Уряд ухвалив розпорядження «Про затвердження плану заходів з відновлення освіти на деокупованих територіях на 2024–2027 роки».
Тимчасова окупація частини України створила виклики у сфері освіти. Багато закладів освіти було зруйновано або пошкоджено, а бойові дії створюють небезпеку й нині. Діти й молодь, які перебували на окупованих територіях, зазнали негативного впливу від освітньої системи країни-агресора. Їх навчали за зміненими програмами, мілітаризували та намагалися сформувати в них іншу національну ідентичність.
Один із пріоритетів держави — відновлення освітнього процесу на деокупованих територіях. Цей процес залежить від різних чинників. Серед них тривалість окупації та її характер, безпекові фактори (мінування, обстріли тощо), стан освітньої інфраструктури (наявність руйнувань / пошкоджень, доступна освітня мережа тощо), а також транспортне сполучення, демографічна ситуація, доступний кадровий резерв, економічна ситуація в державі та можливість надання фінансової підтримки таким територіям.
Мета підготовки акта — розробити завдання та заходи, які забезпечать умови для ефективного і вчасного відновлення української системи освіти та реінтеграції учасників освітнього процесу на територіях, які зазнали тимчасової окупації внаслідок збройної агресії проти України.
Серед стратегічних цілей плану заходів:
- Відновлення української системи освіти на деокупованих територіях.
- Забезпечення освітнього процесу відповідно до українських освітніх стандартів.
- Створення безпечного освітнього середовища.
Втілення вищезазначених стратегічних цілей покладається на міністерства, державні установи та місцеві адміністрації, зокрема з військовими адміністраціями, за кошти видатків, передбачених у державному та місцевих бюджетах на відповідний рік.
Ухвалення розпорядження забезпечить на деокупованих територіях:
- освітній процес відповідно до українських освітніх стандартів;
- умови для досягнення фізичної безпеки учасників освітнього процесу;
- впровадження сучасних цифрових інструментів і цифрових навчальних матеріалів для здобуття освіти;
- формування кадрового резерву для забезпечення закладів та установ освіти на деокупованих територіях;
- створення системи підтримки учасників освітнього процесу під час адаптаційного періоду — переходу від системи освіти держави-агресора до української системи освіти тощо.