Абсурд в Україні триває, входимо в новий рік з «веселими» новинами. 30-31 грудня на прикордонних пропускних пунктах утворилися величезні черги. Причина: посилення контролю громадян, які бажають виїхати за кордон, з боку Державної прикордонної служби України (ДПСУ). Прикордонники посилено перевіряють документи в осіб з інвалідністю та тих, хто їх супроводжує, а також багатодітних батьків.
Працівники ДПСУ вимагають від людей надати витяг з протоколу засідання ТЦК, або ж запис про відстрочку від мобілізації у військово-облікових документах. Як заявляє ДПСУ, це пов’язано з «великою кількістю випадків підробки документів».
1. Розглянемо ситуацію на прикладі батька трьох або більше неповнолітніх дітей. По-перше, свідоцтво про народження дитини – це номерний документ, і підробити його дуже важко. По-друге, на сайті Міністерства юстиції є розділ, який передбачає перевірку бланків таких документів. Якщо до нього має доступ будь-який громадянин, то орган державної влади – тим більше. Тобто наявність документів дуже легко перевірити. По-третє, існує демографічний реєстр, в якому прописана наявність дітей та їхні дані.
Незважаючи на це, людину, яка і так має право на відстрочку, змушують цю відстрочку ще раз «оформити» через протокол засідання ТЦК. Але що таке протокол засідання ТЦК? Такий документ не передбачений жодним законом! До того ж ТЦК – це військовий підрозділ, тож який тут може бути протокол засідання?! Крім того, при наданні відстрочки (не плутати з виключенням з військового обліку) законом не передбачено внесення до військового квитка жодних записів. Як тоді можна вимагати їх наявності?
Коли ж багатодітний батько звернеться до ТЦК, щоб отримати протокол, там його обов’язково зустріне колекціонер портретів Бена Франкліна, який за певну кількість портретів візьметься вирішити проблему.
Зовсім незаконною є і вказівка до ТЦК відправляти багатодітних батьків на проходження ВЛК – мовляв, лише після цього може бути надана відстрочка. При цьому відмітка ВЛК про відстрочку не передбачена нічим, жодною нормою законодавства! Право на відстрочку встановлене законом, і на цьому питання має бути закрито. Є свідоцтва про народження дітей, посвідчення багатодітної сім’ї, і цього достатньо!
І ось людина відправляється на проходження ВЛК. Добре, якщо її визнають здоровою – тоді процес піде швидше. А якщо ні? В такому випадку багатодітний батько повинен їхати до обласної ВЛК, там пройти ще одне обстеження, після чого обласна ВЛК направить його документи до регіонального медико-консультаційного центру. Після цього людина повинна дочекатися, поки документи повернуться звідти, потім начальник обласного ТЦК поставить на них свою печатку, а потім вони повернуться до районного ТЦК. Чи довго триватиме цей процес? Запитання риторичне.
2. Розглянемо другий варіант. Якщо людина має інвалідність, то в неї є довідка інваліда, яка видається органом соціального захисту (МСЕК) – тобто орган державної влади ВЖЕ підтвердив наявність інвалідності в цієї особи. Але тепер все одно людину відправлять до ТЦК, який пошле її на проходження ВЛК. В цьому випадку до «клієнта» також підійде колекціонер портретів Бена Франкліна зі словами: «Цей процес займе у Вас днів сто, а то й більше. Але є варіант попити кави, почекати пару годин, і ми все зробимо». І назве ціну питання.
Виникає ще одне цікаве запитання: а як ДПСУ перевірить наявність протоколу ТЦК? В телефонному режимі? А якщо в ТЦК не візьмуть слухавку, що буває дуже часто? До того ж районні ТЦК будуть перенавантажені подібними запитами від ДПСУ, що негативно вплине на ефективність їхньої роботи.
Перевірити справжність виданих свідоцтв про народження та довідок МСЕК – абсолютно реально для працівника ДПСУ, якщо це буде передбачено законом, і працівнику буде надано доступ до демографічного реєстру та бази бланків МСЕК. Жодного додаткового оформлення відстрочки не треба. Більше того, відповіді на те, як саме потрібно додатково оформляти відстрочку, досі ніхто не надав! Навіщо так жахливо ставитися до громадян, навіть не анонсуючи додаткові вимоги від ДПСУ? Навіщо створювати величезні затори на прикордонних пропускних пунктах? Для чого взагалі існує база «Оберіг», яку так активно рекламує Мінцифри? В мене немає відповіді на ці запитання.
Важко сказати, як працюватиме така «система». Але вже зрозуміло, що все це призведе до величезної кількості судових позовів від громадян та перенавантаження прикордонних пропускних пунктів (яке вже має місце). А головне, що цей алгоритм оформлення де-юре непотрібних документів відкриває безмежні корупційні можливості для працівників ТЦК.