Комунальні платежі під обстрілами: права споживачів зруйнованого житла

Дата: 25.04.2025 10:14

Жахливі наслідки військової агресії, на жаль, торкнулися багатьох українських родин, залишивши їх без даху над головою. Окрім болю втрати, виникає нагальне питання: чи зобов'язані власники зруйнованого житла продовжувати сплачувати комунальні послуги?

Розглянемо законодавчі підстави для можливого звільнення від цих платежів.

На жаль, прямих законодавчих актів, які б чітко визначали повне звільнення від оплати комунальних послуг саме внаслідок ракетного чи дронового удару, наразі немає.

Однак, існують певні законодавчі норми та механізми, які можуть бути застосовані в таких ситуаціях та слугувати підставою для тимчасового звільнення або перерахунку платежів:

1. Закон України "Про житлово-комунальні послуги":

Стаття 7 цього Закону визначає права та обов'язки споживача. Серед прав є право на отримання якісних житлово-комунальних послуг своєчасно та в повному обсязі, а саме Споживач має право :

- на зменшення у встановленому законодавством порядку розміру плати за житлово-комунальні послуги у разі їх ненадання, надання не в повному обсязі або зниження їхньої якості;

- на неоплату вартості комунальних послуг (крім постачання теплової енергії) у разі їх невикористання (за відсутності приладів обліку) за період тимчасової відсутності в житловому приміщенні (іншому об’єкті нерухомого майна) споживача та інших осіб понад 30 календарних днів, за умови документального підтвердження відповідно до умов договорів про надання комунальних послуг;

У випадку повного руйнування житла, надання таких послуг стає фізично неможливим.

Стаття 27 регулює порядок обліку наданих послуг. Якщо послуги фактично не надаються через руйнування, то й облік споживання має бути припинено:

1. У разі ненадання, надання не в повному обсязі або неналежної якості комунальних послуг споживач має право викликати виконавця комунальних послуг (його представника) для перевірки кількості та/або якості наданих послуг.

2. У разі ненадання, надання неналежної якості послуги з управління багатоквартирним будинком споживач має право викликати управителя для перевірки якості наданих послуг.

2. Постанова Кабінету Міністрів України від 02 лютого 2022 р. № 85 "Правила надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення":

Пункт 45 цих Правил передбачає право споживача:

  • на зменшення у встановленому законодавством порядку розміру плати за послуги у разі їх ненадання, надання не в повному обсязі або неналежної якості;
  • на неоплату вартості житлово-комунальних послуг за період тимчасової відсутності споживача та/або членів його сім'ї за місцем проживання понад 30 календарних днів за умови документального підтвердження. Хоча це не прямий випадок руйнування, за аналогією, якщо житло стало непридатним для проживання, фактична відсутність споживача є очевидною.

3. Акти органів місцевого самоврядування:

Місцеві ради можуть приймати власні рішення щодо підтримки мешканців, чиє житло постраждало внаслідок бойових дій, включаючи питання оплати комунальних послуг. Варто звернутися до органів місцевої влади для отримання інформації про можливі місцеві програми підтримки.

Важливо розуміти наступне:

• Необхідно фіксувати факт руйнування:

Зверніться до поліції, ДСНС та органів місцевого самоврядування для складання відповідних актів та довідок про руйнування житла.

Ці документи будуть ключовими для будь-яких подальших дій щодо оскарження нарахувань.

• Повідомте надавачів комунальних послуг:

Якнайшвидше проінформуйте всі компанії, що надають вам комунальні послуги (водоканал, теплокомуненерго, електропостачальна компанія, компанія з вивезення сміття тощо) про факт руйнування житла та неможливість подальшого споживання послуг.

Надайте їм копії документів, що підтверджують руйнування.

• Подайте письмову заяву: Обов'язково подайте письмову заяву до кожного надавача послуг з вимогою припинити нарахування за послуги у зв'язку з руйнуванням житла. Зареєструйте свою заяву (отримайте вхідний номер або збережіть копію з відміткою про прийняття).

• Індивідуальний розгляд: Кожен випадок може розглядатися індивідуально.

Надавачі послуг можуть керуватися внутрішніми положеннями або чекати додаткових роз'яснень від центральних органів влади.

Рекомендації:

• Зверніться за юридичною консультацією до фахівця, який допоможе вам правильно скласти заяви та представляти ваші інтереси у відносинах з надавачами комунальних послуг.

• Слідкуйте за офіційними роз'ясненнями та постановами органів державної влади щодо цього питання, оскільки законодавство може змінюватися.

Отже, незважаючи на відсутність окремого закону, що регулює оплату комунальних послуг при воєнних руйнуваннях, споживачі мають право використовувати існуючі законодавчі норми для захисту своїх інтересів. Ключовими є фіксація факту руйнування, інформування надавачів послуг та наполегливість у відстоюванні своєї позиції.

Р.S.

Зараз на розгляд Верховної Ради подано законопроект 13155 від 04.04.2025 : https://itd.rada.gov.ua/billinfo/Bills/Card/56128, який покликаний врегулювати це дуже болісне питання, сподіваємось, що закон буде враховувати усі нюанси та буде життєздатним!

Адвокат Вадим Чунжин