Голова PlayCity Геннадій Новіков у інтерв'ю 24 каналу розповів про зміни на ринку азартних ігор в Україні, про рекламу "ігорки" в Instagram і Telegram та про те, як працює "реєєстр лудоманів".
Цьогоріч КРАІЛ було ліквідовано і її замінили на агентство PlayCity. Нове агентство уже працює над системою онлайн-моніторингу "ігорки", та над тим, як приборкати великий нелегальний сегмент і рекламу гемблінгу в мережі.
Зокрема, Новіков розповів про дві основні претензії до КРАІЛ, через що його замінили на PlayCity:
- Перша – були претензії через відсутність системи онлайн-моніторингу (яка, до речі, впроваджується нині).
- Друга – були питання щодо колегіальності, тому що КРАІЛ був, на відміну від PlayCity, колегіальним органом, де постійно пропадав кворум з тих чи інших причин.
Також було багато питань до КРАІЛ щодо адаптації законодавства до практик ринку і зменшення негативного впливу азартних ігор зокрема, каже співрозмовник. Новіков додає, що це – нормальний законодавчий процес, коли певна галузь легалізується: на етапі прийняття першого закону ухвалюється фреймворк, а після 2 – 3 років є зміни, які необхідні, але з інших причин не були враховані на старті.
Одне із завдань PlayCity – оперативно передавати інформацію про нелегальні сайти азартних ігор. Саме тому в серпні запустили систему трекінгу нелегальних сайтів. Це дозволило швидко виявляти нелегальні сайти азартних ігор та їхні "дзеркалки", передавати інформацію стосовно заборонених сайтів Нацкомісії з врегулювання у сфері електронних комунікацій. Остаточне рішення про блокування ухвалює НКЕК, виконують це рішення вже інтернет-провайдери, які зобов’язані обмежити доступ користувачів до нелегальних сайтів.
Система трекінгу дозволяє у відкритому доступі побачити, як агентство працює з порушниками: наскільки швидко реагує на появу нових майданчиків, як оперативно обробляє скарги. У ній також можна перевірити, чи сайт, який пропонує азартні ігри, має ліцензію.
За перший місяць роботи PlayCity отримав понад 430 звернень від громадян щодо нелегальних ресурсів.
Щодо реклами "ігорки" у блогерів та в медіа регулятор визнає, що повної картини з рекламою азартних ігор у блогерів і публічних осіб сьогодні немає.
"У країні немає жодного реєстру блогерів чи телеграм-каналів. Тому ми реагуємо на сам факт порушення – чи знаходимо його самі, чи отримуємо звернення від громадян або громадських організацій", – пояснив Новіков.
У випадку соцмереж, PlayCity фіксує рекламу та звертається безпосередньо до платформ. У Meta (Instagram) комунікація працює: сторінки порушників блокують або обмежують у межах політик компанії, іноді після кількох звернень.
Щодо медіа, ситуація дещо інша – є законодавчо визначений реєстр і свій регулятор, Нацрада.
"Ми втручаємось лише у випадку реклами азартних ігор. Якщо бачимо порушення або отримуємо скаргу — розглядаємо його так само, як і в історіях із блогерами", - повідомив голова PlayCity.
Наприклад, вже заблоковано 31 сторінку. Паралельно, коли встановлено особу блогера та замовника, відкривають адміністративну справу: за незаконну рекламу передбачено штраф – 4,8 мільйона гривень.
"Реєстр лудоманів", або реєстр осіб, які обмежили доступ до азартних ігор, стосується людей, які або самі свідомо обмежили доступ до азартних ігор, або обмежені за ініціативою родичів або рішенням суду, - пояснив Геннадій Новіков.
Реєстр працює, але з недоліками: подати заяву складно для громадян, а для операторів незручно перевіряти в поточному реєстрі. Тому агентство готує оновлення – новий реєстр, який буде безпечнішим, сучаснішим і зручнішим як для громадян, так і для бізнесу. Завдання ліцензіатів лишається тим самим: під час ідентифікації перевірити гравця і відмовити у доступі тим, хто є в переліку.
Водночас регулятор визнав, що цей інструмент не працює проти нелегальних операторів, адже вони просто ігнорують закон.
Боротьба з "чорним ринком" ведеться іншими методами: блокування сайтів, кримінальні провадження та робота правоохоронців.
За оцінками Асоціації легальних організаторів, нині 40 – 50% онлайн-ринку азартних ігор в Україні нелегальні.