ВС у складі колегії суддів КГС вважає, що учасники публічних закупівель фактично мають два варіанти поведінки:
1) запропонований Міністерством економіки України, а саме що під час дії договору про закупівлю сторони можуть неодноразово змінювати ціну товару в бік збільшення до 10 % пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку за наявності умов, встановлених п. 2 ч. 5 ст. 41 ЗУ «Про публічні закупівлі»;
2) висловлений ВПВС у постанові від 24.01.2024 у справі № 922/2321/22, за яким у будь-якому разі ціна за одиницю товару не може бути збільшена більше ніж на 10 % від тієї ціни товару, яка була визначена сторонами в договорі.
Також зазначав, що у зв`язку з введенням в Україні воєнного стану КМУ прийняв постанову від 12.10.2022 № 1178, якою надано право сторонам договору збільшувати ціну за одиницю товару на відсоток коливання такої ціни у бік збільшення (без прив`язки до обмеження у 10 %).
Отже, з урахуванням відсутності стабільної ситуації на енергетичному ринку сторони договору можуть неодноразово збільшувати ціну за одиницю товару не більше ніж на 10 % пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку. При цьому не має змінюватися саме загальна ціна договору, а факт коливання цін має бути належним чином доведений.
Водночас ВПВС хоч і зробила висновок щодо застосування п. 2 ч. 5 ст. 41 ЗУ «Про публічні закупівлі» в редакції Закону № 114-ІХ, втім не робила висновок щодо застосування зазначеної норми в редакції зі змінами, внесеними Законом № 1530-IX.
З огляду на неоднакове праворозуміння п. 2 ч. 5 ст. 41 ЗУ «Про публічні закупівлі» ВПВС 09.04.2025 постановила ухвалу https://reyestr.court.gov.ua/Review/126803149 про прийняття справи № 920/19/24 до свого розгляду.