Скільки разів при зверненні із заявою про, наприклад, призначення певної соціальної допомоги, Вам відмовляти в її прийнятті? А скільки разів пропонували принести ще кілька різних довідок, аби заяву прийняли? Припускаємо, що такі випадки не є поодинокими.
Юридичний порадник для ВПО пропонує розібратися якою повинна бути “поведінка” уповноваженого органу при прийнятті заяви.
1. Уповноважений орган може не прийняти заяву
Це фейк!
Відповідно до ст. 42 Закону України “Про адміністративну процедуру” (далі - Закон) заява реєструється адміністративним органом в день її надходження, а відмова в реєстрації заяви не допускається.
Зверніть увагу! Слід розрізняти відмову у прийнятті заяви і відмову у прийнятті заяви до розгляду.
Чим вони відрізняються?
На відміну від відмови у прийнятті заяви (тобто, ситуації, коли заяву не приймають буквально), відмова у прийнятті заяви до розгляду передбачена, до прикладу, якщо остання є:
- анонімною (заява, із змісту якої неможливо встановити особу заявника);
- повторною (тобто, подана до того самого органу тим самим заявником з того самого питання), за умови що попередня заява була вирішена по суті, крім випадку зміни істотних для вирішення справи обставин (умов);
- в ній порушено питання, яке станом на день подання заяви розглядається судом або щодо якого ухвалено судове рішення про відмову в задоволенні вимог заявника, крім випадків зміни істотних для вирішення справи обставин (умов);
- в ній не викладено зміст вимоги заявника, вжито ненормативну лексику та/або образливі висловлювання тощо.
2. Уповноважений орган може вимагати додати заяви будь-які документи, які вважає за необхідне
Це фейк!
Відповідно до абз.2 ч.4 ст.41 Закону не допускається вимагання від заявника документів, не визначених законом або у формі, не встановленій законодавством.
3. Посадова/службова особа уповноваженого органу зобов'язана допомогти оформити заяву
Це правда!
Відповідно до ч.6 ст.41 Закону адміністративний орган, ЦНАП, уповноважений орган, посадова або службова особа забезпечують:
- можливість безоплатного одержання заявниками в достатній кількості бланків заяв та інших документів, необхідних для звернення;
- надання допомоги в оформленні заяв.
Якщо ж при заповненні заяви у людини виникають питання правничого характеру (наприклад, які можуть бути підстави для відмови, які наслідки вчинення певних дій тощо), їй має бути надана така консультація на підставі Закону України “Про безоплатну правничу допомогу”.




