План виходу з економічної кризи

Руслан Соболь
Руслан Соболь
Голова ГС "Асоціація власників малого та середнього бізнесу"

Кабінет міністрів України веде роботу над розробкою плану виходу з економічної кризи, яка виникла на ґрунті карантину у зв'язку з коронавірусом.

Нещодавно переглянули бюджет 2020 року — дефіцит фінансів розширився в три рази. Де буде Україна брати гроші на відновлення - ще незрозуміло.

Америка виділила 2, 2 трильйони прямої фінансової допомоги плюс 4 трильйони доларів на підтримку ринків. Суми цілком пристойні та вагомі для неї, але держава змогла винести історичний урок, який не має наміру повторити. Зокрема — Велику депресію 29-39 х років, тому якщо виникне дефіцит грошей, то їх просто надрукують.

В Європі на підтримку економіки Європарламент узгодив 750 мільярдів євро, ще 500 - окремо Німеччина виділить на підтримку малого та середнього бізнесу.

В Україні ситуація складніша — коштів замало, а надрукувати долари не маємо змоги. Та й в цілому, в порівнянні з економікою Європи, тією ж Німеччиною, Україна значно програє і влити таку кількість грошей у внутрішній ринок не вийде. Тому після карантину складно буде знайти фінансування навіть на соціальні потреби, не кажучи вже про реальний сектор економіки.

В Україні анонсували програму «Доступні кредити 5,7,9%» - якщо її реалізувати, то реальний сектор економіки отримає гроші на генерування додаткової вартості товарів і послуг, але краще у виробництво. Створення промислових потужностей, які закриють внутрішню потребу, а після карантину – вихід на зовнішній ринок.

Україна — імпортозалежна, в той час можна надати можливість українцям виробляти й споживати власний продукт.

Мінекономіки і Мінфінансів — розробити програми підтримки реального сектора економіки. Зробити акцент на відновленні українського виробництва і підтримати фінансування через банки. Щоб підприємець міг прийти з бізнес-планом, в якому, наприклад, обґрунтовано зазначено, що 60% взуття імпортуємо і цю потребу можна закрити в Україні. У такому випадку держава бере на себе забезпечення по кредиту, відповідно з'являються нові робочі місця і якісний товар на прилавках «Made in Ukraine».

Або ж виробник звертається в банк, аргументуючи, що він імпортує 50-60% консервної групи по бакалії та готовий виробляти та забезпечувати  Україну власним товаром. Якщо з'явиться можливість розвивати внутрішні ринки в Україні, то вирішиться ще одна глобальна соціальна задача, яка кровоточить через карантинні заходи — пригальмується зростання безробіття.

В Україну повернулися громадяни, які працювали в Європі й залишаться тепер дома надовго, в той час як дефіцит робочих місць відчувається вже сьогодні. Чим більше виробництва всередині держави й підтримка сектора малого і середнього бізнесу, тим велика ймовірність, що українці зможуть прогодувати свої сім'ї. Зараз, як ніколи, важливо чітко прописати та реалізувати програму підтримки підприємництва в Україні та створити всі умови для стабільного розвитку.