В Україні почнуть карати за дрифт: що потрібно знати водіям?

Дата: 09.09.2023 07:39

В Україні можуть запровадити штрафи для водіїв, які влаштовують дрифт на дорогах. Про це йдеться в законопроекті № 9642, який був опублікований на сайті Верховної Ради.

"Існують випадки керування транспортними засобами у так званому дрифті (наприклад, для загальної демонстрації нібито можливостей техніки). Такі дії здійснюються, зокрема, на територіях житлових масивів, парковках торгових центрів, що створює додаткову загрозу пішоходам, водіям інших транспортних засобів, порушує спокій громадян. Тому виникає питання стосовно доповнення КУпАП конкретною нормою про адміністративну відповідальність за дрифтування (з подальшим врахуванням цієї обставини у Правилах дорожнього руху)", - зазначається авторами законопроекту.

ПРО ЩО ЙДЕТЬСЯ?

Кодекс України про адміністративні правопорушення пропонується доповнити статтею 122-6 «Навмисне кероване занесення (дрифтування) транспортного засобу» наступного змісту:

Порушення водієм Правил дорожнього руху, що виражається у навмисному керованому занесенні автомобіля (дрифтуванні), – тягне за собою накладення штрафу в розмірі п'ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що становить 8500 грн.

Повторне протягом року вчинення порушення передбачає штраф у розмірі 17000 грн. з позбавленням права керування транспортними засобами на строк від шести місяців до одного року.

ЩО ВВАЖАТИМЕТЬСЯ ДРИФТУВАННЯМ?

Під дрифтуванням вважатиметься навмисне вчинення на керованому транспортному засобі маневрів, що спричиняють занесення осі автомобіля під час повороту автомобіля на максимально можливій швидкості.

ЯКИЙ ОРГАН НАКЛАДАТИМЕ СТЯГНЕННЯ?

Постанови за вчинення правопорушення вперше будуть виноситися органами Національної поліції, а за повторне протягом року вчинення правопорушення – судами.

Як саме будуть стежити за виконанням нових правил та як це буде втілюватися на практиці поки не відомо.

Зауважимо, що для притягнення до адміністративної відповідальності за порушення певних правил необхідно, щоб такі правила були чітко визначені в законодавстві. 

Чинні наразі ПДР (так само, як і будь-який інший нормативно-правовий акт) не встановлюють заборону здійснювати «навмисне кероване занесення транспортного засобу (дрифтування)».

Відтак, навіть у випадку прийняття законопроекту, притягнути особу до адміністративної відповідальності за дрифтування буде неможливо!

Не дивлячись на те, що законопроектом Кабінету Міністрів доручається «протягом 60 днів з дня набрання чинності цим Законом привести ПДР у відповідність із цим Законом», проте дата набрання законопроектом чинності (у разі його прийняття) – з дня, наступного за днем його опублікування. 

Таким чином, навіть в разі оперативного приведення у відповідність ПДР Кабміном, стаття за порушення правил фактично діятиме за відсутності самих цих правил.

Крім того, дрифт передбачає виконання маневрів, що спричиняють занесення осі автомобіля під час повороту автомобіля на максимально можливій швидкості, що саме по собі передбачає перевищення встановлених обмежень швидкості руху, тобто вже є порушенням ПДР та ч. 1, 4 ст. 122 КУпАП або ч. 5 цієї статті, у випадках, якщо такі діяння призвели до створення аварійної обстановки.

Як бачимо, законопроект, м'яко кажучи, недосконалий.

На даний час спеціальної норми, яка б встановлювала відповідальність за дрифт немає, проте водій, який здійснює дрифт, може бути притягнутий до відповідальності за іншими статтями КУпАП, за наявності складу відповідного правопорушення, найчастіше за:

- пошкодження автомобільних доріг (ч. 1 ст. 139 КУпАП);

- перевищення встановлених обмежень швидкості руху (ч.1 ст. 122 КУпАП за перевищення на 20 км/год або ч. 4  цієї статті - якщо перевищення більш як на 50 км/год);

- порушення вимог дорожніх знаків та розмітки проїзної частини доріг (ч.1 ст.122 КУпАП);

-  порушення правил користування попереджувальними сигналами при початку руху чи зміні його напрямку (ч.2 ст.122 КУпАП);

-  порушення, що спричинили створення аварійної обстановки (ч.5 ст.122 КУпАП).

Адвокат права