Внутрішньобудинкові системи: інструкція з користування та що потрібно знати про обслуговування внутрішньобудинкових систем будинку

Дата: 10.01.2025 19:42

Системи теплопостачання, водопостачання, водовідведення та постачання гарячої води – це невидимі, але надзвичайно важливі компоненти нашого комфортного життя. Їх справна робота – запорука тепла взимку, прохолоди влітку та відсутності неприємних сюрпризів у вигляді протікань та засмічень. Давайте розберемося, як забезпечити їх безперебійне функціонування."

Відповідно до наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово комунального господарства України 15.08.2018 № 219 «Про затвердження Порядку обслуговування внутрішньобудинкових систем теплопостачання, водопостачання, водовідведення та постачання гарячої води»:

  • виконавець - юридична або фізична особа - підприємець, уповноважена співвласниками на виконання робіт з обслуговування внутрішньобудинкових систем теплопостачання, водопостачання, водовідведення та постачання гарячої води (усіх разом або окремо конкретної), управитель або виконавець комунальної послуги з постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення у разі укладення споживачами з ним індивідуальних договорів з обслуговуванням внутрішньобудинкових систем про надання відповідної комунальної послуги;

Організація обслуговування внутрішньобудинкових систем.

1. Основними заходами технічного обслуговування внутрішньобудинкових систем є:

  • визначення технічного стану внутрішньобудинкових систем;
  • усунення дрібних несправностей елементів систем з метою забезпечення їх безперебійної роботи, а також попередження порушень санітарно-гігієнічних вимог до приміщень будинків, налагодження та регулювання окремих видів технічних пристроїв;
  • перевірка готовності внутрішньобудинкових систем до сезонної експлуатації;
  • визначення обсягів та видів ремонтних робіт внутрішньобудинкових систем для врахування під час формування плану проведення робіт з поточного ремонту на наступний рік або уточнення відповідних планів поточного року;
  • поновлення витратних матеріалів, змащення, регулювання, перевірка справності елементів систем тощо.

2. Обслуговування внутрішньобудинкових систем (за винятком вузлів комерційного обліку) здійснюється виконавцем на підставі відповідного договору (далі - договір), який передбачає, зокрема:

  • види та періодичність проведення робіт з технічного обслуговування та поточного ремонту внутрішньобудинкових систем;
  • порядок ліквідації аварій.

Якщо обслуговування внутрішньобудинкової системи здійснюється управителем, умови такого обслуговування зазначаються у договорі про надання послуги з управління багатоквартирним будинком, зокрема види та періодичність робіт включаються до періодичності виконання робіт (послуг) з утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, а витрати з обслуговування внутрішньобудинкової системи - до кошторису витрат з утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території.

Якщо обслуговування внутрішньобудинкової системи здійснюється виконавцем відповідної комунальної послуги, умови такого обслуговування включаються до індивідуального договору з обслуговуванням внутрішньобудинкових систем про надання такої послуги.

3. Співвласники багатоквартирного будинку повинні передати виконавцю наявні у них копії технічної документації на будинок (технічного паспорта будинку, проектно-кошторисної документації з улаштування внутрішньобудинкових систем водопостачання, водовідведення, опалення, теплопостачання, постачання гарячої води тощо), паспортів котельного господарства, котлових книг (у разі наявності вбудованих та прибудованих котелень), технічної документації на облаштування індивідуального теплового пункту за умови його встановлення в будинку, відповідних журналів, актів виконаних робіт, паспортів, інструкцій та гарантійної документації на обладнання.

4. У разі припинення дії договору виконавець зобов’язаний передати співвласникам усю наявну у нього документацію щодо обслуговування внутрішньобудинкових систем, виготовлену в період дії договору, наступного дня за днем припинення дії договору.

5. Перед укладенням договору виконавець повинен здійснити обстеження внутрішньобудинкових систем шляхом проведення візуального огляду або огляду за допомогою технічних пристроїв, за результатами якого надає уповноваженому представнику співвласників:

  • акт огляду технічного стану системи у довільній формі із зазначенням оцінки її поточного стану;
  • перелік обладнання та елементів системи і перелік невідкладних (першочергових, аварійних) робіт з усунення дефектів системи з визначенням вартості робіт та матеріалів;
  • перелік робіт з поточного ремонту систем;
  • графік робіт з технічного обслуговування системи із зазначенням видів та періодичності виконання робіт.

6. Розмір плати виконавцю формується за результатами обстеження з урахуванням стану систем, періодичності робіт з технічного обслуговування, погодженого із співвласниками переліку робіт з поточного ремонту та зазначенням витрат на ліквідацію аварій.

7. Технічне обслуговування внутрішньобудинкових систем здійснюється виконавцем згідно з погодженим співвласниками графіком. Такий графік складається виконавцем у п’ятнадцятиденний строк з дати набрання чинності договором.

8. Підготовка внутрішньобудинкових систем до опалювального періоду здійснюється виконавцем з дотриманням вимог Правил підготовки теплових господарств до опалювального періоду, затверджених наказом Міністерства палива та енергетики України, Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 10 грудня 2008 року № 620/378, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 31 грудня 2008 року за № 1310/16001.

9. У разі припинення дії договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком виконавець зобов’язаний не пізніше дня, що настає за днем припинення дії договору, передати особі, уповноваженій співвласниками або об’єднанням співвласників багатоквартирного будинку інформацію, зокрема, про виконані роботи з технічного обслуговування і ремонту інженерних систем, а також інформацію про виникнення аварійних ситуацій і технічних несправностей у розрізі інженерних систем за строк дії договору, але не більше трьох останніх років.

10. В актах технічного огляду внутрішньобудинкових систем зазначаються технічні несправності внутрішньобудинкових систем, виявлені в процесі технічного обслуговування, що враховуються під час виконання робіт з підготовки до опалювального періоду та складання плану робіт з поточного ремонту.

11. Виконавець зобов’язаний протягом однієї доби з дня надходження повідомлення споживача про несправність та/або недоліки в роботі внутрішньобудинкових систем усунути такі порушення. Якщо для усунення несправностей необхідно більше однієї доби, виконавець протягом п’яти днів з дня надходження повідомлення споживача зобов’язаний письмово повідомити заявника про прийняті рішення із зазначенням строку виконання ремонтних робіт. Несправності системи, що загрожують безпеці проживання в будинку, усуваються невідкладно.

12. Скарги і зауваження на несправності та недоліки в роботі внутрішньобудинкових систем теплопостачання, водопостачання, водовідведення та постачання гарячої води фіксуються виконавцем із зазначенням дати і часу їх надходження та заходів щодо їх усунення (із зазначенням дати і часу).

Тож, будьмо пильними господарями, вчасно звертаймося до фахівців по захисту Ваших прав та дбаймо про наші труби, як про самих себе. І тоді тепло, вода та спокій завжди будуть у нашому домі!

Адвокат Вадим Чунжин