Питання бронювання працівників є надзвичайно актуальним, оскільки цікавить як працівників, які можуть бути заброньованими та отримати відстрочку від мобілізації, так і підприємства, на яких працюють такі працівники, адже вони зацікавлені у збереженні робочих місць таких працівників для належної реалізації своїх завдань.
У зв’язку з цим у даному матеріалі хотіли б розповісти читачам про етапи, які їм необхідно пройти, щоб бути заброньованим або ж забронювати своїх працівників.
Відповідно до Порядку бронювання військовозобов’язаних за списками військовозобов’язаних під час дії воєнного стану, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України «Деякі питання реалізації положень Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» щодо бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час» (далі – Порядок), встановлюється 4 групи суб’єктів, працівники, яких можуть бути заброньовані.
До цих суб’єктів належать:
-
органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування в разі, коли це необхідно для забезпечення функціонування зазначених органів;
-
підприємства, установи й організації, яким встановлені мобілізаційні завдання (замовлення), у разі, коли це необхідно для виконання встановлених мобілізаційних завдань (замовлень);
-
підприємства, установи й організації, які виробляють товари, виконують роботи та надають послуги, необхідні для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань;
-
підприємства, установи й організації, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період.
Відповідно до Порядку, забронювати можна до 50% військовозобов’язаних працівників, однак така кількість може перевищувати 50% у разі наявності обґрунтованої потреби.
При цьому до підприємств паливно-енергетичного комплексу обмеження щодо кількості військовозобов’язаних, що підлягають бронюванню, не застосовується.
Для того, щоб забронювати працівника потрібно пройти наступні етапи:
Етап 1. Подати список військовозобов'язаних, які пропонуються до бронювання на період мобілізації та на воєнний час до відповідного державного органу, при цьому такі списки подаються:
-
органи державної влади, інші державні органи - Генеральному штабу Збройних Сил (СБУ, Службі зовнішньої розвідки);
-
органи місцевого самоврядування - відповідним місцевим органам виконавчої влади для подальшого погодження з Генеральним штабом Збройних Сил (СБУ, Службою зовнішньої розвідки);
-
підприємства, яким визначено мобілізаційні завдання (замовлення) - до органу влади, який установив мобілізаційне завдання (замовлення);
-
підприємства, які здійснюють виробництво товарів (виконання робіт, надання послуг), необхідних для забезпечення потреб ЗСУ й інших військових формувань, - до Міноборони, до відповідних центральних органів виконавчої влади, що здійснюють керівництво іншими військовими формуваннями або до Мінстратегпрому;
-
підприємства, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, - до центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у відповідній сфері, або відповідної обласної, Київської та Севастопольської міської держадміністрації, або відповідної обласної, Київської та Севастопольської міської військової / військово-цивільної адміністрації (у разі її утворення), на території юрисдикції якої вони розташовані.
Список військовозобов’язаних подається у паперовій та/або електронній формі. Разом зі списком військовозобов’язаних додаються такі документи:
-
обґрунтування про необхідність бронювання працівників:
-
підприємства, яким встановлено мобілізаційне завдання надають інформацію щодо рішення про встановлення мобілізаційного завдання та підтвердження відповідності облікових військовозобов’язаних;
-
підприємства, які виробляють товари, виконують роботи та надають послуги, необхідні для забезпечення потреб Збройних Сил України надають інформація про виробництво товарів, виконання робіт і надання послуг та підтвердження відповідності облікових даних військовозобов’язаних;
-
підприємства, які є критично важливими для функціонування економіки, мають зазначати дату та номер рішення щодо визнання підприємства критично важливим і підтвердження відповідності облікових даних військовозобов’язаних.
-
-
довідку про кількість військовозобов'язаних.
Етап 2. Уповноважений державний орган, який отримав документи від роботодавця, має перевірити правильність та повноту заповнення списку військовозобов’язаних до бронювання на період мобілізації та на воєнний час, долучення до нього обґрунтування та додержання вимог щодо кількості військовозобов'язаних, які підлягають бронюванню.
Етап 3. Передання уповноваженим органом державної влади списку військовослужбовців до бронювання на період мобілізації та на воєнний час на погодження до Генеральному штабу ЗСУ (СБУ, Служби зовнішньої розвідки).
Етап 4. Перевірка отриманих Генеральним штабом ЗСУ (СБУ, Службою зовнішньої розвідки) документів та погодження їх.
Етап 5. Подання Генеральним штабом ЗСУ (СБУ, Службою зовнішньої розвідки) погоджених списків військозобов’язаних до бронювання на період мобілізації та на воєнний час до Міністерства економіки України.
Етап 6. Перевірка Міністерством економіки України списків військозобов’язаних до бронювання на період мобілізації та на воєнний час і обґрунтувань до них та прийняття рішення про бронювання військовозобов'язаних.
Етап 7. Надіслання Міністерством економіки України, рішення про бронювання військовозобов'язаних органам державної влади, якими подано списки військозобов’язаних, а також Генеральну штабу ЗСУ (СБУ, Службі зовнішньої розвідки).
Етап 8. Доведення Генеральним штабом ЗСУ (СБУ, Служби зовнішньої розвідки) рішення Міністерства економіки України про бронювання до відома відповідних територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки.
Етап 9. Зарахування військовозобов'язаного на спеціальний військовий облік територіальним центром комплектування та соціальної підтримки.
Етап 10. Видача органом державної влади, органом місцевого самоврядування, підприємством, установою чи організацією витягу із рішення Міністерства економіки України під підпис військовозобов'язаному.
Такий витяг має бути завірений підписом керівника та печаткою (у разі її наявності) і є документом, що підтверджує надання військовозобов'язаному відстрочки.
Окрім цього законодавець встановив чіткі строки для реалізації вищенаведених етапів процедури бронювання, зокрема:
-
подання органами державної влади, іншими державними органами списків військовозобов'язаних, які пропонуються до бронювання на період мобілізації та на воєнний час до Генерального штабу Збройних Сил (СБУ, Служби зовнішньої розвідки) повинно бути здійснено у строк не більше ніж п'ять робочих днів;
-
погодження списків і подання Генеральним штабом Збройних Сил (СБУ, Служби зовнішньої розвідки) до Міністерства економіки повинно бути здійснено у строк не більше ніж десять робочих днів;
-
прийняття Міністерством економіки рішення про бронювання військовозобов'язаних приймається у строк не більше ніж п'ять робочих днів;
-
зарахування військовозобов'язаного на спеціальний військовий облік територіальним центром комплектування та соціальної підтримки повинно бути проведене у строк не більше ніж п'ять робочих днів.
І на останок необхідно відзначити, що строк відстрочки від мобілізації заброньованих працівників становить:
-
для працівників органів державної влади, інших державних органах, органів місцевого самоврядування – весь період проведення мобілізації;
-
для інших категорій заброньованих працівників – не більше ніж на 6 місяців.