ВПВС в постанові від 24.11.2022 у справі № 9901/58/20 https://reyestr.court.gov.ua/Review/107834507 звернула увагу на те, що виданий Президентом України Указ є індивідуальним актом, який був реалізований і вичерпав свою дію фактом його виконання, а саме присвоєнням дипломатичного рангу, а тому цей Указ не може бути скасований відповідачем.
За загальним підходом, висловленим Конституційним Судом України, зокрема, у рішеннях від 16.04.2009 № 7-рп/2009 та від 13.05.1997 № 1-зп, субєкти владних повноважень не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, повязані з реалізацією певних субєктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і субєкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення.
ВПВС вважає, що такий підхід є застосовним до спірних правовідносин у цій справі, оскільки спір у цій справі так само виник з приводу оскарження індивідуального акта разового застосування, який вичерпав свою дію фактом його виконання.
Не без того, що названа відповідачем частина доводів (що дипломатичний ранг присвоїли неправильно, без достатніх підстав) могла б мати відповідне значення та використання. Однак ці доводи не можна використовувати для виправдання законності видання акта глави держави про скасування акта того самого органу державної влади й того самого виду, але який своїм виконанням вичерпав свою дію.
Під час судового нагляду за такими актами суди не повинні виходити за його (судового контролю) межі, підміняти, розширювати предмет дослідження питаннями, які прямо не стосуються законності акта, що оскаржується, чи «виправдовувати» необхідність видання такого акта засобами, що в межах спору не основуються на Конституції та законах України.
З огляду на викладене ВПВС вважала правильним висновок суду першої інстанції про те, що Президент України, реалізуючи надані йому повноваження щодо присвоєння вищих дипломатичних рангів, може приймати лише рішення щодо їх присвоєння. Відтак Указ Президента України в оскаржуваній частині підлягає скасуванню як такий, що виданий поза межами повноважень Президента України.