Оскарження дій Президента України та Верховної ради щодо продовження воєнного стану

Дата: 03.08.2025 13:21

ВПВС в постанові https://reyestr.court.gov.ua/Review/129023050 від 21.07.2025 у справі № 990/377/24 вкотре звернула увагу на те, що положення ч. 1 ст. 2, п. 2 ч. 1 ст. 4, статей 5, 19 та ч. 1 ст. 266 КАС України слід розуміти так, що в порядку адміністративного судочинства до ВС як суду першої інстанції можуть оскаржуватися тільки ті правові акти, дії чи бездіяльність, зокрема, Президента України та Верховної Ради України, які прийнято / вчинено / допущено у правовідносинах, у яких Президент України чи Верховна Рада України реалізують свої владні (управлінські) функції / повноваження і які не вимагають перевірки на відповідність Конституції України за їх юридичним змістом і процедурою розгляду.

Хоча позовні вимоги ГО було сформульовано як вимоги про визнання Указу № 740/2024 протиправним і нечинним та визнання незаконними дій Президента України та Верховної Ради України щодо продовження воєнного стану, проте з огляду на зміст позовних вимог та їх підстави (обґрунтування) цей позов фактично стосувався конституційності саме Закону № 4024-IX, без ухвалення якого згаданий Указ не набрав би юридичної сили як акт законодавства.

Крім того, правовий акт (як рішення суб`єкта владних повноважень) є результатом низки процедурних нормативно визначених дій щодо його ухвалення, оскарження яких на предмет їх правомірності не може бути окремим (самостійним) без оскарження самого акта.

Відтак позовні вимоги ГО щодо оскаржуваного у цій справі указу Президента України, а також визнання незаконними дій Президента України та Верховної Ради України за правовою природою є також вимогами щодо Закону № 4024-IX.

Отже, заявлений у цій справі позов не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.

Адвокат Михайло Гуцал