За 10 років окупації РФ могла незаконно видати понад мільйон освітніх “документів” українцям на тимчасово окупованих територіях (ТОТ). Правозахисні організації представили аналіз ситуації та запропонували рішення, щоб розв’язати створені росіянами проблеми в освітній сфері.
Вони відображені в аналітичній записці “Якими можуть бути підходи щодо документів, виданих в окупації?”, повідомляє ZMINA.
Правозахисники нагадують у документі, що освітня сфера на ТОТ України одна з перших стає мішенню окупаційної влади на захоплених територіях України: РФ намагається за будь-яку ціну відновити роботу навчальних закладів, у такий спосіб ніби підтверджуючи, що життя на окупованих територіях нормалізується.
Утім, відновлення роботи навчальних закладів там відбувається за російськими освітніми стандартами всупереч нормам міжнародного гуманітарного права (МГП), які визначають, що окупаційна влада зобов’язана сприяти належній роботі всіх закладів освіти та піклуванню за дітьми, що охоплює обов’язок уникати втручання в їхню діяльність.
Правозахисники вказують, що іноді відновлення освітнього процесу на ТОТ України відбувається із застосуванням прямого примусу й залякування батьків і вчителів.
Правозахисники вказують, що іноді відновлення освітнього процесу на ТОТ України відбувається із застосуванням прямого примусу й залякування батьків і вчителів.
Крім того, окупаційна влада видає громадянам України в окупації “документи”, що посвідчують здобуття того чи іншого рівня освіти українськими громадянами російського зразка. На ці “документи”, як і на інші, видані окупаційною владою, поширюється принцип повного невизнання з боку держави Україна.
У коаліції навели дані Федеральної служби державної статистики РФ за 2023 рік, відповідно до яких на території ТОТ Автономної Республіки Крим та міста Севастополя середню загальну освіту 2022 року здобували 282,2 тисячі дітей. Ще 10,4 тисячі навчаються за програмами підготовки кваліфікованих робітників, 30,8 тисячі – спеціалістів середнього рангу, 33,4 тисячі – бакалаврів, спеціалістів, магістрів.
У школах на інших ТОТ України навчаються понад 320 тисяч учнів, із яких 29,5 тисячі – першокласники. Статистична інформація про них не була внесена до останнього опублікованого статистичного звіту РФ за 2023 рік. Інформація за 2024 рік відсутня.
Згідно з інформацією окупаційної адміністрації, на ТОТ Херсонської, Запорізької, Донецької та Луганської областей 1 вересня 2023 року розпочали роботу 1 250 закладів загальної середньої освіти, понад 700 дитячих садочків і 23 заклади вищої освіти. У 2024 році кількість закладів зазнала несуттєвих змін.
Статистичну інформацію щодо ситуації на ТОТ України у сфері освіти уповноважені органи влади України не збирають. Правозахисники вважають, що за понад 10 років збройної агресії РФ на ТОТ України могло бути видано більш ніж мільйон освітніх “документів” різного типу.
Закон “Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на ТОТ України” дозволяє громадянам з окупованих територій продовжувати навчання в інших регіонах України, хоча й не визнає документів про освіту, виданих окупантами.
Із 2016 року підтвердити середню освіту з окупованих територій можна двома шляхами: через освітні центри “Крим-Україна” і “Донбас-Україна” або через екстернат. Обидва варіанти передбачають складання річного оцінювання та державної підсумкової атестації. Через освітні центри підсумкову атестацію проводять лише з української мови та історії України. Інші предмети зараховуються без додаткового оцінювання.
Ця процедура проводиться у визначені періоди роботи освітніх центрів, або складання атестації відбувається згідно із загальним календарним планом. Охочі підтвердити здобуття освіти самостійно готуються до складання предметів українознавчого компонента. Водночас, як зауважують у коаліції, відсутні методичні матеріали для підготовки, а також стандартизовані завдання до оцінювання. Уповноважені школи звертали увагу на відсутність підтримки Міносвіти в цьому питанні.
Атестація передбачає створення комісії за участю не менш ніж трьох членів у закладі освіти й покладає фінансове навантаження на заявника. Не визначена була й тривалість самої процедури.
У коаліції звертають увагу, що до 2022 року існувала процедура атестації здобувачів освіти з ТОТ Автономної Республіки Крим і міста Севастополя. Йшлося тільки про тих здобувачів, які розпочали навчання до 2014 року. Згідно з даними Міносвіти, 2016 року процедурою атестації скористалися 803 особи, у 2017 році – 836, 2018-го – 400, 2019-го – 51, 2020-го – 51, 2021-го – 41 особа відповідно. Цю процедуру не запровадили щодо інших ТОТ України попри пряму норму закону.
У 2023 році Верховна Рада змінами до законодавства передбачила, що громадяни, які проживали в окупації, мають право на визнання результатів навчання, здобутих на ТОТ України, відповідно до встановленої процедури.
Тож, не визнаючи документів про освіту, законодавець передбачає можливість визнання результатів навчання.
За статтею 40-1 Закону “Про освіту”, результати навчання в школі визнають через річне оцінювання або державну атестацію – цей порядок встановлює Міносвіти. Для професійної, фахової передвищої та вищої освіти правила визначає Кабмін. У разі визнання вищої освіти обов’язкова атестація, а в разі продовження навчання за індивідуальною програмою зараховують не більш ніж 75% програми. Закон № 3482-IX також визначає, які освітні рівні та спеціальності не підлягають визнанню.
Станом на 10 лютого 2025 року порядок щодо верифікації наявності знань, навичок та умінь, отриманих в окупації, на рівнях професійної (професійно-технічної) освіти, фахової передвищої освіти, вищої освіти не затверджено. Раніше організації громадянського суспільства, що опікуються питаннями захисту прав постраждалих внаслідок війни, оприлюднили позицію про важливість ці затвердити ці порядки.
Правозахисники переконані, що цей крок створює можливість отримання дітьми з ТОТ української освіти, а для молоді, окрім можливості продовження освіти, також забезпечує доступ до ринку праці України, що в умовах кадрового дефіциту є особливо важливим. Така можливість дає дітям і молоді з ТОТ України шанс на виїзд з окупації та самореалізацію на підконтрольній території України.
Міносвіти повідомило виданню ZMINA, що завершує підготовку оновленого порядку з механізмом підтвердження знань і навичок, отриманих в окупації. У відомстві повідомили, що залишилось отримати погодження від Міністерства фінансів і, щойно його отримають, надішлють проєкт порядку для затвердження Кабміну.
Правозахисники також наголошують, що підготовка до майбутньої деокупації українських територій потребуватиме автоматизації та цифровізації процедури визнання здобутих на ТОТ України знань.
Коаліція правозахисних організацій закликає Міносвіти:
- забезпечити належну реалізацію процедур визнання результатів навчання на ТОТ України з мінімізацією часових, фінансових і людських ресурсів, до прикладу через розгалуження мережі іспитових центрів;
- затвердити єдиний порядок визнання результатів навчання на рівнях повної загальної середньої освіти, який передбачає процедуру поза освітніми центрами “Крим-Україна” і “Донбас Україна”, доступну протягом усього року;
- забезпечити спільно із закладами освіти (за згодою) проведення інформаційної кампанії щодо порядків визнання результатів навчання на ТОТ України.
Крім того, напередодні коаліція оприлюднила до 13-ї сесії Верховної Ради чергову дорожню карту законопроєктів щодо постраждалого населення з метою консолідації зусиль, формування послідовної законодавчої політики та забезпечення ефективної допомоги.
За підсумками аналізу законопроєктів, представлених у дорожній карті, правозахисники вважають важливим звернути увагу народних депутатів України на окремі питання, які виникають у процесі підготовки та розгляду законодавчих ініціатив із цієї тематики.
За підсумками аналізу законопроєктів, представлених у дорожній карті, правозахисники вважають важливим звернути увагу народних депутатів України на окремі питання, які виникають у процесі підготовки та розгляду законодавчих ініціатив із цієї тематики.