Асоціація правників України разом із Українською Гельсінською спілкою з прав людини, Центром прав людини ZMINA, Регіональним центром прав людини та організацією «Дім прав людини Крим» продовжують інформаційну кампанію щодо важливості ратифікації Римського статуту Міжнародного кримінального суду (МКС).
«Попри те, що Римський статут не ратифіковано, в 2014 та 2015 роках Україна скористалася механізмами визнання юрисдикції Міжнародного кримінального суду і подала заяви про визнання юрисдикції щодо воєнних злочинів, вчинених на території України, та порушень прав людини. На їх підставі Офіс Прокурора МКС почав попереднє вивчення ситуації в Україні та за результатами попереднього розслідування вже були надані Висновки Офісу Прокурора МКС щодо ситуації в Україні. Відповідно до Римського статуту МКС, якщо держава подає такі заяви, вона визнає юрисдикцію МКС і бере на себе зобов’язання щодо співпраці та виконання будь-яких наказів і рішень (ст. 12 Римського статуту). Отже, Україна отримала зобов’язання співпрацювати та виконувати накази / рішення МКС, натомість не отримавши жодних прав, які вона може отримати після ратифікації. Тому виникає питання, чому ми обмежуємо свої права, але при цьому повністю беремо на себе зобов’язання?», — звертає увагу Анна Буквич, заступниця Голови Комітету АПУ з міжнародного права, старша юристка Jeantet Ukraine, в експертному матеріалі.
Що свідчить про ефективність роботи Міжнародного кримінального суду?
МКС недоречно порівнювати з національними судами, адже він розслідує та розглядає вкрай невелику кількість справ та має зовсім іншу специфіку роботи. Тому статистичні показники його діяльності не будуть достатньо репрезентативними.
При оцінюванні роботи МКС варто зважати на якісні показники, зокрема персональний склад, фінансові ресурси установи, що спрямовані на розслідування злочинів, чіткість і вивіреність процедури розслідування та розгляду справ, остаточність судових рішень тощо.
Як МКС досягає завдання кримінального переслідування?
Юрисдикція МКС дозволяє притягнути до міжнародної кримінальної відповідальності найвищих посадових осіб держави, зокрема й чинних. Тобто такі особи не можуть уникнути розслідування, розгляду щодо них справи та притягнення до відповідальності, посилаючись на свій імунітет від кримінального переслідування іншими державами.
Важливо, що правова оцінка всім діянням, які розслідуються та розглядаються МКС, надається лише за наслідками збору й аналізу доказової бази, обсяг якої дуже часто сягає сотень томів. Такий процес забезпечується ефективними та злагодженими діями працівників МКС, які мають серйозні можливості для збирання доказів на будь-якій території.
МКС керується винятково високими стандартами доказування, що зменшує ризик того, що до уваги будуть взяті однобічні чи суперечливі докази. Це дає змогу досягти адекватного результату у вигляді ухвалення обґрунтованого фінального рішення, незалежно від того, буде воно обвинувальним чи виправдувальним.
Розслідування та розгляд справ у МКС можуть тривати роками. Чи свідчить це про його неефективність?
Через специфіку розслідування злочинів, які підпадають під юрисдикцію МКС, потребу розшуку підозрюваних, складність у формуванні доказової бази, необхідність виконати всі процедурні вимоги тощо, цей процес апріорі не може бути швидким.
Водночас дотримання методики розслідування злочинів, а також ґрунтовний підхід до виконання формальних вимог, дає змогу МКС ухвалити справедливе судове рішення, яке визнає вся міжнародна спільнота.
Які наслідки розгляду справи в МКС?
За результатами розслідування та розгляду справи МКС може винести вирок щодо позбавлення волі на строк до 30 років або ж призначити довічне позбавлення волі за скоєння особливо тяжкого злочину. Також МКС може ухвалити рішення про накладення штрафу, конфіскацію доходів, майна або активів, одержаних від вчиненого злочину.
Вирок МКС обов’язковий до виконання. Держава, громадянином якої є засуджений, не може змінити вирок або звільнити його до закінчення терміну ув’язнення. Крім того, МКС здійснює нагляд за виконанням вироку, що має відповідати загальноприйнятим міжнародним договірним стандартам у поводженні з ув’язненими.
МКС також може видати міжнародний ордер на арешт особи, щодо якої винесено вирок, що дасть можливість заарештувати її під час відвідання однієї зі 123 країн, які ратифікували Римський статут. Так, МКС було видано вже близько 40 ордерів на арешт, що дало змогу реально затримати велику кількість винних осіб.