Україна має підтримати поправки про гармонізацію юрисдикції МКС щодо злочину агресії
Ми, представники організацій громадянського суспільства, об’єднань постраждалих, науковці та експерти, що працюють задля забезпечення справедливості і правосуддя щодо злочинів, вчинених в умовах війни Росії проти України, та подолання її наслідків, вважаємо, що Україна має допомогти подолати безкарність, через яку стала можлива російська агресія, як для нашої держави, так і для суспільств по всьому світу.
7-9 липня 2025 року на спеціальній сесії Асамблеї країн-учасниць у Нью-Йорку буде розглядатись пропозиція Німеччини, Коста-Ріки, Сьєрра-Леоне, Словенії та Вануату щодо поправок до статті 15 bis Римського статуту (РС). Вони покликані гармонізувати підхід до визначення повноважень Міжнародного кримінального Суду (МКС) щодо злочину агресії із правилами, що застосовуються до воєнних злочинів, злочинів проти людяності та геноциду.
Станом на зараз, МКС не може переслідувати за злочин агресії, вчинений на території або громадянами країни, що не є учасницею Римського статуту, навіть якщо він вчинений на території чи стосується громадян країни-учасниці або держави, яка визнала юрисдикцію Суду заявою ad hoc. Окрім цього, країни-учасниці мають право подати декларацію Голові Канцелярії суду про виключення юрисдикції щодо злочину агресії щодо такої країни.
Відповідно до запропонованих поправок, МКС зможе переслідувати злочин агресії, якщо він вчинений на території або громадянами країни-учасниці РС. Суд також зможе розглядати злочин, вчинений країною, що не є учасницею РС, якщо його було вчинено на території країни-учасниці, або держави, що визнала юрисдикцію МКС ad hoc відповідною заявою. Так, як це вже відбувається з іншими найтяжчими злочинами.
Детальніше про ситуацію станом на зараз та пропоновані зміни можна прочитати тут.
Україна – вже повноцінна учасниця Римського статуту – теж голосуватиме. Юрисдикція МКС щодо злочину агресії, що діє сьогодні – результат політичного компромісу, що не дав реальної можливості забезпечити притягнення до відповідальності за цей злочин. У цей історичний момент Україна як держава, яка безпосередньо зазнала наслідків цієї прогалини у відповідальності, має підтримати рішення, що допоможе зняти поточні юрисдикційні обмеження.
Чому Україні важливо підтримати поправки?
-
Поправки допоможуть попередити агресію по всьому світу, зокрема і для України
-
Саме МКС як постійний міжнародний трибунал може бути ефективним фактором стримування та механізмом відповіді на будь-який акт агресії у порушення статуту ООН. Спеціальні (ad hoc) трибунали є крайньою необхідністю, які потребують значних ресурсів та міжнародної підтримки, що демонструє приклад України.
На жаль, навіть за умови встановлення перемир’я, немає гарантій, що агресія проти України з боку РФ не повториться, і що для належної відповіді буде достатньо вже погодженого або створено ще один спеціальний трибунал.
-
Безумовно, ефективність МКС залежить від його сили як міжнародної інституції. Його авторитет постійно намагаються підірвати, а сам Суд сьогодні перебуває під безпрецедентним тиском, санкціями та кібератаками. Проте це лише означає, що МКС потрібно надалі захищати і посилювати, зокрема Україні, яка вже сьогодні покладається на його роботу щодо інших найтяжчих злочинів. Навіть зараз попри ці атаки, ордери на арешт проти вищого політичного та військового керівництва РФ вже вкотре зупиняють президента Путіна від відвідування заходів в країнах-учасницях МКС.
Гармонізація юрисдикції щодо агресії одночасно підсилить сам Суд і розширить його інструментарій для протидії всім найтяжчим міжнародним злочинам.
-
Підтримка поправок продемонструє відданість України міжнародному правосуддя щодо злочину агресії для всіх.
-
Спільне звернення громадянського суспільства на підтримку реформи Римського статуту щодо злочину агресії підписали біля 90 організацій з країн по всьому світу, з-поміж яких: Нігерія, Уганда, Кенія, Демократична Республіка Конґо, Перу, Філіппіни, Ливан, Ємен, Вірменія, Турція та інші.
-
Водночас, у 2025 році було започатковано Спеціальний трибунал щодо злочину агресії проти України через брак ефективних механізмів притягнення до відповідальності за цей злочин. У цьому процесі важливо уникнути сприйняття Спецтрибуналу як рішення, що є проявом подвійних стандартів та яке призводить до подальшої фрагментації системи міжнародного правосуддя.
-
Голос “за” поправки продемонструє безкорисливий та неупереджений підхід України до міжнародного права, а саме – що вона підтримує притягнення до відповідальності керівників будь-якої держави, чиї дії становлять злочин агресії.
Ми закликаємо Президента України, Верховну Раду України, Міністерство закордонних справ:
-
Всебічно підтримати прийняття поправок до Римського статуту МКС щодо злочину агресії;
-
Підтримати підхід індивідуального набрання чинності поправок для країн, що ратифікують їх, передбачений статтею 121(5) речення 1 Римського статуту, надаючи можливість здобуття швидкого захисту від агресії для кожної країни, що ратифікує поправки;
-
У випадку прийняття поправок, забезпечити їхню невідкладну ратифікацію Україною.
Таке рішення є в інтересах народу України, що прагне справедливості для себе та суспільств по всьому світу, хто вже постраждав чи може стати жертвами агресії в майбутньому.
Підписанти:
ГО “Блакитний птах”
ГО “Кримський процес”
ГО “Харківський антикорупційний центр”
ГО «Платформа прав людини»
Кримська правозахисна група / Crimean Human Rights Group
Медійна ініціатива за права людини
Обʼєднання родичів політвʼязнів Кремля
Освітній дім прав людини - Чернігів
Регіональний центр прав людини
Центр громадянських свобод
Центр прав людини ZMINA
Ukrainian Legal Advisory Group
Statement
Ukraine Must Support Amendments to Harmonise the Jurisdiction of the ICC Over the Crime of Aggression
We, representatives of civil society organisations, associations of victims, academics and experts working to ensure justice and accountability for crimes committed in context of Russia's war against Ukraine and to overcome its consequences, believe that Ukraine must support the effort to overcome impunity that made Russian aggression possible, both for our state and for societies around the world.
On 7-9 July 2025, a special session of the Assembly of States Parties in New York will consider a proposal by Germany, Costa Rica, Sierra Leone, Slovenia and Vanuatu to amend Article 15 bis of the Rome Statute (RS). These amendments are intended to harmonise the International Criminal Court’s (ICC) jurisdictional regime over the crime of aggression to match the rules applied to war crimes, crimes against humanity and genocide.
Currently, the ICC cannot prosecute crimes of aggression committed on the territory of or by nationals of a state that is not a party to the Rome Statute, even if they are committed on the territory of or concern nationals of a state party or a state that has recognised the jurisdiction of the Court by an ad hoc declaration. In addition, states parties can lodge an opt-out declaration to the Registrar excluding the Court’s jurisdiction over that crime.
Under the proposed amendments, the ICC will be able to prosecute the crime of aggression if they are committed on the territory of or by nationals of a state party to the Rome Statute. The Court will also be able to consider crimes committed by a state not party to the Rome Statute if they were committed on the territory of a state party or a state that has accepted the jurisdiction of the ICC by an ad hoc declaration. The same way as with other grave crimes.
More details about the status quo and the proposed amendments can be found here.
Ukraine, now a full state party to the Rome Statute, will also vote. The current ICC jurisdiction over the crime of aggression is the result of a political compromise that has not provided a real possibility to ensure accountability for this crime. At this historic moment, Ukraine, as a state that has directly suffered the consequences of this accountability gap, must support a decision that will help remove existing jurisdictional restrictions.
Why is it important for Ukraine to support the amendments?
-
The amendments will help prevent aggression around the world, including for Ukraine.
-
The ICC, as a permanent international tribunal, has a potential to be an effective deterrent and a mechanism for responding to any act of aggression in violation of the UN Charter. Special (ad hoc) tribunals are a measure of last resort, requiring significant resources and international support, as demonstrated by the example of Ukraine.
Unfortunately, even if a ceasefire is agreed upon, there is no guarantee that Russia will not repeat its aggression against Ukraine, and that an already agreed or newly created special tribunal will be sufficient to respond appropriately.
-
Of course, the effectiveness of the ICC depends on its power as an international institution. Its authority is constantly being undermined, and the Court itself is currently under unprecedented pressure, sanctions and cyberattacks. However, this only means that the ICC needs to be further defended and strengthened, in particular by Ukraine, which already relies on its work on other grave crimes. Even now, despite these attacks, arrest warrants against the top political and military leadership of the Russian Federation are once again preventing President Putin from attending events in ICC.
Harmonising jurisdiction over aggression will both strengthen the Court itself and expand its toolkit for combating all grave international crimes.
-
Support for the amendments will demonstrate Ukraine's commitment to international justice for the crime of aggression for all.
-
A joint civil society statement in support of reforming the Rome Statute in context of the crime of aggression was signed by around 90 organisations from countries around the world, including Nigeria, Uganda, Kenya, the Democratic Republic of Congo, Peru, the Philippines, Lebanon, Yemen, Armenia, Turkey and others
-
At the same time, in 2025, the Special Tribunal for the crime of aggression against Ukraine was established as a response to the lack of effective mechanisms in place for bringing perpetrators of this crime to justice. In this process, it is important to avoid the perception of the Special Tribunal as a solution that constitutes double standards and leads to further fragmentation of the international justice system.
-
A vote in favour of the amendment will demonstrate Ukraine's selfless and impartial approach to international law, namely that it supports ensuring accountability against the leaders of any state, whose actions constitute the crime of aggression.
We call on the President of Ukraine, the Verkhovna Rada of Ukraine, and the Ministry of Foreign Affairs to:
-
Fully support the adoption of amendments to the Rome Statute of the ICC regarding the jurisdiction over the crime of aggression;
-
Support the approach of individual entry into force of the amendments for countries that ratify them, as provided for in Article 121(5), sentence 1 of the Rome Statute, enabling each country that ratifies the amendments to obtain rapid protection against aggression;
-
In the event of the adoption of the amendments, ensure their immediate ratification by Ukraine.
Such a decision is in the interests of the people of Ukraine, who seek justice for themselves and for people around the world that have already suffered or may become victims of aggression in the future.
Signatories:
Blue Bird NGO
Crimea Process NGO
Kharkiv Anticorruption Center
Human Rights Platform
Crimean Human Rights Group
Media Initiative for Human Rights
Association of Relatives of Political Prisoners of the Kremlin NGO
Educational Human Rights House Chernihiv
Regional Center for Human Rights
Center for Civil Liberties
Human Rights Center ZMINA
Ukrainian Legal Advisory Group