Відшкодування коштів за скасування рейсів: коли винен туроператор, а коли перевізник?

Дата публікації: пн, 08/16/2021 - 15:20

 

Відповідальність туроператора настає у разі встановлення факту незабезпечення або несвоєчасного забезпечення туристів обумовленими договором послугами. У правовідносинах, пов'язаних з перевезеннями, туроператор виступає посередником між туристом та перевізником, а компенсаційні виплати за скасування рейсів можуть бути здійснені лише перевізником за наявності обставин, що зумовили зміни у розкладі перевезень.

Відповідне положення міститься у постанові КЦС ВС від 20 травня 2021 року у справі № 335/6791/18.

 

Обставини справи

Касаційна скарга мотивована тим, що відповідно до пункту 2 розділу XXV Правил повітряних перевезень та обслуговування пасажирів і багажу (в редакції на момент подання позовної заяви) квитки на чартерні рейси є дійсними тільки на перевезення у дати і на рейси, які зазначені у квитках. Залежно від наявності вільних місць замовник чартерного рейсу може змінити дати вильоту та повернення рейсу за умови, що такі зміни погоджені замовником рейсу (туроператором - перевізником за договором) з пасажирами та фактичним перевізником (виконавцем рейсу). Отже, згідно зазначеної норми, відповідач (ТОВ "Джоін Ап!") є замовником рейсу (перевізником за договором) і він повинен виплачувати компенсацію за скасування рейсу, а авіакомпанія є тільки виконавцем рейсу. Таким чином, належним відповідачем і виконавцем договору перевезення зі споживачем є туроператор.

 

Позиція ВС

ВС касаційну скаргу позивача залишив без задоволення.

Правовідносини у галузі авіаперевезення регулюються Конвенцією про уніфікацію деяких правил міжнародних повітряних перевезень від 28 травня 1999 року, яка набрала чинності для України 6 травня 2009 року, Повітряним кодексом та Правилами.

Згідно з пунктами 1, 2 глави 1 розділу IV Правил пасажирський квиток та багажна квитанція є підтвердженням укладення договору про перевезення та відображають його умови. Квиток надає право пасажиру на переліт відповідним рейсом (рейсами) і зобов'язує перевізника здійснити відповідне перевезення пасажира та його багажу, а також надати інші послуги, пов'язані з перевезенням, згідно з умовами договору перевезення, крім випадків, визначених у пункті 4 цієї глави.

За змістом частини п'ятої статті 104 ПК якщо пасажирам відмовлено у перевезенні проти їхньої волі, перевізник має виплатити компенсацію, зокрема у розмірі 400 євро - для рейсів дальністю від 1 500 до 3 500 кілометрів.

Отже, до обов'язків туроператора за договором на туристичне обслуговування входить забезпечення перевезення, а не здійснення самого перевезення. Тому відповідальність туроператора настає у разі встановлення факту незабезпечення або несвоєчасного забезпечення туристів обумовленими договором послугами. У правовідносинах, пов'язаних з перевезенням, туроператор виступає посередником між туристом та перевізником.

За таких обставин суд апеляційної інстанції зробив правильний висновок, що зазначені компенсаційні виплати за скасування рейсів можуть бути здійснені перевізником за наявності обставин, що зумовили зміни у розкладі перевезень, а відповідач у цій справі не має статусу перевізника.

 

Ольга Баранова, провідний юрист-аналітик ЛІГА:ЗАКОН Бізнес

Схожі публікації

відео / фото галерея