ВПВС у постанові від 16.03.2023 у справі № 9901/494/21 https://reyestr.court.gov.ua/Review/109675218 нагадала, що право на оскарження індивідуального акта суб'єкта владних повноважень надано особі, щодо якої цей акт прийнятий або прав, свобод та інтересів якої він безпосередньо стосується.
Це кореспондується з тим, що захисту адміністративним судом підлягає фактично порушене право особи в публічно-правових відносинах із суб`єктом владних повноважень при здійсненні ним владних управлінських функцій, а не відновлення законності та правопорядку в публічних правовідносинах.
ВПВС вказала, що оскаржувані Укази Президента України є актами індивідуальної дії, оскільки вони стосуються призначення на посади суддів Конституційного Суду України, тобто виключно визначених у ньому субєктів, встановлюють не загальні правила поведінки, а конкретні приписи, звернені до відповідних субєктів. Позивачі до кола таких суб'єктів не належать.
Їх доводи про порушення формування кількісного складу КСУ, зокрема по квоті від Президента, було визнано припущеннями, оскільки складення присяги суддями, що їх призначив Президент оскаржуваними указами, матиме місце після припинення повноважень у позивачів як суддів цього Суду.
Вказуючи на законодавчі обмеження недопущення розгляду в судах позовів третіх осіб в інтересах (або всупереч інтересам) адресатів індивідуальних актів, ВПВС погодилась з наявністю підстав для закриття провадження в цій справі на підставі п. 1 ч. 1 ст. 238 КАС України.