У магазинах і аптеках встановлюватимуть касові апарати

Дата публікації: пт, 09/27/2019 - 13:55

Верховна Рада зобов'язала дрібних підприємців, що працюють в сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, використовувати касові апарати й програмні реєстратори розрахункових операцій. Зміни стосуються підприємців 2–4-ї групи.

Закони мають набути чинності через шість місяців після публікації. Також Кабміну дадуть час на прийняття нормативно-правових актів, що необхідні для їхньої реалізації. Повністю запрацюють зміни з 1 січня 2021 року. Вимоги не поширюватимуться на фізичних осіб та підприємців 1-ї групи (роздрібна торгівля на ринках, побутові послуги населенню. Без права найму працівників. — ГПУ). Також не потрібні будуть касові апарати в секонд-хендах.

— Продавці на ринку або ті, хто має незначний обсяг торгівлі, не повинні встановлювати касові апарати. Однак ресторани, ювелірні магазини, аптеки дійсно зобов'яжуть використовувати прилади. Це треба, щоб побороти контрабанду, — говорить прем'єр-міністр Олексій Гончарук, 35 років. — Буде перехідний період. Протягом цього часу податкова забезпечить кожного підприємця можливістю використовувати навіть смартфон, щоб обліковувати операції. Розроблять відповідне програмне забезпечення. Тому потреби купувати всім окремі касові апарати та обслуговувати їх не буде.

З 1 жовтня 2020 року почне діяти норма "кешбек". Покупці зможуть поскаржитися на продавців, якщо їм не видали чи надали підроблений чек. Сума покупки має становити не менше 850 грн. Якщо перевірка підтвердить це, то підприємець повинен повернути клієнту повну вартість товару. Також заплатити штраф.

— З одного боку, потрібно вдосконалювати й посилювати механізми збору податків, — говорить фінансовий експерт 43-річний Олексій Кущ. — З другого, щоб стимулювати розвиток бізнесу в країні, податки треба знижувати. У нас поки що літак летить на одному крилі. Податкова реформа відкладається на 2021 рік. Замість неї вже зараз намагаються змусити всіх платити податки. Ці закони негативно вплинуть на малий бізнес в Україні. На Заході 90 відсотків суспільства справно платить податки. Тому вони не хочуть миритися з тим, що 10 відсотків порушують законодавство. В Україні ситуація зворотна. 90 відсотків населення й бізнесу або не сплачують податки, або сплачують частково. Стосовно "кешбеку", матимемо парадоксальну ситуацію: підприємців ловитимуть люди, які отримують зарплату в "конвертах". Це спотворена система мотивації, що матиме негативні наслідки.

Нині маємо три сегменти економіки — білу, сіру та чорну. Наявність сірої залишає простір для реформ.

Цей сегмент при певних податкових стимулах може стати білим. Однак через нові законодавчі зміни сіра економіка може поповнити ряди чорної. Тобто зникне потенційний буфер для нарощування реального сектора. Підприємці знайдуть спосіб домовитися і взагалі не платити податків. Чеки видаватимуть тільки абсолютно легальні підприємства, де "кешбек" не матиме жодного сенсу.

Малий і середній бізнес очікують, що влада щонайменше не заважатиме розвиватися. Також, щоб відкрилися для них нові сегменти економіки. Вони зараз зайняті крупними монополіями. Українці чекають спрощення базових процедур і правил, пов'язаних із веденням підприємництва. Зокрема, підключення до інженерних систем, газо- та електропостачання. Спрощення дозвільної документації, зокрема щодо землекористування.

Крім того, держава має починати податкову реформу з крупного бізнесу. В Україні за допомогою ФОПів самозайняті кілька мільйонів людей. Вони забезпечують себе, не вимагають від держави соціального захисту. Також фізособи-підприємці — це система капілярів, завдяки яким економічна тканина здорова. Їх відмирання знищить цілі мости економічної системи. Водночас великий бізнес зловживає спрощеною системою оподаткування. Приміром, компанія з доходом 1 мільярд гривень складається з кількох сотень ФОПів. Аби зменшити податки, великий бізнес маскується під малий.

Подорожчає побутова техніка

— Сьогодні десь 70 відсотків товарних чеків, що видають в Україні — підроблені. Наприклад, у ресторанах чи кафе приносять рахунок. Там не вказано суб'єкта господарської діяльності. Це внутрішня документація, за допомогою якої наприкінці дня підбивають касу. Коли щось станеться, споживач не зможе поскаржитися на заклад. Тепер підприємців зобов'яжуть видавати фіскальний чек із юридичною адресою, ідентифікаційним кодом, інформацією, що й коли купили. Клієнт без проблем зможе написати скаргу, якщо його права порушили, — розповідає 31-річний Максим Несміянов, директор Спілки захисту прав споживачів.

— Однак, коли зміни почнуть діяти, товари подорожчають. Насамперед зросте вартість побутової техніки й електроніки. Адже зникне контрабанда, яку возять із Польщі, Азії. Таку техніку продають за низькими цінами, але без документів і гарантій. Реальний випадок — людина купила смартфон. Телефон у межах магазину продав один ФОП, а гарантію на нього давав другий. Через місяць останній закрився. У результаті покупець не може повернути телефон за гарантійним випадком. Споживачам, які потрапляють у подібні пастки, переважно нічого не вдається зробити. Скаргу можуть безрезультатно розглядати до двох років. Крім того, інформація про перевірки підприємств із датами й адресами є відкритою. До них можна завчасно підготуватися. Якщо справи зовсім погані, встигнути швиденько ліквідувати ФОП.

— В Україні масово торгують фальсифікатом. У результаті підприємці мають надприбутки, але не сплачують податки в державний бюджет, — пояснює економіст Олександр Охріменко, 54 роки. — В Європі касові апарати є навіть у продавців на ринку. В Україні треба зробити так само. Тоді бізнес вдасться вивести з "тіні" за п'ять років. Якась частина приватних підприємств почне працювати легально. Будуть ті, що згорнуть бізнес. Сервіс зросте. Якість товарів і послуг підвищиться, хоча вони однозначно подорожчають. Якщо підприємці почнуть чесно сплачувати податки, то закладуть ці витрати у кінцеву вартість продукції.

Автор: Маргаріта Дикалюк

gazeta.ua

Схожі публікації

відео / фото