Ігор Сєрков — адвокат, полковник ЗСУ у відставці про корупцію в ТЦК та права військовослужбовців

Дата: 06.09.2023 09:46

В перші години війни Ігор Сєрков добровільно пішов в Територіальний центр комплектування, призвався по мобілізації та став на захист Батьківщини від російської агресії. До широкомасштабного вторгнення полковник юстиції запасу, в минулому слідчий та військовий прокурор, вів приватну адвокатську практику та займався громадською діяльністю.

Геннадій Кірія обговорив з гостем актуальні та резонансні теми, зокрема:  корупцію у ТЦК; чи зможуть кадрові ініціативи Зеленського щодо зміни голів ТЦК побороти корупцію у військкоматах; чи є правові механізми реалізувати ініціативу Арахамії та повернути ухилянтів з-за кордону; як військовим отримати бойові виплати за поранення, тощо.

Докладніше читайте в інтерв‘ю.


Геннадій Кірія:

Чому виникла така повальна корупція у ТЦК та СП (військкоматах)? Та чому тільки на 14-15 місяці війни звернули на це увагу?

Ігор Сєрков:

Я пройшов шлях від радянського слідчого до прокурора незалежної України, маю понад 15 років стажу адвокатської практики, тому можу прямо сказати, що корупція у ТЦК була завжди. Просто ніхто не звертав на це уваги.

Після 24 лютого 2022 р. для керівництва ТЦК настав «золотий час», бо велика кількість громадян стала ухилятися від призову по мобілізації під час війни. А недобросовісні воєнкоми скористалися ситуацією, яка виникла. Корупція стала очевидною. Керівники та начальники відділів ТЦК, які відповідають безпосередньо за процес мобілізації, стали збагачуватися. Багато хто з них став доларовими мільйонерами. Причини цього – відсутність належного контролю з боку правоохоронних органів, а також прогалини у підборі та розстановці кадрів на посади воєнкомів.

Геннадій Кірія:

Чи підтримуєте Ви рішення президента Зеленського про звільнення всіх голів ТЦК? Зміна кадрів призведе до подолання корупції?

Ігор Сєрков:

Я розглядаю ситуацію з погляду фахівця у галузі військового права та військового адміністрування.

Щоб зняти з посади керівників ТЦК (воєнкомів) без кримінального провадження існує лише одна законна підстава – службова необхідність. Треба розуміти, що це не обтяжуюче або негативне зобов’язання. За такого формулювання зберігається посадовий оклад, всі встановлені законом виплати. Співробітника ТЦК має бути переведено на рівнозначну посаду, що дуже важко і проблематично в умовах війни. Командиром бригади ніхто його не поставить на нулі, бо треба мати відповідні навички, досвід управління військами, ведення бойових дій тощо.

Я не думаю, що це рішення якось значно покращить стан справ у боротьбі з корупцією. Може на якийсь період часу вона ляже на дно і трішки стихне, але подолати її тільки таким чином неможливо. Воєнкоми обласного та міського рівня не займаються постановкою на облік осіб, які підлягають мобілізації. Безпосередньо постановкою на військовий облік та мобілізацією займаються районні ТЦК.

Геннадій Кірія:

Яку роль в корупційних схемах відігравали Військові лікарняні комісії?

Ігор Сєрков:

Їхня роль далеко не остання у цій корупційній складовій. При кожному військкоматі є військово-медична комісія, яка визначає, придатний призовник до військової служби під час військового стану або непридатний. Комісії підпорядковуються керівництву ТЦК. За певну винагороду ці комісії за вказівкою керівництва ТЦК із придатної людини роблять непридатну. Вони завжди працюють у зв’язці.

Геннадій Кірія:

Як Ви оцінюєте ініціативу Зеленського про перевірку обгрунтованості рішень ВЛК щодо інвалідності та непридатності до військової служби, ухвалених у період з 24.02.22 року?

Ігор Сєрков:

Ініціатива правильна, гарна та своєчасна. Українці у захваті. Я повністю згоден із Зеленським. Сам ледве стримуюсь, коли бачу здорових, засмаглих «качків» у спортивному залі чи в дорогих автомобілях. Мене це дратує, але вчинити я нічого не можу.

Механізм проведення цієї перевірки не простий і можливий лише в рамках кримінального провадження. Тобто необхідно встановити спочатку той факт, що ця ВЛК внесла завідомо неправдиві відомості до медичних документів і видала цю довідку. Необхідно провести відповідні експертизи, допитати особу, яка скористалася свідомо фальшивим рішенням ВЛК. Як її можна допитати чи змусити пройти комісію повторно, якщо вона перебуває поза межами України?

Геннадій Кірія:

Ви підтримуєте ініціативу голови фракції СН Давида Арахамії про те, щоб звернутися до союзників, аби вони робили екстрадицію ухилянтів?

Ігор Сєрков:

Заява про екстрадицію має більше популістичний характер. Хоча підхід правильний, і я з ним згоден. Але де-факто та де-юре втілити його в життя вкрай важко.

Як юрист з великим стажем я не бачу правового механізму. Європа – це правова держава з чіткими механізмами порядку екстрадиції. Щоб європейські країни провели процедуру екстрадиції ухилянтів, необхідні певні правові умови та підстави, як мінімум, це наявність кримінального провадження та заочний арешт конкретної особи. А які докази ми можемо надати?

Якщо прикордонники випустили людину за межі країни, то з правової точки зору вона кордон перетнула законно. Тому я б не робив таких заяв, а керувався здоровим глуздом, Конституцією та законами України. Ми прагнемо до Євросоюзу і маємо трішки замислюватися над тим, що і як ми говоримо.

Геннадій Кірія:

Минулого тижня президент Зеленський анонсував, що подасть до Верховної Ради новий законопроєкт, який прирівняє корупцію до державної зради на час війни. Як ви оцінюєте таку ініціативу?

Ігор Сєрков:

Наше суспільство, українці вони чекають на такі зміни. Але треба враховувати, що у Кримінальному Кодексі України немає такого поняття, як корупція. У ньому є перелік приблизно із 20 кримінальних правопорушень, які містять корупційну складову.

Я не читав цей проєкт закону, але вважаю, що в цьому випадку необхідно вносити зміни до Кримінального кодексу, чіткіше формулюючи, що таке економічні та посадові злочини з прив’язкою до військового стану.

Другий крок – це зміна міри покарання за вчинення того чи іншого кримінального правопорушення. Державна зрада передбачає довічне позбавлення волі.

Наміри президента добрі, правильні та своєчасні, але механізм все-таки має бути правовим. Над законопроєктом мають працювати професіонали у галузі кримінального права та кримінального процесу.

Игорь Серков
Адвокат, полковник ЗСУ у відставці Ігор Сєрков

Геннадій Кірія:

Який алгоритм отримання виплат для військових, які отримали бойові поранення?

Ігор Сєрков:

Я вам відкрию таємницю. Я отримав другу групу інвалідності у зв’язку з виконанням обов’язків військової служби під час війни. Усі відповідні документи у мене в наявності. Але протягом кількох місяців я не можу отримати гроші за 2 групу інвалідності, хоча пройшов усі кола пекла. Я - професійний юрист, який знає, що таке військове, адміністративне право, я борюся, але досі не можу отримати належні виплати. А що говорити про звичайного солдата, який залишився інвалідом?!

Ваше питання - воно дуже правильне, своєчасне і злободенне. Немає чіткого механізму отримання виплат, хоча вони передбачені не лише за поранення чи інвалідність. Така сама проблема виникає з бойовими та виплатами сім’ям загиблих.

Геннадій Кірія:

Як родини загиблих захисників можуть в найшвидший спосіб отримати виплати?

Ігор Сєрков:

Щоб отримати відповідну виплату, необхідно пройти безліч інстанцій, починаючи з районного ТЦК. У нас процедура дуже забюрократизована. Необхідно все спрощувати, перевести на цифровий та електронний варіант.

Під час війни процес цифрової трансформації дещо ускладнений, бо не всюди є нормальний доступ до інтернету, комп’ютерів та всього необхідного. Але ми можемо зменшити всю цю паперову бюрократію до мінімуму, а також скоротити кількість ланок цього ланцюга.

На сьогодні для отримання виплати необхідно звернутися до районного ТЦК, потім до міського ТЦК, остання інстанція - Департамент соціального забезпечення Міністерства Оборони.

Можна зробити єдине вікно для подання документів одразу до Департаменту соцзабезпечення МО, розділити все за напрямками, щоб окремі фахівці займалися виплатами сім’ям загиблих, пораненнями, бойовими, інвалідами. А у нас усі ці виплати звалені в одну купу. Люди не можуть отримати належну їм матеріальну допомогу місяцями.

Пріоритет надається сім’ям загиблих, і я вважаю, що це правильно. Я і мої побратими готові зачекати. Але потрібно реально займатися реформуванням цього процесу. Все це можна і потрібно робити в найкоротший термін. Тому що реально все заходить у глухий кут і набуває характеру тяганини, якої під час війни бути не повинно.