Міносвіти зробило вагомий крок уперед у напрямку створення безбар’єрного освітнього простору, який є одним із ключових пріоритетів державної політики на найближче десятиліття. Відповідно до Національної стратегії зі створення безбар’єрного простору в Україні до 2030 року, затверджено новий Порядок утворення та умови функціонування спеціальних класів у закладах загальної середньої освіти.
Про це повідомила заступниця міністра освіти з питань ранньої дошкільної освіти та інклюзії Євгенія Смирнова, зазначивши, що документ вже зареєстрований Міністерством юстиції України і визначає правила утворення спеціальних класів для учнів з особливими освітніми потребами у школах.
Що це означає?
Нове законодавство — це реальний прогрес на шляху до інклюзивної освіти. Воно не лише закріплює механізми організації спеціальних класів у закладах загальної середньої освіти, але й покращує умови навчання для дітей з різними освітніми потребами, враховуючи їхні індивідуальні особливості. Відповідно до затвердженого Порядку, школи зможуть ефективно адаптувати освітній процес, забезпечуючи якісну освіту для всіх учнів, незалежно від їхніх можливостей.
Основна мета Порядку — створення умов для навчання учнів з особливими освітніми потребами в закладах загальної середньої освіти за місцем їхнього проживання. Це передбачає адаптацію освітнього середовища, кадрове підкріплення, технічне забезпечення, а також спеціально розроблені програми, які сприятимуть максимальному розвитку індивідуальних здібностей кожної дитини.
Що змінюється з введенням нового Порядку?
- Формування спеціальних класів відповідно до категорій особливих освітніх потреб здобувачів освіти
Спеціальні класи будуть формуватись з урахуванням конкретних особливостей розвитку дітей, їхніх освітніх потреб та рівня підтримки, якого вони потребують. Це означає, що для кожного учня, незважаючи на типи труднощів — чи то затримка розвитку, розлади аутистичного спектра, порушення слуху або зору — будуть впроваджуватися відповідні підходи, що гарантують максимально ефективний освітній процес.
- Індивідуалізація освітнього процесу
Для кожного учня спеціального класу формуватиметься індивідуальна освітня траєкторія, що включає розроблення індивідуальної програми розвитку та індивідуального навчального плану. Це дозволить кожній дитині навчатися за програмою, яка відповідає її здібностям і темпу засвоєння матеріалу. Крім того, для супроводу учня в школі створюватиметься команда психолого-педагогічного супроводу, яка відстежуватиме динаміку розвитку та навчання.
- Посилення ролі асистентів вчителів і асистентів вихователів
Для забезпечення індивідуального підходу у спеціальних класах вводиться посада асистента вчителя. Це дозволить кожній дитині отримувати індивідуальну підтримку під час уроків, а вчителям — ефективніше організовувати освітній процес. У початкових класах, а також класах де учні потребують більшого рівня підтримки (четвертий або п’ятий рівень), асистенти вчителя допомагатимуть вчителям в організації навчання. Асистенти вихователя у групах подовженого дня - під час соціалізації та виконання навчальних завдань.
- Задоволення соціальних потреб
Для задоволення соціальних потреб дитини передбачено можливість залучення асистента учня (дитини), роль якого можуть виконувати соціальні робітники, батьки, або інші уповноважені представники. Це допоможе дітям не лише краще адаптуватися до освітнього процесу, але й полегшить їхню інтеграцію в колектив.
- Впровадження універсального дизайну та розумного пристосування
У спеціальних школах будуть забезпечені спеціальні умови, що враховуватимуть індивідуальні потреби, можливості, здібності та інтереси всіх дітей. Це включає використання української жестової мови для дітей з порушеннями слуху, шрифту Брайля для незрячих учнів, а також різноманітних допоміжних засобів для навчання та засобів альтернативної комунікації.
- Нова система комплектування класів
Спеціальні класи будуть формуватися з урахуванням категорії освітніх труднощів, ступеня їх прояву і рівня підтримки, якої потребують учні. Це дасть можливість кожному учню отримувати саме той рівень допомоги, який відповідає його потребам, без надмірної або недостатньої підтримки.
Коли новий порядок набере чинності?
Новий Порядок утворення та умови функціонування спеціальних класів почне діяти з 1 вересня 2025 року. Це дає школам достатньо часу для підготовки до змін, впровадження нових підходів та адаптації навчальних програм. У 2024/2025 навчальному році заклади освіти продовжуватимуть керуватися діючим Положенням про спеціальні класи, затвердженим ще у 2010 році, але нові правила обіцяють значно покращити якість та ефективність освіти для дітей з особливими освітніми потребами.
Чому це важливо?
Ухвалення цього Порядку — це ще один важливий крок у реалізації державної політики зі створення безбар’єрного простору в Україні. Нова система спеціальних класів спрямована на те, щоб діти з особливими освітніми потребами мали доступ до якісної освіти за місцем проживання, отримували необхідну підтримку та навчалися в умовах, максимально адаптованих до їхніх можливостей. Це відповідає сучасним європейським стандартам і є свідченням того, що Україна активно розвиває інклюзивне навчання.
Завдяки таким крокам, кожна дитина, незалежно від стану здоров’я чи освітніх труднощів, матиме рівний доступ до знань, розвитку та соціалізації. Реалізація цього Порядку — це більше, ніж просто зміни в освітньому процесі. Це реальна підтримка безбар’єрного суспільства, де кожен має можливість вільно навчатися, працювати і розвиватися.