Рішення ВС у справі № 420/30638/23 від 21.08.2025 https://t1p.de/eo6sn
У даній справі перед ВС постало питання про припинення митного режиму транзиту у випадку неможливості доставлення товару, поміщеного у митний режим транзиту, до митниці призначення через його примусове відчуження військовою адміністрацією під час дії воєнного стану.
КАС ВС надаючи оцінку спірному питанню вказав, що примусове відчуження майна на користь держави як один із заходів правового режиму воєнного стану здійснюється за рішенням військового командування, погодженим визначеними ч.1 ст.4 Закону № 4765-VI органами, до яких відносяться зокрема органи військового управління.
Як реквізиція, до різновиду якої належить примусове відчуження майна, так і конфіскація, мають спільну ознаку, яка характеризується припиненням права власності особи на майно поза її волевиявленням. Передбачені ч.8 ст.102 МК України підстави для припинення митного режиму транзиту, серед яких є конфіскація, також об`єднані ознакою втрати власником товару контролю щодо нього поза його волевиявленням.
Оскільки в межах даної справи у законодавстві, яке регулює відповідні правовідносини, відсутні норми, які б встановлювали спосіб поведінки суб'єкта владних повноважень, колегія суддів вважає за необхідне при вирішенні спору застосувати аналогію закону.
Таким чином, з часу введення в Україні правового режиму воєнного стану примусове відчуження або вилучення майна, здійснене військовим командуванням або органами влади на підставі норм Законів № 4765-VI або № 389-VIII, за аналогією із випадком конфіскації майна, є однією із підстав для припинення митного режиму транзиту такого майна.