Ковельський місцевий центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги надав наступні роз’яснення щодо дій, які необхідно вчинити споживачу для перерахунку розміру плати за теплопостачання:
Так, Законом України «Про житлово-комунальні послуги» визначено, що державна політика у сфері житлово-комунальних послуг базується, зокрема, на принципі дотримання встановлених стандартів, нормативів, норм, порядків і правил щодо кількості та якості житлово-комунальних послуг.
Зі змісту ч.3 ст.16 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» випливає, що комунальні послуги мають бути якісними та відповідати встановленим законодавством України вимогам. Так, у відповідності до п.6 Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення (затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005р. №630) послуги з централізованого опалення повинні відповідати нормативній температурі повітря (яка відповідно до санітарних норм не може бути меншою 18°C, а у наріжних кімнатах 20°C) у приміщеннях квартири (будинку садибного типу) за умови їх утеплення споживачами та вжиття власником (балансоутримувачем) будинку та/або виконавцем заходів до утеплення місць загального користування будинку.
Відповідно до статей 18 та 21 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» постачальники зобов’язані забезпечувати своєчасність та відповідну якість житлово-комунальних послуг згідно із законодавством та умовами договору, у тому числі шляхом створення систем управління якістю відповідно до національних або міжнародних стандартів. У разі порушення виконавцем умов договору споживач має право викликати його представника для складення та підписання Акта-претензії споживача, в якому зазначаються строки, види, показники порушень тощо.
Алгоритм дій споживача у випадку надання йому неякісних послуг з теплопостачання:
Крок 1: звертаємось з письмовою заявою до теплопостачальної організації з проханням направити до вас комісію для проведення замірів температури (таку заяву краще відправити рекомендованим листом або попросити на копії заяви поставити номер вхідної кореспонденції).
Важливо! Постачальник послуги зобов’язаний прибути на виклик споживача у строки, визначені в договорі про надання послуги, але не пізніше ніж протягом однієї доби з моменту отримання повідомлення споживача.
Крок 2: вимірювання комісією температури повітря та складання Акта-претензії.
Звертаємо вашу увагу на те, що такий Акт складається у двох примірниках і підписується членами комісії і власником квартири як споживачем послуги.
Крок 3: звертаємось до теплопостачальної організації зі зверненням про здійснення перерахунку розміру плати за надання послуг з централізованого опалення на підставі Акта-претензії.
Порядок проведення перерахунків розміру плати за надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення в разі ненадання їх або надання не в повному обсязі, зниження якості затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17.02.2010р. №151. Цей Порядок визначає, що виконавець зобов’язаний здійснити перерахунок плати за фактично надані послуги шляхом зменшення розміру плати за надання послуг з урахуванням вимог, встановлених цим же Порядком. Зокрема, сума до сплати за централізоване опалення буде знижена на 5 відсотків за кожний градус відхилення від 18°C до 12°C у житлових приміщеннях (у наріжних кімнатах - від 20°C до 14°C). При температурі в житлових приміщеннях нижче ніж 12°C плата за централізоване опалення не нараховується (у наріжних кімнатах - нижче ніж 14°C).
Крок 4: якщо перерахунок розміру плати за надання послуг з централізованого опалення так і не було проведено, вихід один - звертатися в суд, і вже в суді вимагати від теплопостачальної організації провести такий перерахунок.
Захист прав споживачів здійснюється в порядку цивільного судочинства на підставі Цивільного кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Закону України «Про захист прав споживачів».
Відповідно до ст.22 Закону України «Про захист прав споживачів» захист прав споживачів, передбачених законодавством, здійснюється судом. При задоволенні вимог споживача суд одночасно вирішує питання щодо відшкодування моральної (немайнової) шкоди.
Споживачі звільняються від сплати судового збору за позовами, що пов’язані з порушенням їх прав у всіх судових інстанціях.
Ст.257 Цивільного кодексу України встановлено, що загальна позовна давність становить три роки - строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу.
Що стосується правил підсудності справ, які виникають зі спорів щодо захисту прав споживачів комунальних послуг, то слід мати на увазі, що п.5 ст.28 Цивільного процесуального кодексу України регламентовано наступне: позови про захист прав споживачів можуть пред’являтися також за зареєстрованим місцем проживання чи перебування споживача або за місцем заподіяння шкоди чи виконання договору.