Розблокування ПН: актуальні поради та нові "фішки"

Андрій Тамошюнас
Андрій Тамошюнас
Адвокат, партнер ЮК "ADA Group"

1. Суд – це дорого та дуже довго + рішення суду ще необхідно виконати (як правило, примусово)!

2. Тому обов’язково використовуйте адмінпроцедуру оскарження «блоків»/«ризиковості» + віднесіться до цього зі всією серйозністю!

3. Загальний строк для оскарження 10 днів (робочих, а не календарних) + на теперішній час, а точніше до останнього дня «карантинного» місяця скарги можна подавати скарги і після спливу 10 р.д. (оскільки строки за ст.56 ПКУ зупинені - див. п.52-8 підрозд.10 розд. ХХ Перехідних положень ПКУ)

4. Не направляйте Повідомлення/скарги у «критичні» для сервера дні - 15/30(31) числа кожного місяця … впевнений, аргументи не потрібні

5. Звертайтесь за допомогою до Ради бізнес-омбудсмена та заявляйте клопотання про відкритий розгляд скарги

7. Якщо причина «блоків» п.1. – спочатку подання Таблиці кодів, а потім «розблокування»

8. Якщо у рішенні про неврахування Таблиці кодів відсутні конкретні причини неврахування, доцільно робити запит на отримання публічної інформації щодо надання конкретної підстави (див. https://tax.gov.ua/priymalny.../dostup-do-publichnoi-inform/)

9. До Таблиці кодів обов’язково додавайте письмові пояснення та підтверджуючі специфіку діяльності документи – доцільно пояснити та підтвердити технологічний цикл та специфіку вашого бізнесу (особливо тим бізнесам, в рамках яких має місце «переломлення кодів»)

10. Деякі аргументи для п.1. Критеріїв ризиковості операцій – ПН виписувалась за першою подією «аванс», ТМЦ придбавались у неплатника ПДВ, підприємство має статус виробничого, ПН на «вході» зареєстровані, а отже ні про яке розповсюдження фіктивного ПК мова йти не може; націнка реалізації менше 50%, список товарів з «ризиковими» кодами визначено ДПС, яка не уповноважена на це ПКУ, а списку «ризикових» послуг взагалі не існує; Таблиця даних платника містить відомості по всім ТМЦ/послугам, що складають предмет діяльності компанії …

11. Якщо причина «блоків» п.8. – спочатку вивід з ризикових, а потім процедура розблокування … если есть такая возможность! Если же покупатели не ждут, то нужно подаваться так…

12. У скарзі/позові обов’язково звертайте увагу на випадки реєстрації ПН, виписаних за тими ж самими договорами (якщо такі є) – в такому разі при аналогічних умовах ДПС суперечить сама собі

13. Робіть акцент на неконкретності рішення/квитанції – як правило, відсутні підкреслення тих документів, що не було надано, а в квитанції відсутні конкретні критерії ризиковості, їх розрахунки та перелік витребуваних документів

14. Багато до «електронної» скарги не напишеш (технічні можливості «системи» значно обмежені), але дуже хочеться?! – тоді виносимо усі цікаві аргументи до паперової скарги, оформляємо її згідно вимог закону, скануємо та підтягуємо у якості додатку…

15. У «Повідомленні» для розблокування можна об’єднати декілька «однорідних» ПН – див. п.6 наказу Мінфіну №520 від 12.12.19р.

16. Але по скаргам працює інший закон – «1 рішення = 1 скарга»

17. «Розблокувальний» пакет повинен містити всі докі, на які є посилання у договорі – інакше, прибирайте їх з договору + краще, щоб «первинка» не суперечила умовам договору (якщо аванс, то аванс, а не оплата після поставки)

18. Відсутність витребуваних доків можна пояснити об’єктивними причинами – наприклад, ПН виписувалась за авансом або ж предметом угоди є послуги, тоді про яке підтвердження переміщення ТМЦ або складський облік може йти мова

19. 20-ОПП – особливу увагу сьогодні податківці приділяють даному моменту та розглядають його накшталт підтвердження реальності та навпаки

20. Оптимізуйте по максимуму – при можливості не включайте до ПН багато номенклатурних позицій ТМЦ/послуг + не включайте до ПН «ризикові» коди з іншими (пам’ятайте, один «код» може «заблокувати» всю ПН); при можливості об’єднуйте декілька ПН/РК під одним «Повідомленням»; при умові «пов’язаності» до позову можна включати необмежену кількість ПН/РК; не забувайте про зведені ПН замість «поопераційних» (це може значно зекономити бюджет платника на судових витратах); помилкові ПН/РК можна не розблоковувати та не відображати у складі звітів (в деяких випадках доцільно лише повідомити податкові органи про помилку листом); деякі використовують метод «дубляжу» замість «розблокування» (просто пам’ятайте про це)!