ВПВС у постанові від 08.08.2023 у справі № 910/5880/21 https://reyestr.court.gov.ua/Review/113176434 звернула увагу на те, що на момент сплати адміністративно-господарського штрафу юридична підстава для такого платежу існувала - була чинною постанова про застосування штрафу та відкрите виконавче провадження.
Надалі з огляду на набрання законної сили судовим рішенням адміністративного суду про визнання протиправною та скасування такої постанови відповідна юридична підстава відпала.
Оскільки сума сплаченого штрафу не є помилково чи надміру зарахованою, Порядок повернення (перерахування) коштів, помилково або надміру зарахованих до Державного та місцевих бюджетів України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 3.09.2013 № 787, на спірні правовідносини не поширюється.
В таких випадках платник згідно зі ст. 1212 ЦК України має право на позов про стягнення суми перерахованих ним коштів як таких, які утримуються у бюджеті без достатньої правової підстави.
Підстави застосовувати до спірних правовідносин приписів ЦК України про відшкодування шкоди відсутні.
Було також зауважено, що кошти слід стягнути на користь позивача саме з Державного бюджету України, а не з Укртрансбезпеки за рахунок її бюджетних асигнувань, що відповідає висновку ВПВС, викладеному у постанові від 19.06.2018 у справі № 910/23967/16.
ВПВС відступила від висновку ВС, сформульованого у постанові від 10.07.2019 у справі № 489/6624/15-ц, за змістом якого повернення цих коштів має відбуватися тільки згідно з Порядком № 787, тобто у позасудовому порядку.