Дайджест змін в екологічному законодавстві – листопад 2022

Дата: 13.01.2023 09:57

Фахівці ГС “Досить труїти Кривий Ріг”  продовжують моніторинг довкілєвого законодавства. Ми зібрали для вас зміни за листопад 2022 року.

Хочемо відмітити позитивні зміни щодо наближення українського законодавства   до вимог європейських Директив, Конвенцій та інших актів, як те передбачено Угодою про Асоціацію з ЄС. Верховна Рада України постановила внести зміни до Закону України у сфері використання ядерної енергії, радіаційної безпеки. Введені нові визначення та удосконалені процедури видачі документів дозвільного характеру.

Передбачаються зміни в Лісовому, Земельному, Водному кодексах України. Наші фахівці ознайомилися з відповідним законопроектом, внесли ряд своїх зауважень та пропозицій. Додатково запропонували органам державної влади звернути увагу на доцільність внесення змін до Закону України “Про зону надзвичайної екологічної ситуації”

Детальніше про зміни у законодавстві та наші пропозиції за листопад 2022 року нижче.

ДАЙДЖЕСТ ЗМІН 

ДОВКІЛЛЄВОГО ЗАКОНОДАВСТВА 

ЗА ЛИСТОПАД 2022 РОКУ

ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ

ЗАКОНИ

  1. Законом від 03.11.2022 року № 2717-IX внесені зміни до законів України “Про охорону навколишнього природного середовища” та “Про стратегічну екологічну оцінку”.  Це важливий євроінтеграційний нормативно-правовий акт, ухвалений на виконання зобов’язань України за Угодою про асоціацію з Європейським Союзом. 

Закон набирає чинності  19.05.2023 року та передбачається, що з цього моменту почне функціонувати Єдиний реєстр стратегічної екологічної оцінки (СЕО), який є публічним та відкритим, доступ до якого забезпечується через мережу інтернет. В Єдиному реєстрі СЕО має публікуватися наступна інформація:

– заява про визначення обсягу СЕО, проект документа державного планування, звіт про СЕО, повідомлення про оприлюднення цих документів;

– зауваження і пропозиції громадськості, довідка про громадське обговорення;

– зауваження і пропозиції органів виконавчої влади, довідка про консультації;

– затверджений документ державного планування та рішення про його затвердження;

– результати моніторингу наслідків виконання документа державного планування для довкілля та для здоров’я населення, вжиті заходи для усунення негативних наслідків тощо.

Додатково Закон передбачає:

  • надання замовникам документів державного планування повноважень по внесенню звітів про СЕО до Єдиного реєстру;
  • надання Міндовкіллю повноважень щодо ведення Єдиного реєстру СЕО. Порядок ведення реєстру визначається Кабінетом Міністрів України;
  • віднесення до компетенції Міндовкілля організації і здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням законодавства про СЕО;
  • види правопорушень у сфері СЕО та відповідальність за їх вчинення.

Закон визначає, що:

  • фізичні та юридичні особи мають право на оскарження в судовому порядку рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади або органів місцевого самоврядування у процесі здійснення СЕО; 
  • підставами для скасування рішень органів державної влади, органів місцевого самоврядування про затвердження документів державного планування є порушення здійснення СЕО, безпідставне та необґрунтоване неврахування чи неналежне врахування результатів участі громадськості.

В процесі опрацювання законопроекту “Про стратегічну екологічну оцінку” однією з пропозицій нашої організації було створення єдиного реєстру СЕО. Адже максимальна відкритість екологічних даних надає можливість екоспільноті і всім зацікавленим сторонам брати участь в прийнятті екологічних рішень, робить процедуру більш прозорою та наближає довкіллєве законодавство до європейського, забезпечує дотримання Орхуської конвенції. 

  1. Законом України від 16.11.2022 року № 2762-IX Верховна Рада України постановила внести зміни до Закону України “Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку” у зв’язку з приведенням його у відповідність до вимог Директиви Ради 2014/87/Євратом від 08.07.2014 року та Директиви Ради 2013/59/Євратом від 05.12.2013 року. 

Викладені в новій редакції поняття «радіоактивний матеріал», «ядерні установки», введені визначення термінів «відпрацьоване ядерне паливо» та «радіоактивна речовина». Також Закон визначає, що експлуатуюча організація (оператор) не тільки забезпечує ядерну та радіаційну безпеку, а й забезпечує попередження аварій та пом’якшення їх наслідків у разі виникнення. 

  1. Законом України від 16.11.2022 № 2755-IX внесені зміни до Закону України “Про дозвільну діяльність у сфері використання ядерної енергії» з метою приведення його у відповідність до положень Директиви Ради 2013/59/Євратом від 05.12.2013 року. Зокрема це стосується оптимізації дозвільної діяльності у сфері використання ядерної енергії. Крім того, Закон спрямований на удосконалення процедури видачі документів дозвільного характеру на здійснення діяльності у сфері використання ядерної енергії.
  2. Законом України від 16.11.2022 року № 2758-IX внесені зміни до Закону України “Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку” щодо експерта з радіаційного захисту. Метою його прийняття є надання можливості суб’єктам діяльності у сфері використання ядерної енергії, іншим юридичним та фізичним особам, органам влади користуватись рекомендаціями (консультаціями) кваліфікованих експертів з радіаційного захисту, компетенція яких визнана в установленому порядку, при плануванні та здійсненні заходів з радіаційного захисту персоналу та населення.

Отже, як бачимо, Україна продовжує курс на приведення довкіллєвого законодавства у відповідність до європейських Директив, Конвенцій та інших нормативних актів, як того вимагає від нашої держави Угода про Асоціацію з ЄС. Такі зміни, звісно, не можуть не вселяти надію на позитивні зрушення та врешті покращення стану навколишнього природного середовища в Україні.

ЗАКОНОПРОЕКТИ

  1. Постановою від 16.11.2022 року № 2768-IX Верховна Рада України прийняла за основу проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо державної системи моніторингу довкілля, інформації про стан довкілля (екологічної інформації) та інформаційного забезпечення управління у сфері довкілля.  Законопроектом № 7327 від 28.04.2022 передбачається внесення змін до Лісового, Водного, Земельного кодексів України, законів України «Про охорону навколишнього природного середовища», «Про природно-заповідний фонд України», «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення», «Про охорону атмосферного повітря», «Про доступ до публічної інформації» та ін. 

Відповідно до передбачених законопроектом змін визначені:

– основні засади створення і функціонування державної системи моніторингу довкілля та її підсистем;

– порядок створення та функціонування мережі загальнодержавної екологічної автоматизованої інформаційно-аналітичної системи забезпечення прийняття управлінських рішень та доступу до екологічної інформації;

– поняття “екологічна інформація” та механізми забезпечення доступу до неї.

Проаналізувавши законопроект, фахівці ГС ДТКР підготували свої зауваження та пропозиції до нього, а саме:

– включити до визначених законодавством принципів охорони навколишнього природного середовища “впровадження найкращих доступних технологій та методів управління”;

– доповнити перелік екологічних прав громадян правом на оскарження у судовому порядку рішень, дій або бездіяльності підприємств, установ, організацій і громадян. Та правом на отримання інформації про настання надзвичайних ситуацій антропогенного, воєнного та  природного походження в режимі онлайн;

– віднести до повноважень Міндовкілля затвердження та впровадження алгоритму оперативного реагування на загрози погіршення стану навколишнього природного середовища;

– розширити повноваження органів місцевого самоврядування в сфері захисту довкілля щодо розробки та контролю виконання місцевих екологічних програм, звернення до суду з метою відновлення екологічних прав громадян, забезпечення Міндовкілля актуальною екологічною інформацією під час процедури ОВД;

–  забезпечити інформування населення про стан довкілля через офіційні веб-сайти та офіційні сторінки органів місцевого самоврядування та виконавчих органів у соцмережах тощо;

– закріпити обов’язок розпорядників інформації оприлюднювати екологічну інформацію.

Додатково фахівці ГС ДТКР запропонували органам державної влади звернути увагу на доцільність внесення змін до Закону України “Про зону надзвичайної екологічної ситуації”, включивши в нормативно-правовий акт види надзвичайної екологічної ситуації, визначення статусу міст з надвисоким промисловим навантаженням та закріплення способів усунення наслідків такого негативного впливу, механізму відновлення порушених прав на безпечне для життя та здоров’я людей довкілля.

ПІДЗАКОННІ НОРМАТИВНО-ПРАВОВІ АКТИ

КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ 

  1. Постановою Кабінету Міністрів України від 04.11.2022 № 1249 затверджений Порядок реалізації експериментального проекту щодо отримання довідки про визначення величин фонових концентрацій забруднюючих речовин в атмосферному повітрі розрахунковим методом в електронній формі. 

Порядок визначає, що отримання цієї довідки здійснюється у випадку, коли гідрометеорологічними організаціями ДСНС не проводяться спостереження за станом якості атмосферного повітря на стаціонарних пунктах.

Для отримання довідки фізичні особи, фізичні особи – підприємці та юридичні особи подають запит через Єдину екологічну платформу “ЕкоСистема”. 

Про готовність документу заявника сповіщає повідомлення, за необхідності довідку можна роздрукувати з “ЕкоСистеми”.

Експериментальний проект щодо отримання довідки про визначення величин фонових концентрацій забруднюючих речовин в атмосферному повітрі через “ЕкоСистему” триватиме з 15.11.2022 р. по 31.12.2023 р. Не пізніше ніж через два місяці після завершення його реалізації Міндовкілля має надати уряду звіт про результати проекту та в разі його успішності – подати пропозиції щодо внесення змін до чинного законодавства. 

На наш погляд, цифровізація процедури отримання довідки про визначення величин фонових концентрацій забруднюючих речовин сприяє зменшенню корупційних ризиків, оскільки посадовці не приймають участі у розгляді заявок суб’єктів господарювання. 

  1. Розпорядженням від 04.11.2022 р. № 992-р Кабінет Міністрів України схвалив Концепцію Загальнодержавної цільової екологічної програми поводження з радіоактивними відходами. 

Проект цієї Програми має розробити і подати у 20-місячний строк Державне агентство з управління зоною відчуження. Метою документу є реалізація заходів, визначених Стратегією поводження з радіоактивними відходами в Україні, яка була схвалена розпорядженням Кабміну № 990 від 19.08.2009 р.  Період реалізації заходів визначений до 2060 року.

Планується, що основними результатами виконання Програми буде створення безпечних для людини і довкілля умов поводження з радіоактивними відходами у результаті:

  • експлуатації сховищ і об’єктів комплексу “Вектор”;
  • проведення державної інвентаризації радіоактивних відходів;
  • виконання робіт з модернізації пунктів захоронення радіоактивних відходів; 
  • вибору найбільш придатних ділянок, в межах яких можливо створення геологічного сховища радіоактивних відходів тощо.

На думку фахівців ГС ДТКР, виконання заходів Програми сприятиме вдосконаленню нормативно-правової бази щодо поводження з радіоактивними відходами з урахуванням європейського законодавства, а також екологічно безпечному та економічно ефективному поводженню з радіоактивними відходами в Україні.

  1. Розпорядженням від 08.11.2022 р. № 1004-р уряд схвалив проект Угоди між Кабінетом Міністрів України та Урядом Румунії про імплементацію Конвенції про оцінку впливу на навколишнє середовище у транскордонному контексті. 

17 листопада 2022 року представники Уряду Румунії та Кабінету Міністрів України підписали цю Угоду. Документ розповсюджується на Карпатський регіон та спільні транскордонні річкові басейни, включаючи дельту Дунаю. Планується, що завдяки цій угоді Румунія та Україна зможуть дійти згоди щодо виконання вимог Конвенції Еспо при будівництві каналу «Дунай-Чорне море» по гирлу Бистре та в інших спільних транскордонних проектах. 

Конвенція Еспо є важливим міжнародно-правовим інструментом, що забезпечує участь потенційно постраждалих держав у процедурах оцінки впливу на довкілля проектів, що реалізуються на території інших країн, тому підписання Угоди про імплементацію її положень, має вагоме значення для розвитку співробітництва між урядами України та Румунії та усунення застарілих питань. Також виконання Угоди допоможе вирішити нагальні проблеми у сфері захисту довкілля, зокрема процесу відновлення стану навколишнього природного середовища України після закінчення війни

МІНІСТЕРСТВО ЗАХИСТУ ДОВКІЛЛЯ ТА ПРИРОДНИХ РЕСУРСІВ УКРАЇНИ

  1. Наказами № 457 від 01.11.2022 року, № 482 від 09.11.2022 року, № 487 від 11.11.2022 року затверджені зміни до Плану діяльності Міндовкілля з підготовки проектів регуляторних актів на 2022 рік, зокрема до переліку увійшли проекти актів «Деякі питання функціонування «ЕкоЗагрози» у сфері фіксації шкоди довкіллю, нанесеної внаслідок воєнної агресії Росії, проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про оцінку впливу на довкілля», проект постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку передачі документації для надання висновку з оцінки впливу на довкілля та фінансування оцінки впливу на довкілля». 
  2. Наступними наказами внесені зміни до поточної роботи Міндовкілля та комісій у його складі щодо: 

– розподілу функціональних повноважень між заступниками Міністра захисту довкілля та природних ресурсів України (Наказ № 463 від 03.11.2022 року);  

– зміни у складі Робочої групи з питань надрокористування (Наказ № 481 від  08.11.2022 року);

– зміни у складі Комісії з питань роботи із службовою інформацією в Міністерстві захисту довкілля та природних ресурсів України (Наказ № 478 від 04.11.2022 року);

– зміни у складі експертної комісії з проведення експертизи цінності документів Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України (Наказ № 477 від 04.11.2022 року). 

Досить труїти Кривий Ріг