавство про електронну комерцію не передбачає явних зобов'язань щодо елементів веб-сайту. Такі обов’язкові елементи зазвичай викликаються вимогами інших відповідних вимог законодавства, таких як конфіденційність даних (політика захисту веб-сайтів та файли cookie), захист споживачів (інформація про товари), реклама тощо. Якщо ваш веб-сайт буде збирати дані клієнтів, наприклад під час реєстрації абооплати, вам також потрібно включити інформацію про те, як дані будуть збиратися, оброблятися та використовуватися. Для веб-сайтів, які збираються пропонувати послуги чи товари на міжнародному рівні, це обов’язково (дотримуючись вимог GDPR). Те саме стосується іноземних компаній, які пропонують свою продукцію українським споживачам. Ось чому веб-сайти великих компаній, від Ikea до найбільших онлайн покер-румів, таких як PokerStars, мають окрему вкладку, де користувачі можуть детальніше прочитати про це.

5. Чи існують конкретні обмеження, які впливають на вибір продуктів, які можна продавати через Інтернет?

В Україні існує дуже невелика кількість категорій товарів, які підпадають під будь-які обмеження щодо доступності для онлайн-покупок. Наприклад, ліки, як правило, продаються лише в традиційних аптеках.

 

Як бачимо, не зважаючи на швидкий розвиток електронної комерції в Україні, відповідна законодавча база в країні ще не достатньо розвинута. Закон про електронну комерцію було прийнято в Україні у 2015 році, запроваджуючи нову правову базу для бізнесу, що займається торгівлею через Інтернет. В цей час на горизонті відсутні суттєві ініціативи щодо внесення змін доЗакону про електронну комерцію.

Щодо захисту прав споживачів, у грудні 2020 року Міністерство економіки України опублікувало проект нової редакції Закону про захист прав споживачів для громадського обговорення. Цей новий проект вводить багато нових термінів та понять, що стосуються електронної комерції, на які не поширюються чинні норми. Законопроект наразі ще не зареєстрований у парламенті.

Схожі публікації

відео / фото галерея