Реформа МСЕК: запровадять обов'язкове декларування доходів для членів комісій аби моніторити їх статки, – законопроект від МОЗ

Дата: 15.10.2024 12:16

МОЗ розробило законопроєкт, щодо реформування медико-соціальної експертизи (МСЕК) та розпочало консультації з громадськістю.

Реформування медико-соціальної експертизи - це системна й комплексна реформа, що передбачає зміни в медичній і соціальній сфері. На цю тему відбулася зустріч з представниками громадських організацій та експертного середовища, де був представлений законопроєкт, що передбачає системні зміни в медичній частині експертизи.

Розроблений законопроєкт вносить зміни до 27 законів та кодексів України, повідомили в МОЗ.

1

Як зазначається, реформування експертизи – один із ключових етапів змін. Людина не повинна бігати за «підтвердженням» важкого діагнозу – критерії для направлення на експертизу повинні бути чіткими й прозорими. Пропонується змінити навіть назву експертизи - замість МСЕ буде процес оцінювання повсякденного функціонування людини.

Паралельно запропоновано змінити сам процес медико-соціальної експертизи. Зокрема, було запропоновано перенести експертизу в кластерні й надкластерні лікарні, що забезпечить доступність проходження для людини та покращить кадровий компонент комісій.

Особливу увагу приділено цифровізації МСЕК при проходженні експертизи. Обов'язковість використання ЕСОЗ для прийняття рішень – один з антикорупційних запобіжників. Це дозволить зробити процес більш прозорим, і таким, що базується на вже наявних історичних медичних даних.

Загалом були запропоновані такі зміни:

  • проводити експертизу  в кластерних та надкластерних лікарнях, де на місці є всі необхідні спеціалісти й можливість проводити додаткові обстеження;
  • направлення на експертизу буде відбуватися на підставі чітких критеріїв, з підтвердженням їх через електронну систему охорони здоров’я; передбачено запровадження електронного направлення для проходження експертизи;
  • сімейний або лікуючий лікар зможуть направляти на експертизу самостійно, без залучення лікарсько-консультативної комісії;
  • при прийнятті рішення комісією та для визначення потреб людини будуть враховувати дані, внесені під час реабілітації, сама комісія може направляти й на дообстеження;
  • буде створений окремий інструментарій оцінки потреб людини, який надалі використовуватиметься і в інших сферах;
  • пропонується змінити порядок фінансування оновленої експертизи – кошти з окремої бюджетної програми будуть сплачувати НСЗУ за проведення кожного оцінювання.

Зазначається, що зміни не будуть стосуватися статусу особи з інвалідністю з визначенням відповідної групи (процес встановлення інвалідності буде здійснюватись комісіями паралельно з проведення нової експертизи), не змінюють соціальних гарантій для осіб з інвалідністю та процес проведення медико-соціальної експертизи для дітей.

У МОЗ також зазначили, що було упорядковано перелік документів,  що подаються на МСЕК, у тому числі для військовослужбовців (прибрана довідка № 5, замість неї використовується висновок ВЛК). 

Торік МОЗ на виконання рішення РНБО, введеного в дію Указом Президента України, розпочало перевірку обґрунтованості рішень МСЕК про встановлення інвалідності. Під час перевірок були виявлені й порушення безпосередньої роботи МСЕК. Спільно з правоохоронними органами опрацьовано майже 19 тисяч медико-експертних справ в результаті чого були повідомлення про затримання та вручення підозр. 

Один із важливих антикорупційних кроків — запровадження обов'язкового декларування доходів для членів МСЕК. Таким чином, НАЗК може моніторити їхні статки, виявляти невідповідності способу життя, проводити відповідні перевірки та направляти результати для подальшого розслідування.  

Щодо запитань, пов'язані з проходженням МСЕК чи оскарженням прийнятих рішень, у МОЗ радять звертатися на «гарячу лінію» за номером 0 800 60 20 19, а у разі вимагання хабаря — повідомляти Національну поліцію.