ВПВС у своїх постановах неодноразово вказувала на те, що процесуальний закон встановлює певний порядок дій суду після отримання позовної заяви.
Приписи п. 1 ч. 1 ст. 170 КАС України є імперативними та зобов`язують суд, у разі якщо особою подано позов, який не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства, відмовити у відкритті провадження в адміністративній справі.
Наявність передбаченої частинами 1 та 2 ст. 123 КАС України підстави для залишення позову без руху чи його повернення, а саме недотримання процесуального строку та відсутність підстав для його поновлення, не виключає відмову у відкритті провадження за таким позовом саме з підстави, передбаченої п. 1 ч. 1 ст. 170 КАС України.
Такий підхід обумовлений тим, що право на подання позову до адміністративного суду обмежене визначеною у процесуальному законі юрисдикцією адміністративних судів. Недотримання правил цієї юрисдикції зумовлює чітко визначені юридичні наслідки.
Вказуючи на це, ВПВС у постанові від 23.11.2023 у справі № 990/124/22 https://reyestr.court.gov.ua/Review/115238889 наголосила, що першочерговому вирішенню адміністративним судом після одержання позову підлягає саме питання, чи підлягає цей позов розгляду за правилами адміністративного судочинства, а відтак - чи є підстава для відмови у відкритті провадження в адміністративній справі, передбачена п. 1 ч. 1 ст. 170 КАС України.