Київський міжнародний інститут соціології оприлюднив результати дослідження, яке показує ставлення та взаємодію українців з державними послугами, що надаються онлайн. За його результатами рівень користування такими послугами залишається високим та становить 64% опитаних респондентів.
Популярність сервісу “Дія”
Однією з умов збереження високого показника довіри до державних послуг онлайн є стрімкий розвиток мобільного застосунку “Дія”, який за останні два роки значно розширив перелік послуг та можливостей для пересічного українця. Сервіс набув такого поширення, що навіть у деяких онлайн казино України, які можна знайти на https://igrovyeavtomati.com.ua/online-casinos/, зʼявилась можливість авторизації за допомогою цього додатку.
Спостерігається і збільшення кількості користувачів “Дії” - якщо у 2020 році додатком користувалися лише 13%, то на кінець 2023 року показник фіксувався на рівні 51% та продовжує зростати із появою нових функцій. Водночас результати дослідження говорять і про зменшення розриву між віковими категоріями користувачів, але найбільший відсоток досі складає вікова група від 18 до 29 років - понад 80%.
Щодо інших послуг, то респонденти найбільше цікавилися питанням особистого транспорту (у порівнянні із 2022 роком такий показник зріс вдвічі та становить 18%) та отриманням пільг, документів або пенсійного забезпечення.
Зручність та доступність - основний мотив використання
Результати опитування демонструють, що суттєва більшість опитаних задоволена досвідом користування електронними держпослугами - таких понад 78%. Серед переваг респонденти називають наступні:
- Відсутність необхідності перебування в чергах;
- Економія часу;
- Зниження людського фактора у документообігу;
- Доступність.
Окремо опитані говорять про можливість отримання послуг в умовах війни, адже низка закладів не працює під час повітряних тривог.
Разом з тим залишається категорія населення, яка не зацікавлена у користуванні державними послугами онлайн - 12% опитаних згадують свій досвід як негативний. Водночас основною причиною ігнорування сервісів є проста відсутність потреби. Людей, які не знають про існування необхідної послуги, лише 15%, а тих, у кого немає смартфона із доступ в інтернет - 19%, переважно серед старшої вікової групи. Залишається і певна недовіра до таких сервісів - вона стосується переживань щодо незахищеності персональних даних або можливого шахрайства. Ще 10% вважають зручним отримання послуг офлайн - відвідування спеціалізованих закладів (ЦНАП). У порівнянні з даними за 2022 рік цей показник збільшився на 1%.