Як отримати субсидію на житлово-комунальні послуги? Нові правила

Дата публікації: пн, 06/07/2021 - 10:08

 

Як зараз оформити та переоформити субсидію на неопалювальний період, куди потрібно звертатись, які документи подавати, в які терміни і в якій формі очікувати коштів від держави на сплату житлово-комунальних послуг.

 

Кому потрібно переоформити субсидію?

Домогосподарствам, у яких відсутні критерії, за яких житлова субсидія не призначається, передбачено автоматичне перепризначення субсидії.

Рішення про призначення житлових субсидій таким домогосподарствам в автоматичному режимі ухвалюватиметься органами соціального захисту населення на підставі інформації Міністерства фінансів за результатами проведеної верифікації даних щодо одержувачів житлових субсидій (наявність у власності житлових приміщень, транспортних засобів, депозитних рахунків та інше) у квітні 2021 року.

Отже, призначення житлової субсидії на наступний період домогосподарствам, які отримували житлову субсидію в опалювальному сезоні 2020-2021 років, буде проводитися без звернень громадян, крім домогосподарств, яким житлова субсидія:

  • надавалася у грошовій безготівковій формі (необхідно отримати дані для виплати коштів у готівковій формі);
  • була призначена за фактичним місцем проживання осіб (орендарі житлових приміщень; внутрішньо переміщені особи) (необхідно підтвердити місце фактичного проживання);
  • була призначена без урахування окремих осіб з числа зареєстрованих у житловому приміщенні, які не проживають за місцем реєстрації (необхідно актуалізувати відомості щодо непроживання окремих осіб за місцем реєстрації).

При перевищенні соціальної норми житла, органи соціального захисту враховуватимуть наявність у складі домогосподарства непрацездатних і осіб, які не працюють – дітей, пенсіонерів, осіб з інвалідністю – виходячи із інформації про склад домогосподарства.

Органи соціального захисту будуть призначати субсидії для домогосподарств у випадках, коли член домогосподарства зареєстрований, але не проживає за місцем реєстрації.

 

На який термін призначається субсидія?

На підставі поданих документів протягом усіх 5 місяців неопалювального періоду, тобто з травня до вересня 2021 року включно, житлова субсидія буде призначена усім домогосподарствам з травня 2021 року.

Незалежно від того, коли громадянин протягом цих 5 місяців звернеться за субсидією, вона в будь-якому разі буде нарахована з травня.

 

Чи можна зараз оформити субсидію вже на опалювальний період?

Наразі проводиться оформлення субсидії на неопалювальний період. Але субсидії призначаються з 1 травня й до кінця наступного опалювального періоду, тобто, до 30 квітня 2022 року.

До поданих зараз документів інших у жовтні чи листопаді додавати нічого не потрібно. Як і раніше, інформацію про доходи громадян органи соцзахисту населення отримуватимуть самостійно.

 

Як призначатиметься субсидія на понаднормову житлову площу?

Норма житла, на яку призначається субсидія, на домогосподарство з однієї особи складає майже 49 кв. м., і 13,65 – на кожну наступну особу. Тобто, на сім’ю з трьох осіб – близько 75 кв. м.

Субсидія на понаднормову площу розповсюджується лише в одному випадку – якщо до складу домогосподарства входять непрацюючі непрацездатні особи (особи з інвалідністю, пенсіонери, діти).

У таких випадках субсидії на понаднормову площу, як і в попередні опалювальні періоди, будуть нараховані автоматично на підставі інформації про склад домогосподарства та про соціальний статус його членів.

У наданні субсидії відмовлять, якщо:

  • площа квартири перевищує 130 кв. м;
  • площа будинку понад 230 кв. м.

При призначенні субсидій не враховуються житлові приміщення, які перебувають у спільній частковій або сумісній власності, або розташовані у сільській місцевості й отримані як спадщина.

 

Чи передбачена субсидія у разі, якщо хтось із членів родини мешкає за іншою адресою чи за кордоном?

Працездатні особи, які понад 60 днів відсутні за місцем реєстрації і не декларують своїх доходів, втрачають права на субсидію.

Тож треба або задекларувати доходи, або змінити склад домогосподарства, тобто місце реєстрації.

На це, відповідно до закону «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні», надається 30 днів. Але якщо людина працює за кордоном й офіційно сплачує там податки, лікується чи доглядає за дитиною, то малозабезпечені члени її домогосподарства в Україні мають право на субсидію.

 

Чи можуть претендувати на житлові субсидії власники індивідуальних транспортних засобів?

Якщо конкретний член одного домогосподарства має автомобіль, випущений менше п’яти років тому або два чи більше автомобілів віком не старше 15 років, то субсидія в такому разі не призначається.

Відповідно, якщо один автомобіль або кілька автомобілів старші за 15-річний вік, на призначення субсидії це не впливає.

 

Які зміни в нарахуванні субсидій чекають власників розділених особових рахунків?

Якщо в одному домогосподарстві мешкають дві чи більше родини, які сплачують комунальні послуги на різні особові рахунки, і це документально підтверджено, їм субсидії будуть призначатися на загальних підставах.

 

Яку суму грошей можна тримати на банківському депозиті, щоб людина не втратила права на субсидію?

Ця сума становить 100 тисяч гривень. Водночас до сукупного доходу при розрахунку розміру субсидії дивіденди, отримані від розміщення депозиту, враховуватися не будуть.

 

Які категорії населення втратять право на субсидії?


Людмила Соколенко, експерт в галузі ЖКГ

«Насправді зміни в порядку надання субсидій поряд з бажанням унеможливити виплати особам, що не належать до соціально вразливих категорій, несуть і реальні проблеми для справжніх соціально вразливих категорій.

Наприклад, у пенсіонера є 2 квартири чи будинки, які дістались у спадок та навіть не здаються в оренду. Згідно нових правил, вони вимушені продавати ці квартири, і, відповідно показуючи дохід від продажу, знову ж таки втрачати право на субсидію. Через це населення шукає шляхи ухилення від закону, що вважаю неправильним.

Позбавлення субсидії у разі, якщо члени сім’ї мають заборгованість по аліментах, вважаю не справедливою, оскільки багато хто з пенсіонерів не може відповідати за зареєстрованих у їхній квартирі дітей-неплатників.

Вважаю, розв’язувати проблему потрібно, розвиваючи національну економіку, відповідно, доходи населення, а не позбавленням субсидій», – прокоментувала для Finance.ua Людмила Соколенко, експерт в галузі ЖКГ.

 

Куди звертатись і як можна оформити субсидію?

  • через уповноважених осіб територіальних громад (зокрема, старостати) та ЦНАПи;

  • безпосередньо до структурних підрозділів з питань соціального захисту населення райдержадміністрацій, уповноважених посадових осіб виконавчого органу сільської, селищної, міської ради відповідної територіальної громади та посадових осіб Центру надання адміністративних послуг;
  • заповнені бланки можна надіслати звичайною поштою на адресу органу соціального захисту населення;
  • через електронний сервіс.

 

Які документи для оформлення та переоформлення субсидії потрібно подавати?

Громадяни повинні надати такі документи:

Для переоформлення житлової субсидії на наступний період потрібно подати лише заяву й декларацію. Жодного додаткового документа порівняно з минулим чи позаминулим періодом отримання субсидії подавати не потрібно.

 

Де можна отримати нові бланки заяви та декларації для оформлення субсидій?

Нові бланки заяви та декларації можна отримати безпосередньо у структурних підрозділах соціального захисту або в ЦНАПах. Також їх можна скачати з інтернету:

 

Як заповнювати заяву для оформлення субсидії?

У заяві потрібно вказати:

  • найменування структурного підрозділу з питань соціального захисту населення;
  • прізвище, ім’я та по-батькові заявника;
  • контактний номер телефону;
  • номер ідентифікаційного коду;
  • мету призначення субсидії;
  • куди переказувати кошти (через організацію, яка здійснює доставку і виплату пенсій та грошової допомоги або через банки, зазначивши номер рахунку в банку, МФО банку, код банку та його найменування);
  • найменування виду житлово-комунальної послуги для оформлення субсидії;
  • номер особового рахунку;
  • найменування організації, що надає житлово-комунальні послуги;
  • дату та підпис заявника.

 

Як заповнювати декларацію для оформлення субсидії?

У декларації потрібно вказати:

  • найменування структурного підрозділу з питань соціального захисту населення;
  • прізвище, ім’я та по-батькові заявника;
  • загальну площу житлового приміщення, квартири/будинку/його частини;
  • тип будинку;
  • кількість поверхів в будинку;
  • прізвище ім’я та по-батькові заявника, його сімейний стан, число/місяць/рік народження, серія та номер паспорта, номер ідентифікаційного коду;
  • прізвище ім’я та по-батькові усіх членів сім’ї зі складу домогосподарства незалежно від фактичного місця проживання, їх сімейний стан, число/місяць/рік народження, серія та номер паспорта, номер ідентифікаційного коду;
  • період обліку доходів заявника та усіх членів домогосподарства – з 1 липня до 31 грудня 2020 року;
  • доходи, інформація про які відсутня в Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків та реєстрі застрахованих осіб в Державному реєстрі загальнообов’язкового соціального страхування (зокрема закордонні грошові перекази) за період з 1 липня до 31 грудня 2020 року, тобто усі неофіційні доходи;
  • відомості про транспортні засоби, які зареєстровані в установленому порядку і з року випуску яких минуло менше ніж 15 років (крім мопеда, причепа), що перебувають у власності або володінні осіб, які входять до складу домогосподарства, а також членів сім’ї осіб зі складу домогосподарства незалежно від реєстрації їхнього місця проживання (фактичного місця проживання);
  • інформацію про придбання майна, товарів, цінних паперів, фінансових інструментів, віртуальних активів, оплату робіт або послуг (крім медичних, освітніх, житлово-комунальних), проведення платежів за правочинами, якими передбачено набуття майнових прав на нерухоме майно та/або транспортні засоби (механізми) (крім об’єктів спадщини та дарування), здійснення внесків до статутного (складеного) капіталу товариства, підприємства, організації, про сплату коштів на благодійну діяльність, надання поворотної/безповоротної фінансової допомоги, позики на суму, яка на дату купівлі (оплати, реалізації) перевищує 50 000 гривень, протягом 12 місяців перед зверненням за призначенням житлової субсидії;
  • інформацію про придбання безготівкової та/або готівкової іноземної валюти, банківських металів на загальну суму, що перевищує 50 000 гривень, протягом 12 місяців перед зверненням за призначенням житлової субсидії;
  • відомості про наявність у власності осіб, які входять до складу домогосподарства, а також членів сім’ї осіб зі складу домогосподарства незалежно від реєстрації їхнього місця проживання (фактичного місця проживання), коштів на депозитних рахунках у розмірі, що перевищує 100 000 гривень в розрахунку на одну особу на місяць;
  • дані про суми аліментів, сплачених особами, які входять до складу домогосподарства, а також членами сім’ї осіб зі складу домогосподарства незалежно від реєстрації їхнього місця проживання (фактичного місця проживання), за умови документального підтвердження фактичної сплати з 1 липня до 31 грудня 2020 року;
  • відомості про наявність у власності осіб, які входять до складу домогосподарства, а також членів сім’ї осіб зі складу домогосподарства незалежно від реєстрації їхнього місця проживання (фактичного місця проживання) житлових приміщень (квартири, будинку);
  • дату та підпис заявника.

 

Що буде із субсидіями, призначеними на підставі комісій?

З врахуванням внесених змін, 98% випадків, що раніше розглядалися комісіями, утворених органами місцевої влади й органами місцевого самоврядування, відтепер призначатимуться органами соціального захисту населення самостійно на підставі наданих громадянами документів.

Отже, усім цим домогосподарствам, які отримували субсидію за рішенням зазначених комісій, субсидія буде призначена на наступний період безпосередньо органами соціального захисту населення.

Водночас строк розгляду документів у таких випадках скорочується втричі – з 30 до 10 днів.

 

У якій формі можна буде отримати субсидію?

Принциповим положенням нових правил призначення житлової субсидії є завершення процесу її монетизації.

З 2019 року було розпочато відповідний процес і в минулому опалювальному періоді житлова субсидія надавалася у грошовій формі, але 2-ма різними механізмами:

  • готівкові виплати, які отримувало майже 95% отримувачів субсидії;
  • грошова безготівкова форма, шляхом зарахування на рахунок в «Ощадбанку» (близько 5% – 160 тисяч домогосподарств). І «Ощадбанк» вже проводив розрахунки з підприємствами.

З 1 травня 2021 року цей перехідний процес завершується і відповідно, всі субсидії з травня будуть розраховуватися і виплачуватися громадянам виключно у готівковій формі.

Усі громадяни, які користувалися безготівковою субсидією минулого опалювального періоду до грудня поточного року (до кінця 2021 року), зможуть отримати відповідні кошти.

Тим громадянам, які мають відкриті рахунки в «Ощадбанку», вже в червні буде проведено перерахування цих коштів. Ті, хто не має відкритих рахунків в «Ощадбанку», мають відкрити рахунок, після чого вони матимуть змогу отримати зекономлені розміри субсидій протягом минулого опалювального періоду для їх використання на власні потреби.

 

Коли можна буде отримати субсидію?

Субсидія на житлово-комунальні послуги буде переказана на банківський рахунок заявника до 20 числа кожного місяця за попередній у період від дати її призначення і до 20 жовтня 2021 року.

 

Finance.ua

Схожі публікації

відео / фото галерея