Кабінет Міністрів розглянув електронну петицію "Про винесення на розгляд РНБО пропозиції про застосування персональних санкцій щодо А. В. Портнова", яку підтримали понад 25 тис. громадян.
Як йдеться у відповіді КМУ, правову основу застосування санкцій в Україні визначає Закон "Про санкції", яким урегульовано підстави, принципи, порядок застосування, скасування та внесення змін до санкцій.
Так, згідно з ч.1 ст. 1 Закону встановлено, що спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції) можуть застосовуватися з метою захисту національних інтересів, національної безпеки, суверенітету і територіальної цілісності України, протидії терористичній діяльності, а також запобігання порушенню, відновлення порушених прав, свобод та законних інтересів громадян України, суспільства та держави. При цьому застосування санкцій ґрунтується на принципах законності, прозорості, об’єктивності, відповідності меті та ефективності (ч.2 ст. 3 Закону).
Відповідно до положень частини першої статті 3 Закону підставами для застосування санкцій є:
- дії іноземної держави, іноземної юридичної чи фізичної особи, інших суб’єктів, які створюють реальні та/або потенційні загрози національним інтересам, національній безпеці, суверенітету і територіальній цілісності України, сприяють терористичній діяльності та/або порушують права і свободи людини і громадянина, інтереси суспільства та держави, призводять до окупації території, експропріації чи обмеження права власності, завдання майнових втрат, створення перешкод для сталого економічного розвитку, повноцінного здійснення громадянами України належних їм прав і свобод;
- резолюції Генеральної Асамблеї та Ради Безпеки Організації Об’єднаних Націй;
- рішення та регламенти Ради Європейського Союзу;
- факти порушень Загальної декларації прав людини, Статуту Організації Об’єднаних Націй.
Рішення про застосування, скасування та внесення змін до санкцій приймається РНБОУ на підставі пропозицій Верховної Ради, Президента України, Кабміну, Нацбанку та СБУ.
Разом з тим відповідно до підпункту 2-3 п.4 Положення про Мінекономіки України, останнє забезпечує взаємодію центральних органів виконавчої влади з питань підготовки пропозицій про застосування, скасування та внесення змін до спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) і моніторингу ефективності реалізації санкцій.
У зв’язку з цим Мінекономіки було доручено разом з МВС, МЗС, Мін’юстом, Нацполіцією, БЕБ, ДБР, НАБУ, СБУ та ОГП розглянути петицію та надати відповідні висновки.
За результатами опрацювання зазначеного доручення Мінекономіки прийшло до висновку, що петиція не містить обставин, що можуть розглядатися як підстави для застосування санкцій згідно із Законом до Андрія Портнова.
При цьому рішення США про застосування санкцій не є визначеною Законом підставою для застосування санкцій.
Крім того, петиція не містить відомостей, що свідчать про терористичну діяльність А. В. Портнова у значенні терміна “терористична діяльність” згідно із ст.1 Закону України "Про боротьбу з тероризмом", що можуть розглядатися як підстави для застосування санкцій.
В Уряді також зазначили, що МВС, Нацполіцією, БЕБ, НАБУ, СБУ повідомлено Мінекономіки про відсутність на даний час інформації щодо наявності підстав для застосування санкцій до зазначеної у петиції фізичної особи.