04 лютого 2020 року Верховна Рада України прийняла у першому читанні законопроект №2160 про внесення змін до Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» (щодо усунення дискримінації за колом платників).
Відповідно до Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (ЄСВ) - консолідований страховий внесок, збір якого здійснюється до системи загальнообов'язкового державного соціального страхування в обов'язковому порядку та на регулярній основі з метою забезпечення захисту у випадках, передбачених законодавством, прав застрахованих осіб на отримання страхових виплат (послуг) за діючими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування.
Платниками ЄСВ являються всі підприємства, установи, організації, фізичні особи-підприємці, особи, які проводять незалежну професійну діяльність, члени фермерського господарства, дипломатичні служби.
На сьогоднішній день звільняються від сплати за себе єдиного внеску особи, якщо вони отримують пенсію за віком або є особами з інвалідністю, або досягли відповідного пенсійного віку і отримують пенсію або соціальну допомогу. Такі особи можуть бути платниками єдиного внеску виключно за умови їх добровільної участі у системі загальнообов'язкового державного соціального страхування.
Питання звільнення від сплати подвійного ЄСВ на законодавчому рівні не вирішено. Сьогодні платники ЄСВ вимушені захищати своє право звільнення від сплати подвійного ЄСВ в суді.
04 грудня 2019 року Велика Палата Верховного Суду у зразковій справі №520/3939/19 провадження №11-1111заі19 встановила: «За наявного існуючого правового регулювання взяття та перебування на обліку платника єдиного внеску фізичної особи-підприємця з ознакою провадження незалежної професійної діяльності не передбачено. Взяття контролюючим органом на облік особи як платника єдиного внеску - фізичної особи-підприємця (пункт 4 частини першої статті 4 Закону № 2464-VI) та внесення відомостей до реєстру застрахованих осіб унеможливлює нарахування єдиного внеску за іншим типом платника без прийняття відповідних рішень і внесення змін щодо попереднього обліку особи у спосіб, визначений Законом і підзаконними нормативно-правовими актами. Підзаконний нормативно-правовий акт спеціальної облікової політики в частині визначення такої категорії платників єдиного внеску, як фізична особа-підприємець з ознакою здійснення незалежної професійної діяльності не відповідає статті 4 Закону №2464-VI. Зміна контролюючим органом обліку особи платника єдиного внеску в спосіб, не встановлений Законом або встановлений підзаконним нормативно-правовим актом, який не відповідає Закону в цій частині, та нарахування на підставі таких дій єдиного внеску, суперечить принципам законності та належного врядування».
Які ж поліпшення пропонують нам законодавці у законопроекті №2160?
Пропонується внести зміни в Закон України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» та звільнити від сплати подвійного ЄСВ тих осіб, які зареєстровані як фізична особа – підприємець та одночасно здійснюють незалежну професійну діяльність того ж виду, а саме: наукову, літературну, артистичну, художню, освітню або викладацьку, медичну, юридичну практику, в тому числі адвокатську, нотаріальну діяльність, або особи, які провадять релігійну (місіонерську) діяльність, іншу подібну діяльність) та отримують дохід від цієї діяльності.
В такому разі особа звільняється від сплати за себе ЄСВ від здійснення незалежної професійної діяльності. Хоч законопроект №2160 і готується до другого читання, але можу зробити висновок, що глобально він не вирішує всі прогалини у законодавстві України з цього питання.