Особливості спадкування під час війни: спадкування бізнесу

Дата: 20.03.2023 19:06

Питання спадкування – це питання, з якими так чи інакше кожен зустрічається. Нажаль, але військова агресія проти України ще більше актуалізувала це питання.

Наразі в Україні є спадкування за заповітом та законом. Заповіт – це особисте розпорядження особи щодо розподілення його майна на випадок її смерті. Спадкування за законом – відбувається в порядку черговості рівня споріднення.

Які особливості спадкування під час воєнного стану?

По-перше, фактично змінено строки прийняття спадщини. Нагадаю, що загальний строк для прийняття спадщини становить 6-ть місяців. На час дії воєнного стану перебіг зазначеного строку зупиняється, але не більше ніж на 4 місяці. Таким чином, строк для прийняття спадщини або для відмови від неї збільшено до 10 місяців.

Видача спадкоємцям свідоцтв про право на спадщину, здійснюється нотаріусом після закінчення зазначеного строку. Цьому передує візит спадкоємця до нотаріуса, як правило, за місцем проживання спадкодавця (або переважної частини його майна). Нотаріус перевіряє потенційного спадкоємця, відкриває спадкову справу та протягом вищезазначеного строку приймає заяви про прийняття спадщини (про відмову у прийняття) від інших спадкоємців. Паралельно, нотаріус визначає майно, з якого буде складатись спадщина, шляхом направлення запитів та отримання витягів з реєстрів.

Однак, дуже часто буває так, що спадкоємець перебуває за кордоном та не має можливості особисто звернутись до нотаріуса. В таких випадках, спадкоємець має скласти заяву в місці свого перебування, посвідчити її у нотаріуса, перекласти на українську мову, апостилювати та направити поштою до нотаріуса, який уповноважений відкривати спадкову справу.

В іншому випадку, українець може звернутися до консульської установи України у державі свого перебування. Консул може засвідчити підпис особи на заяві, тому апостилювати, перекладати заяву не потрібно.  

На період воєнного стану, діє принцип екстериторіальності. Це означає, що відкриття спадщини відбувається нотаріусом на будь-якій території України, без прив’язки до місця останнього проживання спадкодавця. Варто звернути увагу, що той, хто перший подав заяву про відкриття спадщини, той фактично і визначає місце, куди будуть в подальшому звертатись інші спадкоємці. Тому, обирайте нотаріуса, з яким буде комфортно працювати, без черг та зайвих клопотів. В разі труднощів, ви завжди можете звернутись до нашої Адвокатської фірми ADVICE, ми допоможемо вам скласти правильно заяву, проконсультуємо щодо порядку прийняття спадщини та допоможемо з нотаріусом, який якісно та законно проведе всі реєстраційні дії по прийняттю та розподіленню спадщини.

До спадкового майна можуть належати об’єкти нерухомого майна, транспортні засоби, грошові кошти, рухомі речі, корпоративні права, майнові права інтелектуальної власності, інші майнові права тощо. Крім того, варто пам’ятати, що разом із спадковим майном, спадкоємець приймає і обов’язки спадкодавця в межах вартості прийнятої спадщини. Тому, якщо спадкодавець мав великі борги, варто задуматись, а чи варто приймати у спадщину майно?

Які особливості спадкування бізнесу?

В даному випадку, спадкуванню підлягають, як правило, матеріальні активи (нерухоме майно, рухоме майно, земельні ділянки, засоби виробництва, обладнання, товар, об’єкти інтелектуальної власності, майнові права тощо), яке використовувалось в бізнесі та належало особисто спадкодавцю. Крім того, можливе успадкування корпоративних прав, тобто, наприклад, долі у Товаристві з обмеженою відповідальністю (ТОВ). В цьому випадку, доля спадкодавця переходить до спадкоємців без згоди інших учасників ТОВ. Однак, спадкоємці мають протягом 1 року з дати закінчення строку прийняття спадщини подати заяву про вступ до ТОВ, інакше, саме товариство зможе виключити таких спадкоємців з числа можливих учасників(засновників) ТОВ.

Особливістю спадкування бізнесу є те, що дуже часто між спадкоємцями виникають спори щодо корпоративних прав чи іншого майна. Це неминуче призводить до складності роботи самого бізнесу, а інколи до його розкрадання та втрати активів.

Один із дієвих способів, який дозволить зберегти бізнес та зменшити ризики – це призначення управителя спадщиною. Таку людину призначає нотаріус, обравши таку людини з числа спадкоємців або виконавців заповіту, як правило. До того ж, спадкодавець за життя може скласти заповіт та одночасно призначити виконавця заповіту. Таким чином, виконавець заповіту зможе брати участь в управління товариством до того часу, поки не будуть визначені частки кожного з спадкоємців або не будуть остаточно вирішені спірні питання.

Питання призначення виконавця заповіту, управителя спадщиною та ін – це багатогранне питання, яке має вирішуватись за допомогою кваліфікованих юристів, адже грамотне складання документів – це запорука спокійного життя надалі, без судової тяганини та інших складнощів.

Допомогти спланувати передачу активів спадкоємцям та передбачити різні варіанти розвитку подій зможе досвідчений юрист у сфері спадкування.

Адвокатська фірма «ADVICE», адвокат Кулаков Віталій