В Україні суми штрафних санкцій для ФОПів зросли майже в 6 разів, - Андрій Шабельніков

Дата: 20.11.2024 10:15

Дійсно згідно даних Опендатабот спостерігаємо цікаво статистку щодо податкових перевірок в Україні. Зокрема протягом 9 місяців 2024 року податківці провели 5 483 документальні перевірки фізичних осіб-підприємців, що на 26% менше порівняно з аналогічним періодом минулого року.

Однак попри зменшення кількості перевірок загальна сума застосованих санкцій у вигляді штрафів збільшилася майже у 6 разів і перевищує 2,33 млрд гривень.

Зокрема вказані санкції були застосовані здебільшого у зв’язку з донарахуванням податків після перевірки у випадках заниження доходів, завищення витрат,  порушень у сфері ПДВ, несвоєчасної подачі звітності тощо.

В даному контексті слід згадати, що згідно Закону України № 2260-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" в 2022 році було введено мораторій на проведення податкових перевірок, крім камеральних, документальних позапланових та фактичних перевірок.

В подальшому Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо скасування мораторію на проведення податкових перевірок», який набув чинності 08.12.2023 року обмеження щодо проведення перевірок були скасовані.

З огляду на скасування мораторію  Державна податкова служба України, відновила свою роботу щодо проведення планових документальних перевірок.

Однак виникає питання, чому згідно статистики попри зменшення кількості перевірок сума штрафних санкцій значно зросла?

Причиною такого різкого зростання суми штрафних санкцій є те, що податкова служба стала  активніше застосовувати різноманітні штрафи за порушення податкового законодавства. Так, збільшилася кількість податкових повідомлень- рішень за невиконання вимог щодо своєчасної сплати податків, несанкціонованої діяльності, порушення вимог військового обліку та інших правопорушень. Поряд з цим, Державна податкова служба України, почала застосовувати штрафи за порушення правил ведення бізнесу в умовах воєнного стану.

Хоча за 9 місяців 2024 року було нараховано суттєву суму штрафних санкцій як показує практика чимало податкових повідомлень-рішень були складенні з порушенням податкового законодавства України. У зв’язку з цим, підприємці часто оскаржували застосування до них штрафних санкцій, що призвело до зменшення загальної суми штрафів до 1,06 млрд. грн.

Слід звернути увагу, що рішення, прийняті Державною податковою службою України, можуть бути оскаржені в адміністративному та в судовому порядку.

Для того аби скористатися адміністративним порядком оскарження необхідно подати скаргу до ДПС (вищого рівня) у письмовій або електронній формі у 10-ти денний термін з дня отримання податкового повідомлення-рішення.

У свою чергу, скарга, подана із дотриманням строків, зупиняє виконання платником податків грошових зобов’язань, визначених у ППР , на строк від дня подання такої скарги до контролюючого органу до дня закінчення процедури адміністративного оскарження. 

Протягом зазначеного строку податкові вимоги з податку, що оскаржується, не надсилаються, а сума грошового зобов’язання, що оскаржується, вважається неузгодженою. 

Рішення податкової, також може бути оскаржено і в судовому порядку. 

Варто зазначити, що платник податків має право оскаржити в суді податкове повідомлення - рішення або інше рішення контролюючого органу у будь-який момент протягом 1095 днів після отримання такого рішення. Відповідно рішення контролюючого органу, оскаржене в судовому порядку, не підлягає адміністративному оскарженню.

Однак, попри успішні кейси із скасування податкових повідомлень-рішень, все ж краще захистити свій бізнес від застосування штрафних санкцій. Тож як це зробити?

По-перше, на підприємстві необхідно забезпечити належне документальне оформлення всіх господарських операцій. Поряд з цим необхідно подбати про вчасне подання податкової звітності.

По-друге, варто звернутися за консультацією до кваліфікованих бухгалтерів та юристів, які зможуть допомогти з організацією бізнесу згідно чинних норм податкового законодавства.

По-третє, важливо провести аудит підприємства за для вчасного виявлення податкових порушень.

Андрій Шабельніков, 

голова Комітету НААУ з питань інвестиційної діяльності та приватизації, керуючий партнер АО "EvrikaLaw"