24 жовтня 2024 Комітет Верховної Ради України з питань економічного розвитку розглянув Проект Закону України «Про особливості регулювання підприємницької діяльності окремих видів юридичних осіб та їх об'єднань у перехідний період» за № 6013 (надалі – Законопроект № 6013) та рекомендував його до прийняття в другому читанні та в цілому.
Законопроектом № 6013, серед іншого, пропонується визнати таким, що втратив чинності Господарський кодекс України.
У разі прийняття Верховною Радою України Законопроекту № 6013, підписання його Президентом України та набрання ним чинності, Господарський кодекс України втратить свою чинність.
Як зазначено в пояснювальній записці, Законопроект № 6013 має забезпечити правову безперервність для підприємств, які вже функціонують відповідно до норм Господарського кодексу.
Його положення націлені на поступове перенесення регулятивних функцій на інші законодавчі акти, зокрема на Цивільний кодекс України, аби уникнути правових прогалин і зберегти стабільність в економічному середовищі.
Проте, скасування Господарського кодексу України та впровадження Закону про особливості регулювання підприємницької діяльності у перехідний період має низку потенційних недоліків, які можуть вплинути на стабільність та ефективність бізнес-середовища в Україні, в тому числі і для сільського господарства України.
Зокрема, можна вбачати наступні ризики для агросектору.
По-перше, слід наголосити на відсутність спеціалізованого регулювання аграрного бізнесу.
Господарський кодекс України містить положення, які враховують особливості ведення бізнесу, в тому числі і у аграрному секторі, включаючи сезонність і ризики, пов'язані з природними умовами.
Перехід же на загальні норми Цивільного кодексу України може не враховувати специфіку агросектора, що створить додаткові труднощі для фермерів і агропідприємств.
Вони можуть зіткнутися з невизначеністю в питаннях договірних зобов'язань та врегулювання спорів тощо.
По-друге, скасування Господарського кодексу України безумовно ускладнить договірні правовідносини.
Сільське господарство має багато договорів на постачання, переробку продукції, оренду землі та надання послуг.
Господарський кодекс України регулює специфічні умови для таких контрактів, зокрема щодо прав і обов’язків сторін у випадках форс-мажору, наприклад, через погодні умови.
Відсутність спеціальних норм може призвести до юридичних колізій і складнощів при вирішенні договірних спорів, що є особливо критичним для фермерів, які не мають значного юридичного ресурсу.
По-третє, скасування Господарського кодексу України може призвести до збільшення фінансових ризиків та обмеження доступу до кредитів
Слід наголосити, що нині Господарський кодекс України встановлює особливі норми для фінансових взаємовідносин аграрних підприємств, які дають можливість отримувати доступ, в тому числі і до пільгового кредитування.
У перехідний період без чіткої правової основи для фінансування банки можуть переглядати кредитні умови або навіть скоротити фінансування.
Це негативно вплине на фермерів і малі агропідприємства, які залежать від кредитів для проведення сезонних робіт, закупівлі насіння, техніки та інших ресурсів.
По-четверте, слід зазначити і про ризик монополізації то зниження доступу малих фермерів до ринку
Відсутність чітких механізмів захисту для малих і середніх фермерів у новому законопроекті може призвести до посилення ринкових позицій великих агрохолдингів.
Великі компанії можуть легше адаптуватися до нових умов, тоді як малі фермери, які не мають значних юридичних і фінансових ресурсів, ризикують втратити ринкові можливості та контроль над земельними ділянками, що підвищить ризики монополізації та погіршить становище малих господарств.
По-п’яте, є також ризик ускладнення співпраці з міжнародними партнерами
Український агросектор є важливим експортером сільськогосподарської продукції, тому правова невизначеність у перехідний період може вплинути на зовнішньоекономічні відносини.
Іноземні партнери можуть зіткнутися з труднощами у розумінні нових правових норм в Україні, що знизить рівень довіри до українських постачальників і створить ризики для довгострокових контрактів.
По-шосте, скасування Господарського кодексу України призведе до виникнення проблем із захистом прав на землю.
В Україні сільське господарство має специфічний ринок оренди землі, який регулюється, в тому числі і положеннями нині діючого Господарського кодексу України.
Без чіткої спеціалізованої правової бази у перехідний період фермери можуть втратити захист у питаннях оренди і викупу землі.
Це створить додаткові ризики для власників малих господарств і може призвести до збільшення випадків земельних суперечок.
Отже, запропоноване Законопроектом № 6013 визнання нечинним Господарського кодексу України може створити численні проблеми для агросектора, оскільки він має норми законодавства, які врегульовують правовідносини пов'язані з сезонністю, екологією, та договірними відносинами.
Щоб мінімізувати негативний вплив, держава повинна передбачити спеціальні механізми підтримки для аграріїв у новому законодавстві або створити додаткові нормативні акти, які б враховували специфіку цього сектору.