Впровадження WIM-комплексів для певних наземних транспортних засобів: судова практика

Дата: 24.05.2023 09:23

Впровадження WIM-комплексів є вимогою ЄС та відбувається на виконання Директив 96/53/ЄС «Про встановлення для певних наземних транспортних засобів, що рухаються в межах Співтовариства, максимально дозволених розмірів при національних і міжнародних переміщеннях і максимально дозволеної ваги при міжнародних переміщеннях».

При запереченні проти постанов про притягнення до відповідальності за перевищення нормативних параметрів, зазначених пунктом 22.5 Правил дорожнього руху, зафіксованих в автоматичному режимі, порушники-перевізники кажуть про невірне облаштування місць розташування приладів для автоматичного зважування транспортних засобів (WIM-комплексів).

Відповідь на такий мотив дав Другий апеляційний адміністративний суд в постанові від 03.05.2023 у справі № 548/2492/21.

У цій справі за результатами фіксації в автоматичному режимі адміністративного правопорушення у сфері забезпечення безпеки на автомобільному транспорті винесено постанову, якою притягнуто О. до адміністративної відповідальності за вчинення правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 132-1 КУпАП, та накладено на нього штраф в розмірі 34 000 грн.

Суд, дослідивши доводи позивача, встановив наявність знаків 5.70 “Автоматична відеофіксація порушень Правил дорожнього руху” на 74+810 автомобільної дороги державного значення М-22 Полтава-Олександрія.

Державне агентство автомобільних доріг України повідомило, що майданчик зважування в русі WIM07 споруджено на км 74+810 автомобільної дороги державного значення М-22 Полтава-Олександрія в межах с. Підгорівка у 4-му кварталі 2020 р., станом час фіксації правопорушення зазначений майданчик знаходився в зоні дії дорожніх знаків 5.70 «Фото-, відео фіксування порушень Правил дорожнього руху» з табличками 7.2.1 «Зона дії» (3 км), які встановлені на під’їзді до с. Підгорівка з боку м.Полтава на км 72+500 (праворуч) та з боку м. Кременчук на км 75+500 (ліворуч) у 1-му кварталі 2019 року.

Також суд встановив, що у 4-му кварталі 2020 році на 74+810 км автомобільної дороги державного значення М-22 Полтава-Олександрія в межах с. Підгорівка споруджено майданчик зважування в русі WIM07 для здійснення контролю виконання великогабаритними і великоваговими транспортними засобами встановлених законодавством габаритно-вагових норм під час їх руху автомобільними дорогами, а також для відповідної фіксації адміністративних правопорушень за допомогою засобів фото- і кінозйомки, у тому числі в автоматичному режимі.

Суд дослідив сертифікат перевірки та сертифікат відповідності, а також акт прийняття робіт від 07.10.2021, якими підтверджується встановлення елементів системи моніторингу за станом доріг та умовами руху на 74+810 автомобільної дороги державного значення М-22 Полтава-Олександрія, а також відповідність встановленого приладу для зважування транспортних засобів WAGA WIM-35 зав. № 1 застосованим вимогам технічного регламенту та стандартам ДСТУ. Зазначений прилад WAGA WIM-35 призначений для визначення маси транспортного засобу, навантаження на вісь та на групу осей упродовж його проїзду через вантажоприймальний пристрій ваг.

Відтак, вказаний зважувальний прилад зданий в експлуатацію, відповідає законодавчим вимогам та вимогам ДСТУ., та станом на 18.10.2021 пройшов повірку.

У задоволенні позову та скасування постанови про притягнення до відповідальності у вигляді штрафу суд відмовив.

Сьомий апеляційний адміністративний суд постановою від 10.05.2023 у справі № 127/6905/23 визнав вірним рішення Вінницького міського суду Вінницької області про відмову у задоволенні позову щодо скасування постанов про адміністративні правопорушення у сфері безпеки на автомобільному транспорті, зафіксовані в автоматичному режимі, стосовно особи, яка має реєстрацію місця проживання/перебування на території України.

При оскарженні постанов позивач стверджував, що посадові особи Укртрансбезпеки не встановили належним чином особу, яка має нести відповідальність; постанова не містить необхідної інформації про автомобіль та доказів вчинення правопорушення; у технічного засобу, яким проводилось зважування прострочене відоцтво про повірку; на постановах відсутня електронна печатка.

Суди дійшли висновку про правомірність постанов та безпідставність доводів позивача.

Основні мотиви суду:

  • позивачем не внесені відомості про належного користувача транспортного засобу до Єдиного державного реєстру транспортних засобів, тому належним користувачем та особою, яка притягається до відповідальності, буде позивач;
  • всі оскаржувані постанови містять необхідні метадані, достатні для встановлення суті та змісту правопорушень, у тому числі адресу веб-сайту в мережі Інтернет, на якому є можливість ознайомитися із зображенням чи відеозаписом транспортного засобу в момент вчинення адміністративного правопорушення, вказано ідентифікатор для доступу до зазначеної інформації;
  • перевищення вагових нормативних параметрів транспортного засобу зафіксовано в автоматичному режимі в установленому законом порядку за допомогою законодавчо дозволених приладів, які пройшли відповідну перевірку і повірку. Суд взяв до уваги надані сертифікати відповідності та зауважив на їх чинність з огляду на Постанову КМУ №412 від 05.04.2022 «Щодо питання повірки законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки в умовах воєнного стану»;
  • підпис посадової особи Укртрансбезпеки, яка винесла постанови, формується та відтворюється з використанням даних кваліфікованого електронного підпису відповідно до законодавства, відтворення якого можливе за допомогою наведення камери на матричний двовимірний штрих-код (QR-код). На підтвердження даного факту представником Укртрансбезпеки надано інформацію про отримання кваліфікованих сертифікатів інстпекторів у КНЕДП ІДД ДПС.

Суд взяв до уваги, що фіксування правопорушень було здійснено у різний час, у різні дні тижня та різними транспортними засобами, відповідно позивачем завдано шкоду дорожньому покриттю за різними подіями та в різних територіальних громадах, а відтак зафіксовані порушення не можуть вважатися одним порушенням.

Такі ж підстави для відмови у позові наведені судом у справі 127/5482/23 про визнання неправомірними та скасування 13 постанов про адміністративні правопорушення у сфері безпеки на автомобільному транспорті, зафіксовані в автоматичному режимі, стосовно особи, яка має реєстрацію місця проживання/перебування на території України.

Nota bene: впровадження WIM-комплексів є вимогою ЄС та відбувається на виконання Директив 96/53/ЄС «Про встановлення для певних наземних транспортних засобів, що рухаються в межах Співтовариства, максимально дозволених розмірів при національних і міжнародних переміщеннях і максимально дозволеної ваги при міжнародних переміщеннях».

Ratio Decidendi : Юридичний портал