Правила маркування продуктів: за дрібний шрифт на ковбасі каратимуть

Дата публікації: пт, 03/01/2019 - 14:01

Харчові продукти, що продаються в Україні, маркуватимуть відповідно до європейських вимог: підписано закон “Про інформацію для споживачів про продукти харчування”. Закон набуде чинності відразу після опублікування, але реальні зміни на етикетках з’являться тільки через півроку, після закінчення перехідного періоду, тобто не раніше, ніж в серпні нинішнього року. Експерти підтримують чергове приведення наших норм до євростандартів, але сумніваються, що контроль за виконанням закону буде жорстким і повсюдним.


Що змінилося

  Сенс нововведень в тому, що прочитавши інформацію на етикетці або упаковці, покупець повинен зрозуміти, які є в продукті харчові добавки (так звані “ешки”), допоміжні речовини (розпушувачі, загусники, барвники), рослинні жири (пальмовий), особливо якщо від них може бути алергія. Відомості про алергени (наприклад, глютен, лактоза) тепер виділятимуть іншим кольором. Навіть в меню закладів громадського харчування теж треба буде вказувати алергени в стравах. Обов’язкові і відомості про те, чи піддавався продукт розморожуванню і чи можна його заморожувати повторно, і навіть чи їстівна оболонка ковбаси.

  Для швидкопсувних продуктів (молочка, свіже м’ясо і риба і т.д.) залишать маркування “використовувати до”, для інших товарів вводиться термін “мінімальний термін придатності”. Він означає дату, після якої продукт можна вживати, хоча можливі зміни деяких його властивостей (наприклад, хліб став черствим). Щоб покупець міг це все легко прочитати, збільшено мінімальний розмір шрифту, а сам текст не повинен змішуватися з фоном (наприклад, неприпустимі чорні букви на темно-синьому тлі). Вся зазначена інформація повинна розкриватися і при продажу товарів онлайн.  

Винятки та санкції

 На свіжих фруктах і овочах, алкоголі, хлібі і солодощах, солі, цукрі і оцті вказувати термін придатності необов’язково. Якщо продукт зберігається до трьох місяців, то вказуватимуть день і місяць випуску, 3-18 місяців – місяць і рік, а понад 18 місяців, наприклад, рибні та м’ясні консерви – тільки рік виробництва. На продуктах, що розфасовують в магазині або продаються на вагу (крупи, борошно), термін придатності вказується добровільно. За порушення всіх цих вимог є штрафи. Для юросіб – 62 565 грн, для фізосіб – 41 730 грн. За відсутність даних про алергени сума штрафу подвоюється. Товари, випущені до набуття законом чинності, можуть продаватися зі старим маркуванням, поки не закінчиться термін їх придатності.

Поліпшення якості зауважимо не скоро  

  На думку фахівців продринку, їжа, що продається у нас, стане якіснішою, але не скрізь і не скоро. Гендиректор Асоціації постачальників торговельних мереж Олексій Дорошенко каже, що процес впровадження нового маркування та контролю за тим, щоб склад продукту йому відповідав, загальмується через подвійні вибори, які спричинять кадрову реорганізацію.

“Перші зміни побачимо не раніше ніж через рік, і то – у великих виробників і в торгових мережах, де найпростіше контролювати, – аналізує Дорошенко. – Але закон потрібний, і через 2-3 роки вся маркування у нас відповідатиме європейським нормам”.

  А економіст Олександр Охріменко сумнівається, що нові вимоги до маркування поліпшать якість швидкопсувних продуктів, що продаються на вагу, таких як ковбаса, масло, сири:

“Фінансових і кадрових можливостей Держспоживслужби не вистачить для того, щоб проконтролювати всіх дрібних виробників, які не прагнуть на ринок ЄС. Вони зроблять правильні етикетки, але технологію і рецептуру навряд чи поміняють, оскіьки це зробить дорожчим їх продукцію”.

Сьогодні

Схожі публікації

Галерея (відео/фото)