Цільова та нецільова допомога постраждалим фізособам не оподатковується та не включається до загального місячного або річного оподатковуваного доходу платника податку - благодійна, у тому числі гуманітарна допомога, яка надходить на його користь у вигляді коштів або майна (безоплатно виконаної роботи, наданої послуги) та відповідає вимогам, визначеним пп. 170.7 Податкового кодексу України.
Так, відповідно до пп. «в» пп. 170.7.2 Податкового кодексу України не включається до оподатковуваного доходу цільова або нецільова благодійна допомога, що надається платнику податку, який постраждав внаслідок збройної агресії Російської Федерації в період дії правового режиму воєнного стану.
У цій нормі не має обмежень щодо території мешкання людини. Проте міститься вимога, що благодійна допомога, яка надається на зазначені цілі, повинна розподілятися через державний чи місцевий бюджет або через банківські рахунки благодійних організацій, Товариства Червоного Хреста України, внесених до Реєстру неприбуткових організацій та установ.
А благодійний фонд саме таким і є – внесеним до Реєстру неприбуткових організацій та установ
Військового збору теж не буде!
Надання майнової допомоги (продукти харчування, товарів першої необхідності, тощо), то така благодійна допомога оподатковується ПДФО із застосуванням натурального коефіцієнта та ВЗ, окрім але не виключно, якщо застосовується податкова пільга (відсутність оподаткування) для осіб, які мешкають/мешкали на територіях, де велись чи ведуться бойові дії, та/або вимушено покинули ці місця, на підставі пп. 165.1.54 та пп. 170.7.8 Податкового кодексу України.
Тож, надання БФ благодійної допомоги (продуктами та засобами особистої гігієни) фізособам, які проживають чи мешкали на територіях, де велись бойові дії не оподатковуватиметься ПДФО та ВЗ незалежно від суми. Відповідно роздача допомоги на територіях де ведуться бойові дії, не потребує персоналізації та відображення в Додатку 4ДФ об’єднаної звітності. Отже, тут БФ не виступатиме податковим агентом щодо осіб, яким видано благодійну допомогу, і це жодним чином не вплине на його діяльність, тим більше не призведе до втрати неприбуткового статусу.
Під час розподілу та видачі допомоги надавачі допомоги самостійно визначають, які саме документи потрібні для обліку. Зокрема, це можуть бути і акт-приймання передачі, і наказ про роздачу допомоги за визначеним переліком осіб, документ про внутрішнє переміщення благодійної допомоги, акт про списання допомоги, звіт відповідальної особи тощо.
Якщо фізособи не належать до вищезазначеної категорії осіб, то допомога підлягає оподаткуванню ПДФО та ВЗ, із застосуванням граничної неоподатковуваної суми 3760 грн для допомоги, в частині звільнення від оподаткування. Якщо допомога надається продуктами харчування, товарами першої необхідності, то вона оподатковується ПДФО та ВЗ із застосуванням натурального коефіцієнту.
Відповідно роздача допомоги фізособам, включаючи тих, що мешкали на територіях, де ведуться бойові дії (є посвідчення ВПО) потребує персоналізації та відображення в Додатку 4ДФ об’єднаної звітності (у грошовій та негрошовій формі) на користь таких фізосіб, навіть, якщо вона не оподатковується (для ВПО).