Чи зобов'язані ВПО повертати помилково нараховану їм виплату допомоги на проживання

Дата: 19.06.2024 19:17

Запитання:

Добрий день! Прошу проконсультувати з приводу такої ситуації: в грудні придбала валюту, загальна сума більше 100 тис. грн. В березні звернулася з заявою про продовження, виплати погодили і ми з дітьми їх отримували два місяці. У травні допомога не надійшла. Звернулася в соцзахист. Там тепер говорять, щоб я повернула гроші, виплачені мені і моїм дітям (період ще уточнюють). Чи справді я повинна повернути гроші?

Відповідь:

Відповідно до п.7-1 Порядку надання допомоги на проживання ВПО (далі - Порядок) із 1 грудня 2023 р. допомога не призначається/не виплачується на сім’ю, яка вперше звертається за її призначенням, якщо протягом трьох місяців перед зверненням або під час її отримання, якщо, зокрема, особа з числа членів сім'ї здійснила операції з купівлі безготівкової та/або готівкової іноземної валюти (крім валюти, отриманої від благодійних організацій або придбаної для оплати медичних (у тому числі реабілітаційних, протезування), соціальних та/або освітніх послуг), а також банківських металів на загальну суму, що перевищує 100 тис. гривень.

Тобто, купівля валюти на суму, що перевищує 100 тис. грн., одним із членів сім'ї позбавляє права на отримання виплат ВСІХ отримувачів допомоги з числа членів цієї сім'ї.

Відповідно до п.9 цього ж Порядку уповноважена особа зобов’язана протягом 14 календарних днів після виникнення змін, які впливають на визначення права на отримання допомоги, поінформувати про це засобами поштового/електронного зв’язку (за технічної можливості з накладенням електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису) орган соціального захисту населення, уповноважену особу виконавчого органу сільської, селищної, міської ради або центр надання адміністративних послуг.

Тобто, законодавство зобов'язує внутрішньо переміщену особу інформувати про зміну в своєму, в тому числі, майновому становищі.

Тому в цьому випадку вимога органу соцзахисту про повернення виплачених коштів є правомірною.

Чим це передбачено?

Відповідно до п.29 Порядку у разі неправомірної або повторної виплати отримувачу допомоги за певний період суми такої виплаченої допомоги повертаються отримувачем добровільно або за вимогою органу соціального захисту населення.

Орган соціального захисту населення з моменту виявлення факту надміру перерахованої (виплаченої) допомоги визначає обсяг неправомірно або повторно отриманих коштів та протягом 30 робочих днів повідомляє про це уповноваженій особі або отримувачу шляхом надсилання повідомлення з використанням засобів поштового/ електронного зв’язку / засобами мобільного зв’язку, які забезпечують фіксацію повідомлення або виклику.

Що буде, якщо не повернути кошти на вимогу органу соцзахисту?

У разі неповернення надміру виплачених коштів добровільно в установлені строки орган соціального захисту населення вирішує питання про їх стягнення в судовому порядку.

Юридичний порадник для ВПО