На сьогодні в Україні можливо виділити три рівні пенсійної системи, а саме: солідарна (коли виплати по пенсіях відбуваються за рахунок фінансування коштів Пенсійного фонду), обовʼязкова накопичувальна (коли частина пенсійного податку йде в солідарну систему, тобто в загальний бюджет Пенсійного фонду, а інша частина перераховується на індивідуальний рахунок громадянина та накопичується протягом його життя, і потім при виході на пенсію має виплачуватися йому із відсотками) та недержавне пенсійне забезпечення (коли громадяни власні кошти відкладають собі на пенсійні виплати в майбутньому).
Втім, хоч і ці рівні пенсійного забезпечення були ухвалені ще в далекому 2004 році, проте накопичувальна система наразі не працює в Україні. У цій інформаційній статті пенсійний адвокат пояснить, які існують позитивні та негативні сторони запровадження накопичувальної системи в Україні.
Які основні переваги накопичувальної пенсійної системи?
- Фінансова стабільність. Накопичувальна пенсійна система дозволяє за життя громадянина накопичити певну суму грошових коштів, які потім будуть виплачуватися йому із відсотками та забезпечать безбідну старість;
- Персональні рахунки. Кожна працююча особа має свій власний рахунок на якому акумулюється її внески. Це забезпечує прозорість та впевненість громадян у наявності відповідної суми коштів на пенсійні виплати в майбутньому;
- Інвестиційний дохід. Грошові внески, що сплачують громадяни в накопичувальну пенсійну систему повинні постійно примножуватися за рахунок їх вкладення у різні цінні папери та державні облігації. Як наслідок це призводить до того, що особа з часом отримує додатковий дохід до пенсійних внесків у вигляді певних відсотків чи дивідендів;
- Стимулювання заощаджень. Накопичувальна пенсійна система стимулює громадян до заощаджень та відповідального ставлення до свого майбутнього фінансового забезпечення, оскільки існує обовʼязок щодо сплати пенсійних внесків;
- Збільшення офіційно-працевлаштованих громадян. Оскільки накопичувальна пенсійна система передбачає те, що громадяни зобовʼязані вносити певні відрахування від своєї заробітної плати до Пенсійних фондів, то таким чином працювати та отримати кошти в “конвертах” стане невигідно;
- Підвищення розміру пенсій. Через сплату постійних внесків до Пенсійного фонду громадяни в майбутньому зможуть отримувати більші пенсійні виплати, ніж ті, що існують на сьогодні.
Які основні недоліки накопичувальної пенсійної системи?
- Відсутність надійних механізмів інвестування. У світовій практиці головним інструментом для отримання значних інвестицій є фондові біржі. Проте, в Україні такі біржі фактично не працюють для широкого кола громадян та на них не перебувають світові компанії. А тому головною інвестицією громадян України є саме придбання нерухомості та здача його в оренду на довготривалий період. При запровадженні накопичувальної системи такий спосіб інвестицій може бути неефективним;
- Високі витрати на обслуговування Пенсійних фондів. Створення та запровадження великої кількості Пенсійних фондів є великим тягарем для держави, адже для цього потрібно знайти відповідні адміністративні приміщення, найняти певну кількість персоналу, виплачувати їм заробітні плати тощо. На практиці це може призвести до високої собівартості утримання таких Пенсійних фондів;
- Вплив економічної ситуації. Оскільки на зараз Україна перебуває в активній фазі бойових дій із агресором в особі РФ, то потрібен додатковий час на відновлення держави після всіх воєнних дій та запровадження нових підходів для розбудови економіки в цілому;
- Нерівномірність внесків. Якщо особа не працює постійно за основним місцем роботи, оскільки періодично її змінює, то тоді вона ризикує робити набагато менші внески до Пенсійних фондів та таким чином скорочувати свої пенсійні виплати.
Отже, запровадження обовʼязкової та добровільної накопичувальної системи в Україні під час активних бойових дій загалом створює досить багато проблем, які потребують комплексного підходу для їх вирішення від держави. А тому спочатку слід відновити економіку країни, а вже потім змінювати пенсійне забезпечення її громадян.