З настанням холодів чимало будинків зіткнулися з питанням відсутності належного опалення або його незадовільної якості. Є будинки, які і досі не підключені до ЦО. Якщо у вашому помешканні менше 18 градусів, прочитайте цей матеріал і прийміть міри. Тим більше, якщо ви не бажаєте переплачувати за тепло, яке не отримали.
Загальні вимоги щодо якості послуги центрального опалення та умови, коли постачальник повинен увімкнути опалення, передбачено постановою кабінету міністрів України від 17 лютого 2010 р. N 151 «Про затвердження Порядку проведення перерахунків розміру плати за надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води та водовідведення в разі ненадання їх або надання не в повному обсязі, зниження якості». Відповідно до цієї постанови, опалення повинні увімкнути коли середньодобова температура складає 8 градусів за цельсієм та менше.
Підстави для перерахунку також передбачені цією постановою у п.4. , а саме:
Якщо надання послуг з централізованого опалення розпочалося пізніше встановленого строку або опалювальний сезон достроково закінчився, а також за наявності перерв у наданні послуг, що перевищують допустимий строк (12 годин на добу один раз на місяць).
У зазначеної постанові чітко прописано яка саме температура повинна бути у житлових приміщеннях, а саме у житлових приміщеннях – не менш 18 градусів, у наріжних кімнатах 20 градусів С.
Отже, розглянемо декілька причин відсутності належного опалення та алгоритм дій, які потрібен виконати споживач для усунення цих недоліків.
Перший випадок
Коли недобросовісний постачальник виставляє рахунки фактури за Центральне опалення у повному обсязі, але температура не відповідає нормативам.
У цьому випадку необхідно діяти відповідно до ст.28 Закону України «Про житлово комунальні послуги».
По перше потрібно зафіксувати те що температура нижче нормативних показників. Для цього складається акт-претензія в якому зазначається відхилення температурних показників, викликається представник постачальника послуги та під його підпис на акті фіксується відхилення від нормативів.
У випадку не прибуття представника постачальника послуг акт-претензія підписується двома свідками - мешканцями того ж будинку, та листом з описом і паперовим повідомленням до постачальника послуг.
До акту-претензії раджу прикласти фото батареї з градусником на якому зафіксована температура у приміщеннях.
Ці акти-претензії потрібно складати на кожен випадок, коли температура відхиляється від показників.
У випадку відсутності реакції постачальника у споживача є усі докази для звернення до суду та отримання перерахунку за неякісні послуги.
Як показує мій досвід у випадку фахово складених актів-претензій та листування у 70 % випадків споживачі отримували перерахунок в досудовому порядку.
Другий випадок
Коли керуюча компанія/управитель збанкрутіла, при цьому споживачі сплачували послуги у повному обсязі.
У цьому випадку є декілька варіантів розвитку подій.
По-перше, потрібно розглянути варіант зміни керуючої компанії/управителя та відкриття нових лицевих рахунків.
По-друге, на керівника керуючої компанії варто подати заяву про здійснення кримінального правопорушення\злочину та отримати витяг з єдиного реєстру досудових розслідувань. Пізніше це може стати доказом у судових спорах для обґрунтування своєї позиції щодо неправомірності дій керуючої компанії управителя. Або знадобиться у випадку якщо з мешканців почнуть стягувати борги за не отриманні послуги.
Обов’язково в цих випадках також складати акти-претензії та діяти у порядку відповідно до ст.28 Закону України «Про житлово комунальні послуги».
Випадок третій
Коли людина купила квартиру у забудовника, але з настанням холодів з’ясувалося, що у будинку не має технічної можливості надати тепло усім мешканцям будинку.
У цьому випадку потрібно уважно ознайомитись з договорами купівлі- продажу у яких повинно бути зазначено, що квартира облаштована усіма необхідними комунікаціями, а також потрібно отримати копію акту введення в експлуатацію будинку, який не може бути введений в експлуатацію без підключення відповідних комунікацій.
Далі потрібно зафіксувати актами-претензіями відхилення від норми або відсутність тепла в оселі, провести фахове листування, написати скарги на відповідні міські служби, що затверджували акт введення в експлуатацію будинку. Насамкінець, у випадку відсутності рішення у досудовому порядку, готувати позов.
Відповідачем у цьому випадку буде виступати забудовник та міські служби, що затверджували акт введення в експлуатацію.
Споживач при цьому має усі підстави на повернення вагомого відсотка (суми) від ціни придбаної ним квартири від забудовника та відшкодування моральної шкоди.
Випадок четвертий
Коли забудовник передав /продав котельну іншій компанії, але вона збанкрутіла. Або взагалі існують проблеми з правом власності на інфраструктуру, що забезпечує постачання тепла у будинку.
Щоб не попадати у такі складні обставини, потрібно уважно дивитись договори по якім вам пропонують купити помешкання.
Потрібно отримати загальну інформацію про самого забудовника, дослідити з якими проблемами стикалися попередні проєкти цього забудовника, та взагалі дізнатись хто власник самої інфраструктури.
Для цього можна замовити довідку з реєстру прав власників на нерухоме майно , якщо знати адресу котельні.
Якщо все ж споживач придбав квартиру з такими важкими обставинами, потрібно дивитись умови договорів купівлі-продажу, здійснювати фіксацію порушень та готувати позовну заяву до забудовника і міських служб , що відповідають за постачання житлово-комунальних послуг.
Споживач у цьому випадку має усі підстави на поверненню вагомого відсотка ціни (суми) придбаної квартири від забудовника та відшкодування моральної шкоди.
Усі зазначені випадки та варіанти їх рішення є особистою думкою автора, що основана на особистому досвіді автора.
Кожний випадок особистий та потрібно дивиться документи та обставини.
Коротко основні поради
1. Потрібно укладати договори на постачання житлово комунальних послуг напряму з постачальником цих послуг, щоб не бути заручником обставин між керуючою компанією та постачальником послуг.
2. Уважно дивитись договори купівлі продажу з забудовником, що в них прописано стосовно інфраструктури району.
3. Перед придбанням квартири, отримати інформацію про інфраструктуру будинку та дослідити можливі проблеми, які можуть виникнути стосовно постачання комунальних послуг
4. У разі виникнення проблем, діяти чітко, фахово, відповідно до закону у випадку послуг не належної якості або відсутності послуг.
5. Сміливо відстоювати свої права, об’єднуватись із іншими мешканцями та не ігнорувати проблеми, що виникли, бо зволікання завжди обходиться дорожче.