Війна не лише змушує нас жити в новій реальності, але й вносить суттєві корективи до наших платіжок за комунальні послуги. Графіки відключень електроенергії та опалення стають звичним явищем, а разом з ними й ризик отримати завищені рахунки.
Як же убезпечити себе від несправедливих нарахувань та не переплачувати за послуги, які не були надані? У цій статті адвокат Вадим Чунжин ділиться простими та дієвими порадами, які допоможуть вам контролювати свої витрати на енергоресурси.
Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів від 6 лютого 2024 р. № 127 «Деякі питання здійснення перерахунку вартості комунальних послуг за період їх ненадання, надання не в повному обсязі або невідповідної якості» перерахунок здійснюється:
3. У разі ненадання послуги, надання не в повному обсязі або невідповідної якості виконавець зобов’язаний протягом одного місяця, що настає за розрахунковим періодом, самостійно здійснити перерахунок згідно з вимогами цього Порядку, а також сплатити споживачеві неустойку (штраф) у порядку та розмірі, що визначені законодавством або договором.
4. У разі коли причиною ненадання послуг, надання їх не в повному обсязі є перевищення виконавцем нормативних строків проведення аварійно-відновлювальних робіт або коли надання послуги з постачання теплової енергії для потреб опалення почалося пізніше початку опалювального періоду та/або припинилося раніше закінчення опалювального періоду, виконавець за відповідний період (за винятком періоду, протягом якого відбувалася ліквідація або усунення виявлених неполадок, пов’язаних з отриманням послуг, що виникли з вини споживача), крім здійснення перерахунку, виплачує таким споживачам неустойку (штраф) у порядку та розмірі, що визначені законодавством або договором.
Обов’язковою умовою для здійснення перерахунки є складання та надання акту претензії виконавцю
11. Перерахунок не здійснюється:
- за період, коли послуги не надавалися споживачеві у зв’язку із проведенням ремонтних і профілактичних робіт, ліквідацією наслідків аварії, оскільки плата за такий період не нараховується;
- у разі ненадання послуг, надання їх не в повному обсязі споживачам, яким плата за такі послуги нараховується за показаннями вузлів комерційного обліку теплової енергії/води або показаннями вузлів розподільного обліку води (до встановлення вузла (вузлів) комерційного обліку води у будівлі);
- у разі ненадання послуг, надання їх не в повному обсязі або невідповідної якості за період, протягом якого відбувалася ліквідація або усунення виявлених неполадок, пов’язаних з отриманням послуг, що виникли з вини споживача;
- у разі невідповідності фактичної температури повітря нормативній температурі у приміщеннях споживача, що оснащені вузлами розподільного обліку теплової енергії/приладами-розподілювачами теплової енергії (у разі укладення споживачем індивідуального договору про надання послуги з постачання теплової енергії з обслуговуванням внутрішньобудинкових систем);
- якщо виконавець послуги доведе, що в точці обліку такої послуги (у разі укладення індивідуального договору про надання послуги з постачання теплової енергії з обслуговуванням внутрішньобудинкових систем - на межі внутрішньобудинкових систем багатоквартирного будинку та інженерно-технічних систем приміщення споживача) її якість відповідала вимогам, установленим Законом України “Про житлово-комунальні послуги”, іншими актами законодавства і договором.
Прошу звернути увагу на абзац 1 п.11 Постанови Кабінету Міністрів від 6 лютого 2024 р. № 127 «Деякі питання здійснення перерахунку вартості комунальних послуг за період їх ненадання, надання не в повному обсязі або невідповідної якості», це як раз той випадок , коли перерахунок не здійснюється але і плата не нараховується, тобто у випадку аварій та у період їх усунення , це також і стосується віялового відключення електроенергії.
Для того щоб зафіксувати не надання послуги та уникнути зайвих нарахувань за період коли послуга не надавалася та платня не повинна стягуватися потрібно зробити декілька простих кроків.
Фіксуйте в який період не було надано послугу:
1. Потрібно зафіксувати дату , час та тривалість відсутності послуги.
2. Робить фото та відео показань лічильників. Це найважливіший крок, який допоможе вам чітко знати, скільки електроенергії чи тепла ви насправді спожили.
3. Робить фото приладів опалення з приладом фіксації температури (термометр) в приміщенні де не надається послуга.
4. Підраховуйте скільки не було послуги та у кінці розрахункового періоду /місяця та порівнюйте з кількісним показником надання .
5. Зберігайте паперові рахунки фактури та у випадку якийсь незрозумілих нарахувань з боку постачальника послуг у паперових рахунках фактурах повинна бути уся інформація про послугу та нарахування відповідно до вимог Наказу Міністерства розвитку громад 31.01.2020 № 23 «Про затвердження Вимог до формування рахунків на оплату послуг з постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання та централізованого водовідведення» та ст.8 закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання».
6. Зберігайте квитанції про оплату послуг. Це ваш документ, який підтверджує факт сплати.
7. Не ігноруйте сумнівні нарахування. Якщо ви помітили, що у вашому рахунку зафіксовано некоректні дані, не зволікайте. Зверніться до постачальника з офіційним листом та актом претензією про перерахунок.
Пам'ятайте, що знання своїх прав та вміння ними користуватися допоможуть вам уберегти себе від несправедливих нарахувань та зекономити кошти.