Зняття із військового обліку недостатньо для перетину кордону – ВС

Дата: 12.04.2023 11:21

Обмеження у виїзді за кордон згідно Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод є втручанням у приватне життя особи. Але таке втручання під час воєнного стану передбачене Конституцією України та законами й має абсолютно легітимну мету.

На це у рішенні від 9 березня у справі № 600/2520/22-а звернув увагу Касаційний адміністративний суд, нагадали у відділі узагальнення судової практики 7ААС.

Предметом оскарження у цій справі було рішення про відмову в перетині державного кордону громадянину України.

В апеляційній скарзі позивач просив визнати протиправним та скасувати рішення, яким йому відмовили в перетині державного кордону, та зобов`язати уповноважених службових осіб надати  відповідний дозвіл, якщо під час проходження пункту контролю не буде наявних підстав для відмови у виїзді за межі України, визначених законодавством.

Для проходження прикордонного контролю позивач, крім паспорта громадянина України для виїзду за кордон, надав свій військовий квиток із відміткою про зняття з військового обліку. За цих обставин, на думку особи, він не належить до категорій військовозобов`язаних, призовників, резервістів тощо, а тому не мав обмежень щодо перетину кордону на виїзд з України під час дії воєнного стану.

Адміністративні суди всіх інстанцій зазначили, що відповідно до ст. 64 Конституції України, конституційні права та свободи людини й громадянина не можуть бути обмежені, окрім випадків, передбачених законом. Зокрема під час дії воєнного або надзвичайного стану можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод, із зазначенням строку дії цих обмежень.

Правовою основою введення воєнного стану в Україні є Конституція України та Указ Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 Про введення воєнного стану в Україні, затверджений Верховною Радою України (ст. 2 Закону України «Про правовий режим воєнного стану»).

Пункт 3 Указу Президента від 24.02.2022 №64/2022 

визначає, що у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, можуть обмежуватися конституційні права і свободи людини й громадянина, передбачені статтями 30 - 34, 38, 39, 41 - 44, 53 Конституції України, а також вводитися тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб в межах та обсязі, що необхідні для забезпечення можливості запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, які передбачені ч. 1 ст. 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану».

Також Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 69/2022 «Про загальну мобілізацію» було постановлено оголосити та провести загальну мобілізацію.

Порядок перетину державного кордону України визначений постановою Кабінету Міністрів України від 27 січня 1995 року № 57 «Про затвердження Правил перетинання державного кордону громадянами України».

Відповідно до п.2, п.21 Постанови № 57 у випадках, визначених законодавством, зокрема у разі введення на території України надзвичайного або воєнного стану для проходження пункту контролю громадяни, крім паспортних документів, повинні мати також додаткові документи, які підтверджують право на перетин державного кордону під час дії воєнного або надзвичайного стану.

Документами, які посвідчують факт зняття особи з військового обліку, є військовий квиток або тимчасове посвідчення військовозобов`язаного зі спеціальною відміткою. Водночас суди зазначають, що військовий квиток з відміткою про зняття з обліку засвідчує лише питання щодо військового обліку особи та не є документом, що дозволяє позивачеві перетинати державний кордон під час дії воєнного стану.

Оскільки на пункті паспортного контролю позивач не надав додаткових документів, які б підтверджували його право на перетин державного кордону, Верховний Суд погодився з висновком судів попередніх інстанцій: у спірних правовідносинах позивач не мав правових підстав для виїзду за кордон у період введення  та під час дії воєнного стану на території України.

Отже, таке втручання у приватне життя особи у цьому разі прямо передбачене законом і є абсолютно легітимним, тому баланс між публічним інтересом суспільства та приватним інтересом заявника було дотримано.

Закон і Бізнес