Верховний суд вирішив, чи правомірне тривале блокування рахунків банком

Дата публікації: пн, 11/04/2019 - 12:23

Ситуації, коли клієнти дізнаються про зупинення операцій за рахунками, трапляються часто. При цьому банки навіть не повідомляють про такі дії, і дізнатися їх причини буває складно.

У справі №761/40546/16-ц https://u.to/ThWpFg рахунки заблокував ПАТ КБ «Приватбанк».

КЦС розглянув справу про стягнення з банку залишку коштів на них.
Проаналізувавши законодавство, суд зауважив таке:
✔️ Право використання електронного платіжного засобу можна зупинити при порушенні умов його використання (ст.14.13 ЗУ «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні»).
✔️ Емітент може зупинити операції з використанням платіжного засобу при:
▫️ незаконному його використанні,
▫️ збільшеному ризику неспроможності платника сплатити кредит,
▫️ в інших випадках за договором (п.12 розд.VI Постанови НБУ №705).

Користувач має бути повідомлений про причини зупинення за можливості до і негайно після таких дій:
✔️ Суб`єкт первинного фінмоніторингу:
▫️ може зупинити фінансову операцію, здійснену в результаті дій з ознаками злочину;
▫️ зобов`язаний зупинити операцію, якщо її учасником є особа, пов`язана із терористичною діяльністю чи до неї застосовано міжнародні санкції, і має негайно повідомити про це спеціально уповноважений орган.

Зупинення здійснюється на 2 робочих дні, але уповноважений орган може продовжити строк ще на 5 робочих днів (ст.17 ЗУ «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення»).

Строки остаточні. Отже, зупинення операцій на більший строк є неправомірним, як і у цій справі. Крім того, ПАТ КБ «ПриватБанк» не надало доказів правомірності своїх дій і порушення умов використання платіжного засобу.

Правова позиція ВС https://u.to/eRWpFg

ZakonOnline

Схожі публікації

відео / фото