В Україні з весни запрацювали правила етичної поведінки для фінансових установ і колекторів та встановлено чітке регулювання їх діяльності. Незважаючи на це, Нацбанк продовжує отримувати скарги від споживачів і фіксувати факти недобросовісної поведінки з боку колекторських компаній.
Перш за все, варто розібратися, до кого можуть звертатися колектори:
• до споживача, який оформив кредит, або його законного представника;
• до спадкоємця;
• до поручителя або майнового поручителя.
Водночас колектори не мають права звертатися до членів сім'ї боржника, сусідів чи колег із роботи, друзів та знайомих, які не є поручителями за кредитом.
Отже, що ж робити, коли ви не маєте стосунку до чужого кредиту, а колектори наполегливо просять його погасити?
- Під час контакту з колектором забороніть надалі вас турбувати – поясніть, що не маєте стосунку до кредиту і що ви не давали згоди на взаємодію.
- Якщо дзвінки та повідомлення надходять від робота, заблокуйте їх за допомогою функцій телефону.
- Дізнайтесь назву установи та напишіть вимогу до неї із запереченням проти взаємодії.
- Якщо дзвінки та повідомлення не припиняються, зафіксуйте випадки правопорушень – запишіть розмову, зробіть скріни повідомлень тощо – та надайте ці докази до Національного банку України разом зі скаргою на фінансову чи колекторську компанію.
Відповідно до нового закону (ЗУ від 19 березня 2021 року № 1349-IX), який регулює роботу колекторів,
Національний банк може застосовувати до компаній-порушників заходи впливу – від штрафів до виключення з Реєстру колекторських компаній.