Народний депутат України, Дмитро Микиша розповів про результати реформи децентралізації та реформування інституту старост.
Крім того, говорили про те, як Україна пройде опалювальний сезон? Чому Верховна Рада не прийняла закон про демобілізацію? Що насправді передбачено в законопроєкті № 11340? Чи дійсно можна легально буде відкупитися від корупції?
Докладніше читайте в ексклюзивному інтервʼю.
Геннадій Кірія:
Які найбільші досягнення децентралізації за 10 років?
Дмитро Микиша:
Найперше - 10 років це офіційна частина, яка почалася 1 квітня 2014 року. Насправді ж вона почалася з 2008 року, коли Ющенко звернувся до уряду Швейцарії з проханням допомогти в реформі місцевого самоврядування.
Це був старт цієї реформи. До квітня 2014 року все вже було підготовлено, була низка нормативних актів, загальна концепція, план. За цей час багато відбулося. Найголовніше - люди на місцях почали розуміти, що саме вони є господарями на відповідних територіях. І це найголовніший світоглядний рух вперед і перемога для держави.
24 лютого 2022 року люди не чекали команди зверху, вони самоорганізувалися, всі горизонтальні зв’язки працювали і досі працюють. Це один з найголовніших чинників чому ми змогли, підтримуючи ЗСУ, дати гідну відсіч агресору і даємо її досі.
У кожній громаді по різному, але це все залежить від людей, які там проживають. Якщо у вас поганий мер, до кого це питання? Його ж обирали люди. Місцеве самоврядування - це дуже крутий кадровий резерв, це шикарна школа життя.
Якщо ви бачите своє місце в управлінні держави або хочете керувати, місцеве самоврядування ідеальний варіант.
Геннадій Кірія:
Ми зараз спостерігаємо, що влада забирає дуже багато коштів з місцевих бюджетів. Чи не згортає влада реформу децентралізації?
Дмитро Микиша:
Реформу децентралізації вже зупинити не можна. Чи роблять представники національного рівня певні кроки для того, щоб відбулася взаємодія з місцевим самоврядуванням? Так, роблять, але інколи роблять безглузді речі, які шкодять їм самим.
Вони повинні робити зовсім навпаки. Вони повинні інституційно посилювати місцеве самоврядування.
Під час війни повинна відбуватися певна централізація процесів, треба, щоб воно нормально координувалося, працювало. Але потрібно забезпечити інституційну спроможність місцевого самоврядування, щоб воно максимально правильно працювало.
Під час дії військового стану потрібно призначити очільників у працюючі інституції, щоб вони ефективно керували. А ми маємо працюючі інституції по всіх ланках і вони працюють ефективно під час дії воєнного стану.
Коли закінчиться війна, ми перемагаємо і туди має повернутися місцеве самоврядування, інституція працююча, ми обираємо і продовжується робота. Замість цього робляться зовсім інші кроки, вони перешкоджають, не дають робити місцевому самоврядуванню робити самостійні кроки, бо вони є політичними конкурентами.
Геннадій Кірія:
Ви багато працювали над законопроектом щодо старост. Як має реформуватись інститут старост?
Дмитро Микиша:
Староста - це заступник голови громади з територіальних питань, з усіх питань, що відносяться до цієї території і до людей, які проживають на цій території. З цього випливає його оплата праці, взаємодія, авторитет і вага в середині структури виконавчого органу, його взаємодія з усіма гілками влади, а також з людьми, його вплив на процес, що відбувається на відповідній території. Це все робота старости.
На жаль, зараз це людина, на яку хочуть завалити якомога більше повноважень, але це апріорі неможливо.
Найчастіше це відбувається так - коли велика громада, вона складена з колишніх сільських рад. Раніше там працювала сільська рада, виконком, голова і т. д., то зараз на тій всій території одна людина, яка має відповідати за все - за благоустрій, за соціальні питання, виконувати адміністративні функції, він інколи і дільничний, і психолог.
Тому, мої пропозиції, які я подавав у вигляді законопроектів, староста - це якраз заступник голови, який має його представляти і обов’язково має бути розвинута система органу самоорганізації населення. І в цій спайці вони будуть працювати дуже ефективно.
Геннадій Кірія:
Нас чекає опалювальний сезон. ДТЕК заявив що кожен має подбати про себе сам. Чи можливо зробити якусь ефективну формулу, щоб місцева влада подбала про громадян?
Дмитро Микиша:
Ми знаємо, що ця зима буде важкою, бо якщо окупанти навіть не будуть більше бити по енергетичній системі, ми зараз навіть із допомогою Заходу не зможемо відновити 100% того, що було пошкоджено. Держава має все зробити і все забезпечити, але вона цього зробити не зможе, навіть, якщо до влади прийдуть супер успішні і ефективні менеджери.
Тут на 100% має бути задіяне місцеве самоврядування. Вони можуть самі розробити відповідні інструменти, але їм треба допомогти фінансами.
Я деяким чином погоджуюся з ДТЕКом, що люди також мають попіклуватися, але це не означає, що вони залишилися самі. Це сукупна праця і тільки так ми зможемо максимально компенсувати те, що ми втратили.
Людям також не можна сидіти склавши руки, бо може виявитися так, що в якийсь момент відповідні очільники не спрацюють ефективно і люди залишаться сам на сам. Щоб цього не сталося, про це також треба подумати заздалегідь.
Геннадій Кірія:
Населенню давали енергетику з атомних станцій і там було дуже багато маніпуляцій, про які говорять експерти та ваші колеги.
Дмитро Микиша:
Немає такої історії, що атомна станція генерувала електроенергію і це все йшло людям. Це маніпуляція. Є загальний енергетичний котел, куди скидається вся електроенергія, яка виробляється. Так, більшість з неї це атомні станції. Але у нас відпали 2 атомні електростанції, зменшилася генерація. У них також є планові ремонти, а це час.
І хочу наголосити – ми наразі не експортуємо електроенергію.
Геннадій Кірія:
Парламент прийняв унікальний закон в першому читанні №11340. Що передбачено в цьому законопроекті? Чи дійсно можна буде в Україні відкупитися від корупції? І чи дійсно людей за крадіжку молока будуть саджати на 5 років, а корупціонери будуть відкупатися?
Дмитро Микиша:
Дійсно у Євросоюзі є така практика угод.
Але там, якщо умовна особа вкрала 10 мільйонів, то перше, що він має зробити - повернути ці кошти. Він заплатить штраф від відповідної суми, це якщо він співпрацює зі слідством, дає всі покази і він отримує строк, який набагато менший, ніж якби він не співпрацював зі слідством. Це справедливо.
У цьому ж законопроекті - певна особа краде, наприклад, 10 мільйонів, платить тільки штраф і отримує умовний строк. От що пропонує цей законопроект, який прийнятий в першому читанні.
Ми утрималися від голосування, бо він є інтеграційним, це одне із наших зобов’язань перед Європою. Глобальна ідея правильна, але якщо її реалізувати так, як вона працює в Європі - повертаєш все, що ти вкрав, платиш штраф та отримуєш певний строк і в більшості випадків, особа потім не має права займати керівні посади.
Геннадій Кірія:
Чи будете писати правки? Чи проголосують в такому варіанті, як він є, в другому читанні?
Дмитро Микиша:
Правки вже готуються, будемо їх обов’язково подавати. Якщо в цьому законопроекті нічого не зміниться, на мою думку, він не набере необхідної кількості голосів.
Геннадій Кірія:
Дмитро Разумков наполягав розглянути законопроект “Про демобілізацію, про ротацію і відпустки для військових”. Чому Верховна Рада так і не розглянула цей законопроект?
Дмитро Микиша:
Все, що пропонує Разумков не може бути розглянуто, бо він є політичним конкурентом. Насправді, станом на сьогодні вони нікого не збираються демобілізувати, вони взагалі не бачать, як забезпечити повноцінну ротацію. Ми вважаємо, що це найголовніше навіть з огляду на мобілізацію.
Бо зараз якщо ти потрапив на службу, все - ти туди потрапив, туди є одна дорога, а вихід звідти - або без ніг, або вперед ногами. Так немає бути.
Багато хто б пішов, якби чітко розумів, що він сьогодні пішов, 3 - 4 роки відслужив і повернувся. Якби чітко знав, який в нього буде соціальний пакет, які будуть соціальні гарантії для нього та для його родини. Коли ти бачиш і розумієш, що держава пропонує цей величезний комплекс, то це також впливає на мобілізацію. У такому випадку не буде потрібно цих ганебних викрадень людей, які зараз відбуваються.
Тому, питання демобілізації, ротації, це питання не виключно того, щоб звільнити тих, хто служить вже понад 2 роки, це питання і наступних воїнів, які мають прийти до ЗСУ, щоб захищати нашу країну.
Геннадій Кірія:
Дуже багато розмов про економічне бронювання. Як забезпечити справедливе економічне бронювання?
Дмитро Микиша:
Кожен розуміє по своєму, що таке економічне бронювання.
Хтось бачить це так, що просто щомісяця приносиш гроші і ти не йдеш воювати. Хтось це бачить, наприклад так, коли ти працюєш в певній сфері і вона забезпечує життєдіяльність держави, фактично це і є економічне бронювання.
Але загалом економічне бронювання багатьма сприймається досить негативно. Тут мова йде про те, що людина, яка зараз вже служить, такої опції не мала і можливо вона б також скористалась би цим.
Повну відео версію інтервʼю дивіться на авторському YouTube каналі Геннадія Кірії «Увага Кірія»: