Відповідальність за керування авто в стані сп'яніння: порівняльний аналіз в Україні та Франції

Дата: 22.11.2025 21:37

У 2023 році у Франції зафіксовано 168 520 випадків керування транспортними засобами в станні спʼяніння. Для порівняння, в Україні у 2023 році судами першої інстанції розглянуто 176 641 справу за статтею 130 КУпАП. Попри відмінності правового регулювання у Франції та Україні, кількісні показники свідчать про співмірність масштабів цих правопорушень.

Однак у Франції, на відміну від України, міра відповідальності за керування транспортним засобом у стані сп’яніння залежить від рівня сп’яніння і суб’єкту вчинення правопорушення.

У відповідності до статті 111-1 Кримінального кодексу Франції, (Code pénal) кримінальні правопорушення класифікуються, залежно від їхньої тяжкості:

  • злочини (un crime)
  • проступки (un délit)
  • правопорушення (une contravention)

Стаття 131-13 Кримінального кодексу Франції класифікує правопорушення на п’ять класів за ступенем тяжкості, встановлюючи максимальні розміри штрафів для кожного класу, за правопорушення (une contravention) передбачена відповідальність у вигляді штрафу в розмірі не більше 3000 євро.

Розміри штрафів наступні:

  • 1 ступінь - максимум 38 євро;
  • 2 ступінь - максимум 150 євро;
  • 3 ступінь - максимум 450 євро;
  • 4 ступінь - максимум 750 євро;
  • 5 ступінь - максимум 1500 євро, вказана сума може бути збільшена до 3000 євро у разі повторного порушення

Правопорушення 5-го ступеня, а також ті правопорушення 1–4 ступенів, які супроводжуються додатковими санкціями (наприклад, позбавленням права керування транспортним засобом), вносяться до відомостей про судимості особи (un casier judiciaire)Зображення видалено.

Правопорушення караються штрафами та, в деяких випадках, додатковими санкціями (наприклад, тимчасове позбавлення водійських прав), але не передбачають ув'язнення. Це відрізняє їх від деліктів, які можуть призводити до позбавлення воліЗображення видалено.Зображення видалено.Зображення видалено.Правопорушення розглядаються поліцейськими судами (un tribunal de police). Справи про делікти розглядаються в корекційному суді (un tribunal correctionnel).

У відповідності до статті R234-1 Правил дорожнього руху Франції (Сode de la route), навіть за відсутності будь-яких очевидних ознак сп’яніння, керування транспортним засобом у стані алкогольного сп’яніння карається штрафом за правопорушення 4 ступеня. Концентрація алкоголю в крові, що дорівнює або перевищує 0,20 грама на літр, або концентрація алкоголю в видихуваному повітрі, що дорівнює або перевищує 0,10 міліграма на літр і нижча за порогові значення, встановлені у статті L. 234-1 Правил дорожнього руху Франції, у наступних осіб:

- водія громадського транспорту;

- у водія, право керування транспортними засобами якого обмежене транспортними засобами, оснащеними затвердженим електронним алкотестером

- у водія, який має водійське посвідчення, на яке поширюється випробувальний термін;

- або концентрація алкоголю в крові, що дорівнює або перевищує 0,50 грама на літр, або концентрація алкоголю в видихуваному повітрі, що дорівнює або перевищує 0,25 міліграма на літр і нижча за порогові значення, встановлені у статті L. 234-1, серед інших водіїв, підлягають таким додатковим покаранням, крім штрафу:

  • призупинення дії водійських прав на строк до трьох років, причому це позбавлення може бути обмежене керуванням транспортним засобом поза межами професійної діяльності;
  • заборона на термін не більше трьох років керувати транспортним засобом, який не оснащений затвердженим електронним алкотестером при запуску двигуна.

Штраф автоматично призводить до зменшення кількості балів водійського посвідчення на шість балів.

У відповідності до статті L. 234-1 Правил дорожнього руху Франції, навіть за відсутності будь-яких очевидних ознак сп'яніння, керування транспортним засобом під впливом алкоголю, що характеризується концентрацією алкоголю в крові, що дорівнює або перевищує 0,80 грама на літр, або концентрацією алкоголю в видихуваному повітрі, що дорівнює або перевищує 0,40 міліграма на літр, карається двома роками позбавлення волі та штрафом у розмірі 4500 євро. Ці правопорушення автоматично призводять до зменшення половини максимальної кількості балів у водійських правах. Особа, визнана винною у вказаному правопорушенні, може підлягати таким додатковим покаранням:

  • позбавлення водійських прав на строк до трьох років (що не обмежується лише непрофесійним керуванням);
  • анулювання водійських прав із забороною повторного звернення за їх видачею на той самий строк; громадські роботи;
  • заборона керування певними транспортними засобами, включно з тими, що не потребують посвідчення водія, строком до п’яти років;
  • обов’язкове проходження курсу з безпеки дорожнього руху за власний кошт;
  • заборона керування транспортними засобами без алкотестера, затвердженого фахівцем або конструктивно, строком до п’яти років (у разі поєднання з анулюванням або призупиненням прав – діє після виконання основного покарання);
  • конфіскація транспортного засобу, якщо він належав порушникові.

Стаття L. 234-1 Правил дорожнього руху Франції відноситься до кримінальних деліктів.

Відмова від проходження огляду на стан сп’яніння також відноситься до кримінальних деліктів і регулюється статтею L. 234-8 Правил дорожнього руху Франції. Така відмова карається двома роками позбавлення волі та штрафом у розмірі 4500 євро. Особа, визнана винною у правопорушенні, може підлягати додатковим санкціям, зокрема:

  • позбавленню водійських прав на строк до трьох років (без обмеження лише професійної діяльності);
  • анулюванню прав із забороною повторного отримання до трьох років;
  • громадським роботам;
  • забороні керування певними транспортними засобами (включно з тими, що не потребують прав) до п’яти років;
  • обов’язку пройти курс з безпеки дорожнього руху за власний кошт;
  • конфіскації транспортного засобу, якщо він належить порушнику;
  • забороні керувати авто без алкотестера протягом строку, визначеного судом.

Крім того, передбачене автоматичне зменшення половини максимальної кількості балів у посвідченні водія.

Правове регулювання відповідальності за керування транспортним засобом у стані сп’яніння у Франції передбачає чітку диференціацію між правопорушеннями залежно від ступеня сп’яніння та суб’єктами вчинення правопорушення. Французька модель демонструє комплексний підхід до забезпечення безпеки дорожнього руху, поєднуючи превентивні заходи (курси з безпеки, алкотестери) з репресивними (штрафи, позбавлення прав, конфіскація транспортного засобу). Такий підхід може бути цінним орієнтиром для вдосконалення українського законодавства. Висока кількість справ за ст. 130 КУпАП в українських судах вказують на необхідність системного перегляду механізмів притягнення до відповідальності з урахуванням напрацьованого міжнародного досвіду.

Це питання стало об’єктом наукового інтересу адвоката Михайло Самуляк, і він виклав свої міркування у тезах, опублікованих у збірнику матеріалів круглого столу «Україна та ЄС: адаптація кримінального та кримінального процесуального законодавства», що відбулася у місті Львів, в Львівському державному університеті внутрішніх справ, 23 травня 2025 року.

Адвокатське об'єднання «Самуляк та партнери»