Найбільш складні для реалізації права споживачів у сфері житлово-комунальних послуг

Дата: 20.06.2024 17:18

Споживачі житлово-комунальних послуг в Україні мають широкий спектр прав але наскільки їх можна реалізувати та декілька найбільш проблемних при реалізації прав споживачів ми розглянемо у цієї публікації.

Права споживачів та споживачі діляться на декілька груп, це індивідуальний споживач , колективний споживач, права співвласників багатоквартирного будинку.

Права споживачів прописані у ст.7 Закону України «Про житлово комунальні послуги» та яку саме облікову інформацію потрібен зазначати постачальник послуг теплової енергії передбачено у ст.8 закону України «Про комерційний облік тепла та водопостачання », та права споживачів теплової енергії передбачені ст. 24 «Про теплопостачання», права співвласників багатоквартирного будинку передбачені ст.6 закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку».

Найбільш проблемні права споживачів щодо їх реалізації є наступні:

1) Відповідно до п.6 ч.1. ст.7 Закону України «Про житлово комунальні послуги»:

Споживач має право :

6) на неоплату вартості комунальних послуг (крім постачання теплової енергії) у разі їх невикористання (за відсутності приладів обліку) за період тимчасової відсутності в житловому приміщенні (іншому об’єкті нерухомого майна) споживача та інших осіб понад 30 календарних днів, за умови документального підтвердження відповідно до умов договорів про надання комунальних послуг;

Для реалізації цього права потрібно скласти лист до постачальника та прикласти документи, що підтверджують відсутність споживача у приміщенні, це наприклад :

- Право власності на іншу нерухомість у якої мешкає та зареєстрований споживач

- Довідки/відмітки про перетин кордоні та набуття статусу біженця а та тимчасового проживання у іншої країні.

- Будь які документи, що можуть підтвердити проживання споживача в іншому місці.

На практиці у 70 відсотках постачальники відмовляють споживачу при реалізації цього права та щоб їм користуватися потрібно фахове листування а окремих випадках подання позовної заяви до суду.

2) Відповідно до п.4 ч.1. ст.6 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку»

Право споживача безоплатно одержувати інформацію про суб’єктів права власності на всі квартири та нежитлові приміщення у багатоквартирному будинку і площу таких квартир та приміщень у порядку і межах, визначених законом;

Проблеми з реалізації цього права виникають у зв’язку з відсутністю технічної документації на будинки, не бажання надати постачальником чітких площ у зв’язку з корупційною складовою , тому при зверненні до постачальника , постачальник у 80 відсотках випадках відмовляє у наданні такої інформації, тому що невизначена площа квартири та нежитлових приміщень є полем для зловживань та маніпулювання нарахуваннями з боку постачальника.

Для отримання вищезазначеної інформації потрібно звернутися до постачальника з листом про надання інформації у паперової формі та надіслати цей лист з описом та повідомленням.

У випадку не надання цієї інформації можна отримати довідку з реєстру прав власників нерухомого майно та порівняти площі зазначені у реєстрі та рахунках фактурах , які надаються постачальником.

Таку інформацію можна отримати з на сайті https://municipal.kiev.ua/

У випадку відсутності інформації та не надання цієї інформації постачальником послуг/управителем можна звернутися до суду .

3) Відповідно до п.7 ст.24 Закону України «Про теплову енергію»:

Споживач теплової енергії має право на:

отримання перерахунку за спожиту теплову енергію з урахуванням здійсненого авансового платежу та показань вузлів обліку теплової енергії протягом місяця після закінчення опалювального періоду.

При реалізації цього права виникають складнощі у зв’язку з небажанням постачальника здійснювати будь які перерахунки споживачам .

Для здійснення перерахунку потрібно скласти лист та к акт претензію та направити постачальнику з описом та повідомленням.

Якщо постачальник не відповість на цей лист протягом 30 днів претензія вважається прийнятою

У випадку відмови потрібно звертатися до суду з обґрунтованим розрахунком.

Не забуваємо, що кожен українець має право на якісні комунальні послуги та гідні умови життя!

Адвокат Вадим Чунжин