Про Національну поліцію та перевірку технічного стану транспортних засобів на дорозі

Дата: 14.11.2021 22:57
Нещодавно перший заступник начальника Департаменту патрульної поліції Олексій Білошицький анонсував, що з 12.11.2021р. Національна поліція буде здійснювати перевірку технічного стану автомобілів, які підлягають обов'язковому технічному контролю.

Голова спілки ГС "Суб'єкти тестування транспорту на придатність до експлуатації", адвокат Ігор Черненко на сторінці Фейсбук розглянув чинне нормативно-правове регулювання та можливість технічно здійснювати такі перевірки. Адже повноваження щодо перевірки повинні бути закріплені в Законах.

1. Щодо можливості Нацполіції зупиняти автомобілі для здійснення перевірки технічого стану.
 
Статтею 35 Закону України "Про національну поліцію" не передбачена така підстава зупинки ТЗ, як здійснення придорожнього контролю чи перевірки технічного стану. Наразі серед підстав може бути лише наявність очевидних ознак, що свідчать про технічну несправність транспортного засобу. Навіть зупинивши ТЗ з підстави "очевидних ознак технічної несправності" законом не передбачено проведення подальшої перевірки технічного стану.
 
2. Щодо повноважень здійснення самої перевірки технічного стану.
 
Статтею 52-3 ЗУ "Про дорожній рух" передбачено, що Нацпол здійснює контроль за безпекою дорожнього руху під час надання послуг з перевезення пасажирів чи вантажів, у тому числі небезпечних, додержанням законодавства у зазначеній сфері, розробленням і видачею в установленому порядку документів щодо погодження маршрутів руху транспортних засобів під час дорожнього перевезення небезпечних вантажів. В даній статті теж жодних повноважень щодо придорожнього контролю: способу контролю, підстав здійснення контролю, меж повноважень, перелік порушень.
 
3. Питання технічного характеру.
 
Перелік методів перевірки та вимог щодо проведення обов'язкового технічного контролю затверджені наказом Мінінфраструктури від 26.11.2012р. №710.
 
Розглянемо лише один з них для наглядності.
 
Перевірка зовнішніх світлових приладів (фар, ліхтарів) здійснюється згідно з пунктом 7.1 ДСТУ 3649:2010.
 
Серед вимог для здійснення перевірки:
 
1) майданчик, призначений для проведення контролювання, має бути горизонтальним, рівним, із допустимим відхилом ± 3 мм на 1 м у будь-якому напрямку (підтверджується атестацією).
 
2) Фотоприймач і прилад зовнішній світловий (ПЗС), що контролюють, мають бути захищені від сторонніх засвічувань. Дозволено наявність сторонніх джерел світла із сумарною силою світла, яка не перевищує 50 % від нормативного значення для ПЗС, що контролюють, але її має бути враховано .
 
3) Під час контролювання відповідно до 6.1.6.4—6.1.6.6, 6.1.6.8, 6.1.6.9 КТЗ має бути у стані порожньої маси, коректор кута нахилу фар (за наявності) приводять у стан, який відповідає початковому нахилу (положення «0»).
 
В непристосованому місці перевірку транспортного засобу виконати неможливо, не говорячи ще й про те, що транспортний засіб може бути завантажений. І це лише те, що стосується фар, не говорячи про перевірку викидів двигуна та інших систем.
 
Отже, як зазначив адвокат, наразі придорожній контроль від Нацполіції не базується на чинному законодавстві та викликає обґрунтований сумнів щодо можливості здійснення достовірних перевірок.
 
"Все це наштовхує на думку, що весь цей фарс є лише несамовитим бажанням Нацполу використовувати раніше придбані спеціальні автомобілі та накладати штрафи" - резюмував Ігор Черненко.